tror inte det finns 4m våtrumsmattor men är inte helt säker, Gerflor har iaf 3m det vet jag

Mikael_L
OK, tack.

Jag stod och tittade och mätte lite på det kommande badrummets plats idag, och det kan funka med 1,8 meter smalt, men det kändes inte helt optimalt med tanke på snedtaket.
Jaja, jag får fortsätta att fundera. Och till sist får vi offra oss på en skarv eller välja smalt badrum eller hitta bredare matta.

skarv är inte så farligt, bara den kommer en bit från brunnen (tror det finns ett mått)
har sett många som byggt 2*2m och då blir det ju lite problem, antingen en tvärskarv eller 2,2*1,7m i spill

Gerflor har som sagt 3m mattor, har inte riktigt koll på utbudet
Tarkett har sina "vanliga" mattor, sen finns nog eminent och optima i 4m men dom är inte direkt snygga (mycket landsting och skolor som har det)
Forbo har lite "nytänk" i sin kollektion, vet inte hur det är med andra bredder än 2m då jag har jobbat för lite med dom

Mikael_L
nino skrev:
Forbo har lite "nytänk" i sin kollektion, vet inte hur det är med andra bredder än 2m då jag har jobbat för lite med dom
Jag kollade lite på deras hemsida, det verkar vara begränsat till 2 meters bredd.

Nåja, jag ska fortsätta att grunna på badrummets geometri lite. Det löser sig alldeles säkert, men det var som sagt jättebra att du fick mig att tänka på våtrumsmattans dimensioner i planeringen. Tack ännu en gång.

edit:
Och det är gott om tid att fundera, det är länge kvar innan jag kommer börja med att inreda övervåningen, allra tidigast i höst. Men vissa saker blir bättre om man grunnar på dom länge.

Redigerat:
cederbusch skrev:
Du kan ju också följa måleribranschens regler för våtrum, MVK, och måla tätskikt med våtrumsfärg. Billigt, enkelt och du får det precis i den färg du vill ha.

Flytspackling och plastmattan lejde vi bort, men annars har vi (jag) gjort allt själv. Vanlig gips på väggarna. Är supernöjd med resultatet.

På bilderna är det inte riktigt helt färdigt men du får en hint iaf.

Edit: ser att det var så johanpost gjort, men då bjussar jag iaf på bilderna. :)
@cederbusch
Fungerar det bra med badkar med så låg takhöjd? Funderar på liknande lösning.

Ett tips om ni inte vill ha bård. Använd väggmatta enbart i dusch-hörnan. Då blir det en vård från golv till tak, sätt väv/måla över 10cm på väggmattan på vardera sida. Går att välja lite mer "flashig" färg på mattan då om man känner för det, mörkröd eller turkos t.ex :)
Trevlig kväll på er!

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Förlåt om jag fliker in med en fråga men såg att någon hade gjort vid sitt badrum med plastmatta. Nu är det vår tur men vet inte hur vi ska göra pga snedtak och takfönster. Viker man in plastmattan in till fönstret? Skarvar men och ställer våden upp den vägg där snedtaket är? Går ju inte att svepa när det är snedtak...
Tacksam för lite råd och tips

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.