Hej,

Funderar på vägghängd toalett med utanpåliggande cistern.

Får en sådan fixtur plats i en 120mm eller 145mm regel? Har inte hittat så mycket info.

Någon som byggt in en sådan och har lite bilder eller råd/erfarenheter?

125 mm utrymme i vägg är det mått jag fått av VVS killarna för avloppsrör till vägghängd toa. Fixturen får plats utan problem. Det är röret och böjen som begränsar.

Aha ja. Hur mycket utrymme tror du fixtur+rör behöver?

125mm. :)

:) tack

Krilleman
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ah tack för länkar! Borde dessa + avloppsröret klara sig inom en 145mm-regel? Ska nämligen regla upp en vägg.

Redigerat:
Har satt en sådan fixtur med rör i vägg med 145 mm reglar. Det var några mm marginal.

Tack!

Antar man sätter fixturen bakom våtrumsplywooden och våtrumsgipset? Är det några krav på tätskikt där fixturen sitter, alltså i själva utrymmet där den är monterad?

Ja, man sätter bakom och direkt mot skivorna. Fixturen sitter bakom tätskiktet, dvs det är inget särskilt krav inne i väggen. Man sätter tätskiktsmanschetter runt avloppsröret och skruvarna som sticker ut.

Tack. Behöver fixturen ta "spjärn" mot någonting i övre bakkant, till exempel skruv/bult in i bakomliggande regel? Eller är det enbart behov av montering i regel från fixturens "fot"?

I mitt fall har jag då 45x145mm regel som det ska monteras i, inget betonggolv eller liknande.

Min snickare monterade fixturen både i bottenplattan och i en kortling i överkant. Det kanske är onödigt men det känns stabilt. Tänk på att fixturen är tänkt att monteras på samma nivå som golvet före flytspackling och plattor. Om du sätter den på en 45-regel kan den ev. komma lite högt. Det finns flera hål att välja på så det kan fungera ändå, men mät i förväg.

Tack, bra input där!

Vet du om han drog fast den med bult, eller typ franskskruv?

Där den var fäst regelverket var det med franskskruv (den moderna varianten med platt huvud och torx). Bultförband med mutter är inte bra i trä, trät krymper och det kommer glappa.

Tack, värdefull information!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.