Hej!
Vi ska renovera badrummet och ska sätta in dusch i nuvarande badkarsalkov istället för badkar. Vi funderar på om det inte skulle få plats med två duscharmaturer. Måtten på alkoven kommer att landa på ca 157-160 cm i bredd och 86-90 cm i djup. Räcker detta eller blir det för trångt? Vi vuxna kommer ju inte att duscha tillsammans dagligdags, utan det blir nog främst för att duscha tillsammans med de små, till en början iaf. Men vill inte att duschavdelningen ska ge ett trångt intryck.
Om ni tror att det skulle fungera, skulle ni placera armaturerna på den breda väggen (bredvid varandra) eller en på varje kortsida (mittemot varandra)?
Tacksam för input!
Vi ska renovera badrummet och ska sätta in dusch i nuvarande badkarsalkov istället för badkar. Vi funderar på om det inte skulle få plats med två duscharmaturer. Måtten på alkoven kommer att landa på ca 157-160 cm i bredd och 86-90 cm i djup. Räcker detta eller blir det för trångt? Vi vuxna kommer ju inte att duscha tillsammans dagligdags, utan det blir nog främst för att duscha tillsammans med de små, till en början iaf. Men vill inte att duschavdelningen ska ge ett trångt intryck.
Om ni tror att det skulle fungera, skulle ni placera armaturerna på den breda väggen (bredvid varandra) eller en på varje kortsida (mittemot varandra)?
Tacksam för input!
Kan nog funka bra, bilden som jag hittade på google har någorlunda samma mått kanske lite mindre på bredden:
Edit: Fanns ju hur mycket exempel som helst som du kan hämta inspiration ifrån:
https://www.google.se/search?q=dubbeldusch&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjNh8mB95zSAhVFCCwKHRnmCKgQ_AUICCgB&biw=1895&bih=859#imgrc=JQoM5L9W6vd9TM:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Fanns ju hur mycket exempel som helst som du kan hämta inspiration ifrån:
https://www.google.se/search?q=dubbeldusch&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjNh8mB95zSAhVFCCwKHRnmCKgQ_AUICCgB&biw=1895&bih=859#imgrc=JQoM5L9W6vd9TM:
Redigerat:
Väldigt fina schampoflaskor!
Skämt åsido, finns många bra inspirationsbilder, tycker bara att det är lite svårt att bedöma/hitta info om måtten. Men fanns ju några ex som såg ut att vara ännu mindre nästan. På bredden blir det nog inga problem, frågan är om 86 cm räcker på djupet, förutsatt att armaturerna sitter bredvid varandra på breda väggen. Vi kan nog göra alkoven något djupare med extra gipsskivor på väggen bredvid, men då handlar det om några cm.
tank77 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Det går ju att duscha själv i 80 x 80 dusch, även om det är trångt, liksom det går att duscha två i ett badkar som är 70 cm brett utan problem så det är klart att man kan duscha två i en dusch som 86 cm djup. Det viktiga är att det på någon ledd finns tillräckligt utrymme för att böja sig ner eller lyfta upp ett ben.
Om man ska hjälpa ett barn med duschen måste det bli mycket enklare om duscharmaturerna sitter bredvid varandra än om de sitter på sidorna.
Om man ska hjälpa ett barn med duschen måste det bli mycket enklare om duscharmaturerna sitter bredvid varandra än om de sitter på sidorna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag skulle nog hellre satsa på en rymlig dusch med en blandare och kanske istället ha nåt stort duschhuvud. Det går alldeles utmärkt att duscha två i samma dusch så det måste bli over the top att ha två duschar på det viset som ts vill ha? Det blir i slutändan lite som elektriska apparater till köket, skitkul att köpa och planera vad man ska laga för mat och sen står de bara där och samlar damm.
Som litet svar till Stefan1972
Jag håller på att bygga dusch som kommer bli ganska lik den bild som visas i inlägg 2. Fast 160 cm bred och c:a 90 cm djup. Anledningen är att barnen väldigt ofta är med när vi vuxna duschar. Och så lär det vara åtminstone 4 år till. Så 2000-3000 kr extra för en till duscharmatur vilket förenklar vardagen i 4 år till känns som en given investering. Men sen efter detta så blir det kanske annorlunda. Dock gillar jag och frugan två väldigt olika duschtemperaturer när vi duschar så jag kan ändå se ett visst värde de gånger vi kommer duscha samtidigt!
Faktiskt är man som småbarnsförälder villig att lägga ganska mycket pengar på saker som förenklar den hektiska vardagen så för en potentiell köpare som har småbarn skulle jag säga att det är en klockren sell point i framtiden.
Jag håller på att bygga dusch som kommer bli ganska lik den bild som visas i inlägg 2. Fast 160 cm bred och c:a 90 cm djup. Anledningen är att barnen väldigt ofta är med när vi vuxna duschar. Och så lär det vara åtminstone 4 år till. Så 2000-3000 kr extra för en till duscharmatur vilket förenklar vardagen i 4 år till känns som en given investering. Men sen efter detta så blir det kanske annorlunda. Dock gillar jag och frugan två väldigt olika duschtemperaturer när vi duschar så jag kan ändå se ett visst värde de gånger vi kommer duscha samtidigt!
Faktiskt är man som småbarnsförälder villig att lägga ganska mycket pengar på saker som förenklar den hektiska vardagen så för en potentiell köpare som har småbarn skulle jag säga att det är en klockren sell point i framtiden.
Klicka här för att svara