Hej, detta är mitt första inlägg här så var snälla.
Vi ska börja med vårt badrum snart och jag har några funderingar. Känner folk som snickrar och gör vvs som ska hjälpa mig men mycket har jag tänkt fixa själv. Det ska kaklas.

Har träbjälklag med kallkällare under och har fått förslaget att gjuta eps mellan bjälkarna för att det inte ska bygga så mycket i höjd, funkar det att gjuta i nivå med reglarna och ny golvbrunn och sedan lägga nät och elslingor och flytspackla ovanpå? Eller ska det på gips eller liknande innan? Det kan väl inte röra sig?

Tanken att jag kommer bygga en vägg innan flytspackling för kommoden kommer stå, på andra sidan kommer duschen vara. Räcker det med en golvbrunn i duschen och hur ska fallet vara i resten av rummet? Bifogar en bild.

3D-ritning av ett badrumsinredningsförslag med toalett, dusch, handfat och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det blir en läcka från exempelvis toan vill man ju att vattnet ska ledas till golvbrunn och inte ut i hallen.

Övriga tips mottages gärna. Vilket fabrikat på golvbrunn, vilket tätskiktssystem (folie så klart, men är något system lättare att jobba med än andra?), vilka elslingor (ska ha wifi-termostat så småningom) osv?

Något gips skall du absolut inte ha. Normalt vill man ha något homogent under flytspacklet(bärande betong eller skruvlimmad spånskiva). Din EPS betong bär i princip ingenting, och det kommer att röra på sig i övergången mellan eps och bjälkar. Jag tror med betoning på "tror" att om man gjuter ca 25mm armerat med flytspackel så kan man ha ganska dåligt underlag, spacklet blir en självbärande kaka. Men det måste man då få verifierat från spackeltillverkaren.

Brukar det inte vara ca 1cm spackel på lägsta punkten, vid golvbrunn?

Jo, om det ligger på ett stabilt bra underlag. Men EPS betong mellan bjälkarna blir inte ett stabilt underlag. Varje bit EPS är någorlunda stabil. Men bjälkar krymper, sväller och vrider sig lite beroende på tillfällig temperatur och luftfuktighet.

• Gilla
Fornan100
  • Laddar…
Så om jag använder eps så kan jag köra 25 flytspackel, eventuellt. Hade du kört med vanlig isolering och golvspån istället om du var jag? Jag har blivit rekommenderad eps av en byggpolare men han menade att det skulle bli väldigt stabilt. Jag vet ingenting jag om eps.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.