Badrum
Carl_Elvis: Nja, tätskiktet ska ju vara bakom fixturen, så att den är "inne i våtrummet" så att säga. Så visst bygger man in den i en låda. Ska fixas skvallerrör har jag för mig, men bara vid golv.
BirgitS: Efter att ha duschat en del ståendes i badkar så är min erfarenhet att det är blött på kortväggen mittemot blandaren och då är avståndet 160-170 cm.
nino: Det är bara på massiv konstruktioner du får ha rollat. Och ja det blir en massa lager som bygger mm så man får oftast slipa ur på baksidan av plattan för att få det att stämma.... tyvärr
cpalm: [citat] Från utsidan tänkte jag, men varför inte både och? :)
DanskNybygger: Jag har en gammal ifö toalett och måste ha ändrat inloppsventilen, kan guiden användas här? Ifö guide https://www.vvsochbad.se/artiklar/guide-till-aeldre-ifoe-toaletter
Kråkunge: [citat] Nä, han som var här och tittade igår sa att det troligen inte är våtrumssilikon.
Mjolnir: Hej, Har nu fått kvalitetsdokumentet från de som gjorde vårt badrum och har ringt till BKR som bekräftat att det finns i deras databas. Dock reagerade jag på att det stod "Heydi" under tillverkare av tätskiktssystemet samt "Heydi" under systembenämningen. Systemet de använde heter Heydi K10, framgår inte av kvalitetsdokumentet som sagt men fick användarmanualen som visar att det är
Tosse: Men om ni ska öppna golvet kan ni ju dra om rören så de kommer ut ut vägg istället för golv. Problemet löst. Jag förutsätter att det är krypgrund eller övervåning då du skriver ”lyft upp golvet”. Du får t.o.m. skarva dolt i bjälklaget om det är krångligt att dra om rören i hela sin längd. En klack må vara icke godkänd enligt säker vatten. Men den lär minska risken
Load3d: Okej då får jag göra så som du nämnde sist varför behövs ingen armering när man ska ha matta? Gäller de bara med klinkers?
Larsson93: [citat] Just det momentet är jag inte helt insatt i. Enbart kommit till jobb där snickarn redan gjutit eps. Han har pratat gott om eps. Ta kontakt med företaget jag länkade. Dem har nog koll :)
Stefan1972: det blåröda märket har jag sett på många blandare så det är nog inte FMM bara för det. Det ser inte ut som svenska blandare överhuvudtaget.
Peter_K: Ska en del halvkaklat och körde därför med hela Alcros våtrumsprogram men är inte alls nöjd med hur väven ser ut. Provmålade lite och tycker inte alls om strukturen så jag funderar på att bredspackla allt även om det då inte är enligt instruktionerna men å andra sidan är ju allt i våtzon 2 och på 130 cm höjd upp till taket.
Bernieberg: Det är gjort enligt LKs instruktion från topp till tå och med de produkter de har testat med. Så får vi hoppas att de har koll på läget.
Peter_K: Känns overkill att ha våtrumsgips i taket. Mycket dyrare och otrevligt att jobba med. Du ska ha cementbaserat spackel vilket inte våtrumsspacklet är. jag fick rådet att ta lite av fixet för att laga en skiva som gick sönder lite runt tomröret men då det blev lite golvspackel över så tog jag det istället,
Krilleman: Jo, enligt dagens byggnorm tror jag bestämt att du ska ha 70-regel för att få det korrekt! Går det inte att skruva dit det på sidan av 45 regeln? Som grädde på moset kan du då även använda vanliga LK Väggbockstöd Grip. 1877999. Med dessa så kan du använda traditionella blandarfästen och väggbrickor och du slipper köpa dosor+anslutningskopplingar. Alla slangar med KV+VV ska alltid
CharlieBrown: Ville bara skriva att syra funkade perfekt men tyvärr var fogningen så pass dumt gjort att jag slipadd bort den helt och gjorde en omfogning av hela badrummet. Tog sin lilla tid men tekniken funkade i vilket fall som.
Bosch: Tack för visat intresse! 110 mm avloppet är helt riktigt till wc. Finns även draget för ett handfat. Vill ha golvbrunn av säkerhetsskäl (om det flödar över) samt om vi i framtiden ställer in ett badkar. Isånnafall klamrar vi det på väggen och så får det rinna ut i golvbrunnen det med. Resterande del av rummet är reglat cc 300 om någon undrar det är bara facket med alla slangar
Laxåplattan: Det är tyvärr ganska tight runt rören, ser bättre ut på bilderna än i verkligheten pga mobilkameran är lite vidvinkel. Har ca 8cm till vänster om rören och gränsfall med plats på högersidan att dra avluftningen förbi en bit med en massa kopplingar. Toa-utrymmet är en liten skrubb på 95cm bredd så toan behöver sitta där den sitter, inkilad mellan handfat och radiator. :sweat: Men
blackarrow: Och så var det inspektionen av röret under golvet... Hur mycket gojs är det... begränsas flödet? [bild] [bild] Ca 50cm bort böjer röret av för att fortsätta till andra sidan mot toa och avloppsstamen. Men man ser en mörk rand halvvägs upp på sidan. Är det normalt, eller beror det på att det ligger mer gojs i slutet av röret som håller uppe nivån där röret viker av mot stammen?
Anders_Nilsson: [citat] Kapar tråden lite för jag har exakt samma problem....har ett badrum från 1974 2.2x2.1 meter med matta på golv och vägg. Träreglar och golvbjälklag 60 c-c i trä vilket väl funkar med matta? Standardutförande med toa, handfat och dusch. Tänkte göra en snabbrenovering med matta överallt och skaffa möbler och blandare själv på rea. Kan man räkna med runt 500kr kvadraten även
Lazzeman: Då får jag tacka för informationen. Det känns som jag skulle kunna fixa det här själv... Hem och mäta rören bara
Laxåplattan: [citat] Brunnen får sparas till annat projekt. Inte värt att riska nåt vid försäkring och ev besiktning känner jag.
tommib: Man drar mantlad kabel till matande dosa. Snikvarianten är att trä på avskal från EKK på FKn. Den ambitiösa är att skala en EKK hela vägen förutom de sista 10 centimetrarna.
Lexington: Det föreslog jag också o hon sa att hon testat, får se hur det går :D
Krilleman: Kopparfällning beror mycket på vilket vatten du har. Många blonda/blonderade människor får då grön ton i håret när man duschar. Men blågrönt, nja. Jag tolkar det som ljusblått...
nino: Är väggarna klara med tätskikt? Då sätter du dit ytterhörnsmanschetten, sätter väggar och list, antingen så låter du listen sluta några mm över golvet och kapar golv plattan runt den eller så lyfter du listen en golvplattetjocklek pluss lite till och smyger in golv plattan under listen. Tätskiktar golvet som vanligt ev med en tejpbit över listen för att slippa kladda på den.