Hej

Upptäckte att fogen i badrumsgolvet håller på att vittra sönder på ett ställe, precis vid dörren. Stället utsätts inte regelbundet för vatten. Badrummet är gammalt, renoverat -98 tror jag det var.

Vad tror ni är på gång? Varför blir det så här?
Närbild på vittrande fog mellan badrumsgolvets kakelplattor vid dörrposten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sviktande undergolv så att det rör sig precis där?

Det skulle det kunna vara iof. Men det finns fler fogar vid tröskeln som är opåverkade, och den är som mjuk, upplöst. Jag kan krafsa bort med nageln och det är en mjuk massa...

Gissning: Någon har rengjort med badrumsrengöring med kalklösare. Kalklösare är i regel en syra, och det är syra i silikonlösare, så kanske har någon rengjort men inte tagit bort allt rengöringsmedel utan låtit det ligga kvar och verka så att det över tid löst upp fogen.

Är det en mjuk massa så är det knappast själva fogen (cement).
Jag tycker det ser ut som ngt lager ovanpå själva fogen mellan plattorna. Fogmassa el lack?

Hmmm... Kan det vara så att fogen släppt där tidigare och förre ägaren dragit ett lager silikon som nu av någon anledning släpper? Men då borde ju silikoner vad tröskeln också vara påverkad?

Ge mig exempel på kalklösare!

Exempel på kalklösare är Cillit BANG Kalk & Smuts. I stort sett all badrumsrengöring är sur.

Ok, det har vi inte använt. I duschen använder vid ett medel som heter duschrent som är miljölagstiftning och luktar klorin...
Flaska med etikett för städprodukten DUSCHRENT, textdelvis synlig, med svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klorin är inte kalkborttagare.

Alla kalkborttagningsmedel heter nog något med kalk och bort.
Går med citronsyra och/eller ättika också, men de behöver lite mer tid att verka.

Då är det ju inte det...

Badrummet är ju 20 år gammalt, saker händer. Det är ju bara foga i väntan på renovering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.