Hej,

Rörande ett för mig potentiellt husköp, dök det upp en sak jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite input...

På tomten står ett attefallshus med vatten framdraget till ett tänkt kök. I Attefallshuset finns också ett färdigsätllt badrum med dusch och wc.

Jag testade precis och "la på vattnet" med huvudvredet och allt verkade bra...men efter ett tag då jag testade vattenkran och spola inne på wc, så kom plötsligt vatten från där det är rödmarkerat på bild... Vattenledningar och ventiler på vägg med läckage markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er med kunskap, går det av bild urksilja om detta är rätt gjort och är det helt enkelt bara så att det inte är pluggat, som det väl borde varit...!?

Tack för er hjälp!

Det sitter ju en koppling utan slang där. Och det ser ut att ligga en lös slang? Har den lossnat, eller aldrig varit inkopplad?

Det borde ju ha börjat spruta direkt där när du öppnade.

Om man gissar lite. Den högra fördelaren har ingen matning. Den är troligen för varmvatten. Troligen finns inte varmvattenberedaren ännu? När du öppnade en kran så gick troligen vatten bakvägen genom blandaren till varmvattenfördelaren, som inte är färdigt inkopplad.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Rätt och rätt. Det är inte klart - det är det som är problemet. Den högra fördelaren är nog tänkt för varmvatten. Men varmvattenberedaren är inte på plats ännu. Det är nog tänkt att ledningen från beredaren till fördelaren ska kopplas in där det rinner ut vatten. Eftersom många typer av vattenkranar enkelt förklarat kopplar ihop varmvattensidan och kallvattensidan när man tappar vatten så kommer det att rinna vatten bakvägen i varmvattenledningen när du spolar. Och sedan ut ur röret märkt med rött.

Gör klart så blir det nog bra.

Om vi bortseer från att det inte är färdigkopplat, så är det väl inte den vackraste rördragning man har sett.

Rören skall vara fixerade med klammer en bit under fördelarkopplingen. Som det är nu så finns risk att de lossnar helt eller delvis ur kopplingarna efter några års tryckstötar.

Följer man reglerna i säkert vatten, så skall fördelaren och alla trycksatta kopplingar finnas i ett utrymme med tätt golv, och läckageindikering. Den görs oftast med ett skvallerrör ut till utrymme där man observerar att det läcker (det finns även elektroniska larm). Nu sitter det iofs. så öppet att hela rummet blir en läckageindikering.

OK, TACK!! Det later ju logiskt...

Går det att uppskatta vad det skulle kosta att sätta in en varmvattenberedare och "koppla färdigt" när ett kök sitter på plats!?

BirgitS
H hempularen skrev:
Följer man reglerna i säkert vatten, så skall fördelaren och alla trycksatta kopplingar finnas i ett utrymme med tätt golv, och läckageindikering. Den görs oftast med ett skvallerrör ut till utrymme där man observerar att det läcker (det finns även elektroniska larm). Nu sitter det iofs. så öppet att hela rummet blir en läckageindikering.
Men om det är smygläckage i en skarv kan det väl hinna bli stora skador på det som finns under golvet innan man upptäcker det.

BirgitS BirgitS skrev:
Men om det är smygläckage i en skarv kan det väl hinna bli stora skador på det som finns under golvet innan man upptäcker det.
Jo, men det blir det ju i så fall även om man har ett skvallerrör som mynnar på golvet som inte är vattensäkert (vilket är tillåtet).

Men nu skall det tydligen byggas in i ett köksskåp, då måste man göra en lösning med tätt golv under kopplingarna, och någon form av sarg som håller vattnet inom det täta området, och så ett skvallerrör ut.

Nu kommer pexslangen från sidan. Lite osäker på om det förenklar eller försvårar. Å ena sidan inga rörgenomföringar i tätskiktet, är annars den svåra delen med en sådan tät botten. Å andra sidan kan man tänka sig att vatten läcker inne i väggen, kommer fram via ytteröret, och sedan följer utsidan av röret tillbaka in i väggen. Så genomföringen från väggen borde nog tätas, vilket är i stort sett omöjligt när det kommer en knippe sådär.

Då till en följdfråga...
Då jag behöver installera en varmvattenberedare så ser jag bara i anslutning till detta blivande kök som plats att sätta den (och då förslagsvis gömd i ett högskåp).
Är det något speciellt jag bör tänka på i val av beredare??

Absolut inte mitt område. Men tänk på hur den skall matas med el. Det finns beredare som går på enfas, två faser eller trefas. Vad finns framdraget, är det lätt att få fram en ny ledning från elcentralen osv. Men det finns mer att tänka på vid valet, tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.