P
PetterW: Tack, det var precis vad jag var ute efter. Jo, nu när jag har sett hur det ser ut så är jag beredd på ytterligare åtgärder framöver :(
4 svar · 17,1k läst
·
S
Snabelsvans: Tack för tipsen, och speciellt länkarna. Jag ser till att köpa avloppskittet nästa gång jag passerar Jula, jag misstänker att det var något snarlikt jag kislade bort när jag tog bort den gamla toalettstolen. Är det någon speciell anledning till att inte använda silikon?
19 svar · 9,1k läst
·
Z
ZDPSJB: Hej. Är rätt ny, både här i forumet och byggvärlden. Vi ska köpa hus med delad entreprenad från hustillverkaren. Badrummet tänker vi göra själva då vi vill ha en walk in ång/dusch combo. Då undrar vi av någon erfaren, hur stor yta (m2) behövs det för att bygga en sådan med 2 st dusch. Bifogar länk för att visa exempel. Tack för svar
0 svar · 11,7k läst
·
H
hempularen: Det där med 15mm plywood har jag inte hängt med på regelmässigt. Jag kan ha fel, men jag har uppfattat att så länge du följer monteringsamvisningar från skivtillverkare så är det ok. Då måste man dela upp problemet lite. Å ena sida skall väggen i sig själv vara styv nog, å andra sidan skall det gå att fästa saker på ett korrekt sätt, vilket i sin tur delas upp på stabilt nog,
8 svar · 1,9k läst
R
Rowah: En relaterad fråga, Hur ska man tänka neråt om 15mm plyftan och gipset ska monteras mot en betongplatta ? Ska man lämna 1-2mm för att sedan flytspackla upp detta utrymmet så det blir homogent och utan glapp sen när tätskiktet ska monteras ?
3 svar · 4,4k läst
R
Rolle85: [citat] om några år när den gulnat kan du skära bort och silikona om.
15 svar · 3,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Forbo lutar det åt för oss, snygga modeller
2 svar · 661 läst
J
Jörgen Ö: Nu verkar problemet hyfsat löst men, det är stora skillnader mellan tillverkare av fog, kan skilja väldigt mycket. Dessutom som du redan läst på säcken, att det kan skilja mellan olika batcher. Dessutom kan det skilja lite beroende på olika mängd vatten från blandning till blandning, men den är oftast obetydlig.
3 svar · 1,2k läst
J
Jörgen Ö: Tron på att bara för att ett företag är anslutet till BKR så är man trygg.....Glöm det!! Har du ett intyg på att jobbet är gjort fackmannamässigt och enl gällande regler så räcker det gott, oavsett om företaget är medlemmar i BKR eller GVK för den delen. Att ett företag är behörigt är ingen säkerhet öht! Har haft mycket kontakt med BKR, och dom får dagligen telefonsamtal fr
10 svar · 1,5k läst
·
G
Gavel: Skruva in en skruv lite grann i pluggen, dra ut pluggen och fyll hålet med silikon om det går annars är det bara att smeta på
3 svar · 2,8k läst
T
thomasx: [citat] Gött att det gick bra! :)
14 svar · 2,6k läst
·
H
hultegard: japp plywood o gips i vägg, samt gips i tak. tittade här på sidan sexton. http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:552537/FULLTEXT02.pdf gissar att tätskiktsfolien skall ha stöd när man ansluter karm o smygar. även sidan 19
2 svar · 1,7k läst
T
thomasx: Ja, man får känslan att det var en glasskiva där en gång i tiden. Jag hade nog valt det. Då en glasskiva med någon form av mönster, lite beroende på lägenhetens ålder, stil m.m.
3 svar · 1,4k läst
·
Å
Återvinnaren: Yes, ser ut som den! Tack Mattias!
2 svar · 6,6k läst
·
E
egeside: Tycker att lättare städning (i resten av badrummets livstid) får gå före mer jobb (i början) och ev.2 dm mindre plats bakom toastolen. Fråga den, som ska städa.
