Jag vill sätta upp ett par hyllplan i badrummet, utan att behöva borra i kaklet. Går det att limma fast så att det håller? Tänkte mig ett par vinkeljärn i var ände att lägga hyllplanet på. Hyllan ska hålla för tre fyra kilo skulle jag tippa. Har hört att man kan limma fast duschdörrar, då tycker jag det borde gå att limma upp fästen för hyllplan. Vill gärna ha tips om vilken lim som skulle passa.

A
Montagelim/monteringslim, t.ex. PL200 eller något med fabrikatspecifikt namn. Tänk bara på att montagelim är ämnade för permanent montage. Det kan alltså vara svårt, till omöjligt att demontera och återställa kaklet utan risk för att något går sönder.

Är hyllorna tänkta att kunna plockas ner så är silikonfyllda skruvhål att rekommendera. Små (5mm) borrhål i kaklet är dessutom betydligt enklare att dölja genom att fylla med silikon.

4 kg på två "konsoler" så räcker det med silikon
Smeta på bakom järnen och tryck fast
Silikonet kan du dessutom skära bort om du vill plocka bort hyllan sen

Paul-Staffanstorp
Glabete funkar riktigt bra, speciellt det i pulverform som man själv blandar.

Bengt Henrik skrev:
Glabete funkar riktigt bra, speciellt det i pulverform som man själv blandar.
Hur lätt är det att montera ner glabete utan att sabba kaklet?

Poängen med Glabete är dels att det hugger fast direkt så man slipper problemet med fixera medan det härdar, och dels att det (påstås) vara lätt att montera ner. Enligt instruktionerna ska räcka att ta en polygrip och vrida. Detta förutsätter nog då att man punktlimmar fästpunkterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.