tommib
Thyro89 skrev:
Som sagt nu var det ju några år sedan, och det är möjligt att reglerna har ändrats, men fixturen byggdes in i en låda (som många gör).
Men den byggdes in i en låda gjord av trä reglar med våtrumsskivor, där efter tätskikt, kakel och sen fästes stolen i sina fästen.
Men ovanpå LAS det endast ett ekplan (lik ett hyllplan) mycket pga att man skulle kunna komma åt grejorna där inna.
Det var enligt konstens alla regler då, men jag var själv lite skeptiskt och ifrågasatte offentligen hur det funka, då tätskiktet ej blir sammanhängande.

Så som sagt allt är säkert mer eller mindre skit samma idag, men jag hoppas det finns bättre lösningar.
Aha, ok. Det är fel, och var troligen fel då också (om det är gjort efter 2007). Tätskiktet ska som sagt sitta i väggen bakom fixturen. Vad tänkte dina hantverkare skulle hända om det blir ett läckage från cisternen, ventilen, spolröret eller om det helt enkelt blir kondens på cisternen?
Du kan se detta på säker vattens hemsida http://www.sakervatten.se/branschregler/andringar-i-branschreglerna
Från och med 2007 finns en mycket tydlig bild i anvisningarna för vägghängd toalett hur tätskiktet ska monteras. Det står visserligen bör i texten nedom men det står att det ska finnas en dränering, vilket är omöjligt i ditt monteringsfall.
Även i reglerna från 2005 kan man tolka det så att monteringen du beskriver är olämplig.

Min tanke är ju att bygga inbyggnadscistern/fixtur innanför tätskiktet, och sedan en "fuskvägg" utanpå detta. Denna vägg måste ju ha reglar bakom att vila på, lådan täcker hela väggen och inte bara själva fixturen. Men det känns ju lite onödigt med våtrumsgips om man ändå ska ha träreglar, då kan ju reglarna mögla. Men det kanske inte är ett problem med fuktbildning inne i lådan av kondens o sånt, själva tanken är ju trots allt isolerad för att slippa just kondens.

tommib
Vi byggde bara in själva fixturen, men det hade mer med badrummets planlösning i övrigt att göra också. Ser dock inget särskilt hinder för att bygga en hel fuskvägg med den där frigolitaktiga skivan som vår hantverkare använde. Man kan säkert limma stålreglar och montera på dem för att undvika att skruva genom tätskiktet.
När jag säger frigolit så är det inte riktigt så skört, den var rätt stabil men ändå lätt den där skivan. När den kläs med fix och kakel så blir det som vilken vägg som helst (förutom att du inte ska hänga upp tunga saker i den).

Annars tycker jag att para visade ett utmärkt exempel längre upp på hur man kan bygga, förutom att anslutningsslangen till cisternen är fel utförd (PEX-slangen ska gå hela vägen obruten in i cisternen så att kopplingen syns genom luckan framtill där knappen sitter).

Har nu bestämt mig för den något säkrare vägen med våtrumsgips och stålreglar. Då kommer nästa fundering, är våtrumsgipsskiva upphängd på stålreglar med cc 30 stabilt nog för kakel? I nederdelen är ju fixturen bakom så där är det ju väldigt stadigt, men i övre finns ju inte den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.