17 694 läst ·
26 svar
18k läst
26 svar
Är detta fogsprång ok eller inte?
Nu har jag inte själv råkat ut för det (peppar, peppar) men vet en firma som kom "överens" muntligt med kunden om att det skulle vara minimalt med fall utanför duschen, 2 mm i detta fall eftersom det var 60x60 cm och jobbet gjordes med noll fogsprång men när räkningen skulle betalas så vägrade kunden betala eftersom golvet inte var lagt enligt BKR:s regler med ett fall på 5-10 mm på övrigt golv utanför duschen. Det muntliga överenskommelsen hade kunden inget minne avnino skrev:ja helt rätt att det är plattorna som bestämmer fogsprånget
jag gjorde ett badrum med 60*60 som jag klara utan fogsprång, men då gjorde jag upp med kund att vi spackla golvet helt plant utanför duschen och i duschen blev det en väggnära brunn så även där var det 60*60
Visst kan det gå att få ner kanten lite men jag tror det kommer märkas iaf, är det mitt i ett "gångstråk" också?
Be plattsättaren komma hem till dig och titta och trampa lite, så kanske han fixar till det utan tjafs
Kan vara på sin plats med ett varningens finger här, har du rollat tätskikt så ska du INTE byta ut plattan det är nästan omöjligt att säkerställa att det blir tätt igen, har du folie så är det mindre svårt att få det tätt igen
Att ta dit en besiktningsman enkom för fogsprånget är bara att kasta bort pengar för det kommer bli godkänt.
Har du bilder från renoveringen så släng upp nån här så får vi se, gärna en bild i brunnen då det av någon outgrundlig anledning fuskas en del där
Ja så kan endel göra, som tur var så blev det inte så för mig men det ska man helt klart ha i bakhuvudettank77 skrev:Nu har jag inte själv råkat ut för det (peppar, peppar) men vet en firma som kom "överens" muntligt med kunden om att det skulle vara minimalt med fall utanför duschen, 2 mm i detta fall eftersom det var 60x60 cm och jobbet gjordes med noll fogsprång men när räkningen skulle betalas så vägrade kunden betala eftersom golvet inte var lagt enligt BKR:s regler med ett fall på 5-10 mm på övrigt golv utanför duschen. Det muntliga överenskommelsen hade kunden inget minne av![]()
Hur får man ner kanterna? Kan plattsättarna göra detta? Dyrt? Svårt? Ja den ena är i ett gångstråk kan man säga, den som är 1 mm hög.
Vi har duk men vill helst inte riskera att ta upp någon platta ändå pga att skada tätskiktet.
Och det ska inte stickas under stol med att de gjort ett kanonjobb i övrigt med raka linjer på fogar, de verkar duktiga och effektiva Upptäckte dock nu att det var väldigt mycket fogsprång i duschen men det är väl svårt också att undvika när vi har 15*15? Lätt att vara efterklok... skulle nog gått ner i storlek för att undvika detta.
Har också hört om en privatperson som blåste en hantverkare, fattar inte hur folk helt kan sakna moral idag...
Vi hade velat ha vårt badrum precis som du gjorde det åt en kund nino med 60*60 och purus väggbrunn... Efter rekommendationer från olika håll så beslöt vi oss för att ändå ha ett fall utanför duschen om något springer läck så då försvann våra 60*60....
Se nedan bilder på brunn, är dessa ok?
Vi har duk men vill helst inte riskera att ta upp någon platta ändå pga att skada tätskiktet.
Och det ska inte stickas under stol med att de gjort ett kanonjobb i övrigt med raka linjer på fogar, de verkar duktiga och effektiva Upptäckte dock nu att det var väldigt mycket fogsprång i duschen men det är väl svårt också att undvika när vi har 15*15? Lätt att vara efterklok... skulle nog gått ner i storlek för att undvika detta.
Har också hört om en privatperson som blåste en hantverkare, fattar inte hur folk helt kan sakna moral idag...
