Q
hej undrar om de finns någon handdukstork med thermostat för rumstemp?

Har inget element i badrummet och tänkte skaffa en handdukstork och värma upp det med den, hittar endast sånna med thermostat för själva torken.
 
  • Gilla
Lupac
  • Laddar…
R
H-T för att värma hela badet ? tveksamt om det räcker , är det ett litet bad ?
En H- T är på ca max 50W , sitter högt upp , blir svalt i andra ändan av badet
och kalla golv , ännu mindre när handdukarna kommer på
 
Q
R rävlyan skrev:
H-T för att värma hela badet ? tveksamt om det räcker , är det ett litet bad ?
En H- T är på ca max 50W , sitter högt upp , blir svalt i andra ändan av badet
och kalla golv , ännu mindre när handdukarna kommer på
Det är på ca 2x5m på ovan våning . Har kollat på Pax Nice original patronen är nog på 300w. Tycker de borde räcka för hålla det varmt.
 
R
300 W för att värma 10 m2 är nog i minsta laget , i nya hus är beräkningen ca 60 - 70W m2
och lite mer för bad/dusch , är badet långsmalt så blir det nog svalt ( kallt ) i dom delar
som är längst bort från H-T
Lite värme kommer nog från golvet , men räkna inte med att det räcker
 
Q
R rävlyan skrev:
300 W för att värma 10 m2 är nog i minsta laget , i nya hus är beräkningen ca 60 - 70W m2
och lite mer för bad/dusch , är badet långsmalt så blir det nog svalt ( kallt ) i dom delar
som är längst bort från H-T
Lite värme kommer nog från golvet , men räkna inte med att det räcker
Handdukstorken kommer sitta långt in i bad rummet , får väl köpa ett sådant som man kan reglera tempen på och så får man se vad som blir lagom.
Dörren står alltid på glänt för katten har sin mat där, så kommer in värme från resten av huset med.

Eventuellt får jag väll lägga till en peng och köpa en modell större med lite högre effekt.
 
R
Q jope84 skrev:
Handdukstorken kommer sitta långt in i bad rummet , får väl köpa ett sådant som man kan reglera tempen på och så får man se vad som blir lagom.
Dörren står alltid på glänt för katten har sin mat där, så kommer in värme från resten av huset med.

Eventuellt får jag väll lägga till en peng och köpa en modell större med lite högre effekt.
Eller som bäst montera en EL-radiator extra på ca 700W med bra placering
 
Q jope84 skrev:
Har inget element i badrummet och tänkte skaffa en handdukstork och värma upp det med den, hittar endast sånna med thermostat för själva torken.
Att koppla handdukstorken via en väggmonterad termostat borde väl inte innebära några problem?

R rävlyan skrev:
300 W för att värma 10 m2 är nog i minsta laget , i nya hus är beräkningen ca 60 - 70W m2 och lite mer för bad/dusch
Beror väl lite på var i vårt avlånga land huset ligger också.
Vi har inga element eller annan "riktig" uppvärmning i vårt dusch-/toa-/tvättrum på 6 kvm.
Enda värmen kommer från en LVI handdukstork som ger 70 W när och om den är igång.
Våtrummen "suger ju åt sig" varm luft från resten av huset till sina frånluftsventiler, tack vare FTX-ventilationen,.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.