8 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vilken blandare tyckte du var snygg? Det är ju så personligt vad man gillar och det gör det ju svårt att hitta andra. Men Mora och FM Mattsson är de två svenska med bra kvalitet. Hans Grohe och Tapwell är ju rätt vanliga också men där hittar jag inga blandare för utanpåliggande rör 40 c/c, fast åtminstone Tapwell har ett blandarfäste som gör om från utanpåliggande rör till
6 svar · 3,0k läst
B
bryggarebob: Tack för svar! Blir att åka tillbaka till ikea imorgon och byta till 60cm. Vill inte riskera att det blir för opraktiskt att uträtta sina behov =) Ser nog bättre ut också rent estetiskt med lite luft mellan kommod och toalett. Tvättmaskinen är på plats och det fungerar fint, trots mina långa ben (är 195cm lång). =) Har en "infinity-hylla" som löper längst hela den vänstra väggen
3 svar · 33,6k läst
·
R
Rolle85: köp högkvalitativ fog såsom tex Casco, den var jätteenkel att rengöra jämfört med andra billigare alternativ jag kört med tidigare som var en mardröm.
2 svar · 9,2k läst
F
f91jsw: En sprucken hårdfog är ju bara kosmetisk och påverkar inte funktionen. Jag föredrar nog sprucken hårdfog framför en missfärgad silikonfog. Och silikonfog är ju inte särskilt snygg ens när den är ny.
6 svar · 4,9k läst
Krilleman
Krilleman: Jag gillar GAS WC7. Men den ska monteras efter flytspackling men innan tätskikt.
7 svar · 7,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Luft kommer förmodligen räcka med intag under dörr.
3 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Halogenlampor funkar bra till belysning framför skåpet men du behöver även spottar i resten av utrymmet om du vill ha jämn belysning i badrummet. Starka lampor på skåpet ger bättre ljus men bländar samtidigt.
1 svar · 769 läst
@
@home: Har funderingar på att göra en U-formad vägg i duschen i det lilla (nedre) duschrummet på bilden. Jag har två frågor angående detta. Vad skall jag använda för väggskivor som går att böja / redan är böjda som fortfarande är så stumma att man kan sätta mosaik. Jag har tittat på wedi men tyckte (kan ha fel) att det såg ut som materialet inte var stumt som gips utan mer som stelnat
0 svar · 983 läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Den 13 Juli i år ställde jag en fråga till Sparmax om leveranstid på en duschkabin och fick mycket snabbt ett positivt svar från en person på företaget. "Beställer du idag har du duschkabinen hemma hos dig i början av nästa vecka. Bästa hälsningar" Så jag lade en order den 13 Juli. Inte kom det någon duschkabin veckan efter... Däremot fick jag ett sms om bokning av utkörning
0 svar · 5,4k läst
Snailman
Snailman: Se till att skaffa en lämplig gummiadapter innan du kapar röret är mitt råd. Jag har alltså en sådan här som kommer ut ur väggen http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-gra-ppht/pp-vattenlasvinkel-5040-32-mm.php det är den grövre änden som kommer ut ur väggen (räknas som 50mm slätände tror jag), den klenare går ner i en 50mm muff/avloppsrör inne i väggen Jag har alltså gjort nåt
6 svar · 9,5k läst
·
J
jkbpower: Låter vettigt. Mina väggar är rejäla och verkar inte rört sig nämnvärt om man ser på den gamla tapeten som satt där.Det brukar ju kunna röra på sig även i höjdled såvtapeten skrynklar sig. Men i och med att det är badrum så vill man försäkra sig om att det är stabilt. Nu har jag i alla fall varit och inhandlat plåt profiler så nu kör vi dit gipsen😊
8 svar · 6,0k läst
Snailman
Snailman: Jag har kört med 30x30 i ett litet rum med två brunnar, men då handspacklade jag och kuvertskar.
13 svar · 4,7k läst
·
Pear4Life
Pear4Life: Nej. Men dom lär hålla längre... :)
1 svar · 1,0k läst
Snailman
Snailman: [citat] Ja precis, och jag fick tom leverans från två olika fraktbolag samma dag! och den ena leveransen kunde jag få dem att leverera samtidigt med samma bil, den ena fick jag sms förslag när det skulle levereras och det andra låg ett brev i brevlådan att jag skulle ringa dem när jag ville ha leverans. Allt beställt genom bygghemma de två leveranserna från berodde på att det ena var
31 svar · 9,6k läst
H
hempularen: Hör med Bostik. Du kan också få ett utlåtande från BKR.
9 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.