Vi hade velat ha vårt badrum precis som du gjorde det åt en kund nino med 60*60 och purus väggbrunn... Efter rekommendationer från olika håll så beslöt vi oss för att ändå ha ett fall utanför duschen om något springer läck så då försvann våra 60*60....
Se nedan bilder på brunn, är dessa ok?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
och här kommer bilderna
Ser ut som en spricka i vattenlåset
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Den kunden hade inte fått det lätt om han blåst mig på det viset.tank77 skrev:Nu har jag inte själv råkat ut för det (peppar, peppar) men vet en firma som kom "överens" muntligt med kunden om att det skulle vara minimalt med fall utanför duschen, 2 mm i detta fall eftersom det var 60x60 cm och jobbet gjordes med noll fogsprång men när räkningen skulle betalas så vägrade kunden betala eftersom golvet inte var lagt enligt BKR:s regler med ett fall på 5-10 mm på övrigt golv utanför duschen. Det muntliga överenskommelsen hade kunden inget minne av![]()
Det fulaste man kan göra är ta mig fan att inte stå för sitt ord.
Men i de lägena så får man ordna en skriftlig ök för säkerhets skull då alltså.
För det är ju tillåtet att göra avsteg från branschreglerna och avtala om plant golv utanför duschzonen.
Likaså är det tillåtet att inte ha tröskel så länge tätskiktets nivå vid dörren är 20mm högre än vid brunnen.
Det var bara skräp på vattenlåset så inga konstigheter med det. Men ser allt annat i övrigt rätt ut?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja precis och eftersom plattorna kan variera sinsemellan så är det ingen garanti att man inte får fogsprång, pga olika böjning på plattorna, även om man som i TS fall inte har lagt dom i halvförband.Paul-Staffanstorp skrev:
Eftersom det verka som plattorna har max fogsprång som är inom toleranserna för godkänd läggning och TS själv levererat plattorna som då kanske inte är helt plana så kanske det inte är så mycket mening att försöka driva frågan vidare.
Kollade duschen imorse och där har vi fogsprång runt 1 mm (+/- 0,3) men vi provade golvet barfota och det är inte hela världen. Vi har valt 15*15 där så det skulle vi kunna åberopa som för mycket rent teoretiskt.
Men jag kommer nog inte driva frågan vidare. Jag är ändå nöjd med plattsättarna och jag tror inte de har slarvat nu i efterhand. Det sura är bara att mina förväntningar kanske inte var helt realistiska innan. Jag har poängterat inför sättningen av väggarna att de ska vara extra noggranna och jag vet att de kommer göra sitt bästa.
Pratade med klinkerleverantören som sa att för att slippa vassa kanter (vi har raka kanter med en knappt synlig fasning) kan man använda diamantslip block specifikt på de få kanter och hörn som sticker upp väldigt mycket. Det skulle kunna funka. Är det någon som har en erfarenhet av detta? Blir det bra? Svårt (tänker låta plattsättaren göra detta isf)?
Men jag kommer nog inte driva frågan vidare. Jag är ändå nöjd med plattsättarna och jag tror inte de har slarvat nu i efterhand. Det sura är bara att mina förväntningar kanske inte var helt realistiska innan. Jag har poängterat inför sättningen av väggarna att de ska vara extra noggranna och jag vet att de kommer göra sitt bästa.
Pratade med klinkerleverantören som sa att för att slippa vassa kanter (vi har raka kanter med en knappt synlig fasning) kan man använda diamantslip block specifikt på de få kanter och hörn som sticker upp väldigt mycket. Det skulle kunna funka. Är det någon som har en erfarenhet av detta? Blir det bra? Svårt (tänker låta plattsättaren göra detta isf)?
1mm är ok för 150x150 plattorLarrygurra skrev:Kollade duschen imorse och där har vi fogsprång runt 1 mm (+/- 0,3) men vi provade golvet barfota och det är inte hela världen. Vi har valt 15*15 där så det skulle vi kunna åberopa som för mycket rent teoretiskt.
Klicka här för att svara