Byggahus.se

Vad kostade ert badrum? Med eller utan hantverkare.

19k läst  56 svar

1. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo är snart klara med våra badrum/gästtoa. Det är ett badrum på 10,5 kvm (dusch, toa, handfat och badkar), och en gästtoalett på 1,5-2 kvm (toa + handfat). Vi slog ut väggar och byggde helt nya och tog en del av hallen + hela gamla badrummet samt en klädkammare vilket skapade fler kvm.
    Vi har haft många "extra moment" ska tilläggas, detta är alltså gjort för 140 000 kr:

- rivit gamla väggar och golv
    - asbest sanerat kakel och plastmatta i gamla badrummet
    - borrat 25 nya hål genom bjälklaget
    - Stambytt gammalt gjutgärnsavlopp ner till källargolv
    - dragit nya VA-ledningar från köket ner till källaren för att koppla "loss" det från gamla rördragningar i det äldre badrummet.
    - byggt upp nya väggar
    - dragit all el, inkl. spotlights i tak
    - byggt upp nytt bjälklag
    - dragit in vattenburen golvvärme i bägge toaletterna
    - byggt in vägghängda toaletter i bägge badrummen
    - sågat upp för två nya avlånga fönster 180*50
    - satt in avlångt avlopp i duschen
    - flytspacklat och tätskiktat
    - kaklat både helväggar och halvväggar (brösthöjd)
    - badkar
    - halvväggar har målats med kalklitir

Allt som allt så har allt material, fönster & maskinhyror för bägge badrummen kostat ungefär 140 000 kr.
    Jag tycker det blev relativt dyrt men inser att vi har gjort mycket extra-fix. Men är nyfiken på vad era badrum gick på med eller utan hantverkare??

Vi har haft hantverkare till ett moment och det var när vattencentralen skulle flyttas ner från gamla klädkammaren till tvättstugan i källaren. Tog bara 4 timmar. En plåtslagare gjorde plåtarna som skulle vara runt fönstren. Allt annat har vi gjort själva och det har tagit oss 7 månader och då har vi haft en veckas ledigt bara. All tid har annars varit kvällar och helger. Vi är noobs ska tilläggas, så youtube har gått hett och allt dokumenteras och fotas noga. :)

2. F
    Medlem Nivå 2
    Om du inkluderar exakt allt material (inkl inredning) så säger det ingenting eftersom materialet kan kosta hur mycket som helst.

3. K
    Medlem · Nivå 12
    Gjorde ni asbestsaneringen själva eller tog ni in hjälp för detta? Det brukar ju annars kosta en slant att ta in en fackman för jobbet.

4. O
    Medlem · Nivå 6
    Vi låg väl ungefär på den kostnaden men då med hantverkare och i ett nybygge. Helkaklat, el-golvvärme och ca 6 kvm.
    En undran bara, när vi byggde, för ett år sedan hade vi planer på att göra mycket själva men valde att låta proffs göra dusch-och toarum av den anledningen att vårt försäkringsbolag bedyrade att skulle det bli fel på något i det utrymmet så fick vi stå för alla reparationskostnader själva, utan undantag.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 8
    Svårt att säga om det är bra eller dåligt när det är specat arbetskostnad respektive materialkostnad. Det framgår inte heller vilken prisklass det var på kakel, klinker och övrig inredning.
    Spontant tycker jag att ert pris känns helt ok med tanke på att det blev en del "extra"

Vi har gjort en liknande renovering och i offerten ingick allt utom kaklet, klinkret och möblerna som vi tillhandahöll.
    Där landade fakturan till entreprenören på ca 95000:- efter 50% ROT för det stora badrummet på 7m2 och för gästtoaletten på ca 30000:- efter 30% ROT (det gjordes vid två olika tillfällen).
    Båda rummen helkaklade med elvärme i golv, nytt innertak med spottar. Enda nya regelverket var kring nya inbyggnadstoaletter i båda rummen, annars nya skivor på befintlig stomme. Inget fönsterbyte.

Allt som allt slutade det på ca 150k för det stora och 50k för det lilla efter att vi räknat in kakel, klinker, blandare och möbler men då valde vi med hjärtat och inte men plånboken. Hade nog kunnat skala av drygt 30 genom att snåla och köra enklast tänkbara klinker och inredning.

Fick pris från 3 olika entreprenörer då när vi skulle göra det stora badrummet och på priset skiljde det bara några få hundralappar.
    Detta var sent 2015 och högtryck på dylika jobb eftersom ROT:en skulle sänkas vid årsskiftet så entreprenörerna kunde nog välja och vraka mellan kunderna då

Redigerat 17 jan 2017 16:41
    • Laddar…
  6. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Vi gjorde asbestsaneringen själva. Det tog nog tre hela dagar ungefär.

7. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Bra jobbat, relativt billigt tycker jag, svårt att göra billigare. Vore kul att se resultatet också ;)

8. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Vårt försäkringsbolag rådfrågade vi också och de hade absolut inget emot att vi gjorde allt själva. Så länge vi dokumenterar allt, fotar och tar kvitton. Vi har även valt ett märke på tätskiktet som de rekommendar. Det lät på försäkringsbolaget som att de haft dålig erfarenhet av hantverkare som fuskar.

• Laddar…
  9. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Tack! Absolutely! Ska visa kort sen när allt är klart! :)

• Laddar…
  10. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Måste skryta lite och säga att jag är grym på att lägga tätskikt numera :)

11. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    Ja ärligt talat så trodde jag inte byggmaterialet skulle vara så dyrt!! Reglar, plywood, våtrumsgips mm är sjukt dyrt! Och det går åt väääldigt mycket! :) Kakel köper vi billigt med bra rabatter. Bästa affären är import av avlopp, duschset, kranar och badkarskran i mässing från Kina! Har rest en del där i jobbet så har koll på kvalitén! ;-) 25% av priset jämfört med här i Sverige.

12. Hannah7
    Medlem Nivå 1
    För att inte tala om VVS!!!! Alltså när ska det bli lite konkurrens på den marknaden? Det är sjukligt dyrt med pex, kopplingar och avloppsdelar. Borde inte vara så dyrt med tanke på att det inte är några high tech prylar.

13. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Det bästa vore en europeisk standard på byggområdet. Om alla länder skulle ha samma standard på gipsskivor, C-C-avstånd, eluttag, tätskikt, avloppsrör med mera så skulle vi nog se en betydligt bättre fungerande marknad för byggprodukter och byggtjänster.

Det ser vi nog strax innan helvetet fryser till is...

• Laddar…
  14. D
    Medlem Nivå 7
    I runda slängar 150k för 14m2 inklusive en liten tvättstugeavdelning. 0 min hantverkare utnyttjat och då har jag börjat helt från scratch med att gjuta en fribärande betongplatta.

15. H
    Medlem Nivå 4
    Den obegripligt dyra våtrumsgipsen är väl inget krav längre ?