3 008 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Träpanel runt badkar - hur skydda?
I vårt nyköpta hus är ena badrummets väggar helt beklädda med träpanel, även runt badkaret. Badkaret är inramat av väggar på tre sidor och det finns lite ytlig mögelväxt på väggen framför badkarets ena kortsida. Vi tänker såklart att badrummet kommer behöva göras om så småningom då detta givetvis inte är godkänt enligt några branschregler eller försäkringsbolag. Frågan är bara om vi behöver göra något omedelbart.
Badkaret står under ett lågt snedtak vilket gör att det inte kommer användas för duschning. Troligen kommer det inte användas alls av vuxna utan endast av våra barn någon gång ibland när de vill bada. Då kan det såklart bli lite stänk på väggarna men det kommer inte spolas vatten rakt på väggen. Våra barn är inga storbadare så högst en gång i veckan gissar jag att det kommer användas.
Jag har haft följande funderingar:
- Ta bort träpanelen runt badkaret och istället sätta våtrumsskiva (eller någon annan lämplig beklädnad för badrum) och måla med våtrumsfärg.
- Tvätta panelen med mögeltvätt och ha kvar den som den är, alternativt måla den med våtrumsfärg eller någon lack/olja som skyddar mot vattenstänk
-Panelen som inte är runt badkaret håller vi på att måla med linoljefärg av rent estetiska skäl. Kanske är det fuktskyddande nog att även ha runt badkaret. Det är ju samma slags linoljefärg som man målar fasader med.
Några åsiker? Betänk att detta handlar om en tillfällig lösning innan vi har möjlighet att göra en totalrenovering av badrummet.
Badkaret står under ett lågt snedtak vilket gör att det inte kommer användas för duschning. Troligen kommer det inte användas alls av vuxna utan endast av våra barn någon gång ibland när de vill bada. Då kan det såklart bli lite stänk på väggarna men det kommer inte spolas vatten rakt på väggen. Våra barn är inga storbadare så högst en gång i veckan gissar jag att det kommer användas.
Jag har haft följande funderingar:
- Ta bort träpanelen runt badkaret och istället sätta våtrumsskiva (eller någon annan lämplig beklädnad för badrum) och måla med våtrumsfärg.
- Tvätta panelen med mögeltvätt och ha kvar den som den är, alternativt måla den med våtrumsfärg eller någon lack/olja som skyddar mot vattenstänk
-Panelen som inte är runt badkaret håller vi på att måla med linoljefärg av rent estetiska skäl. Kanske är det fuktskyddande nog att även ha runt badkaret. Det är ju samma slags linoljefärg som man målar fasader med.
Några åsiker? Betänk att detta handlar om en tillfällig lösning innan vi har möjlighet att göra en totalrenovering av badrummet.
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Måla om där det behövs och låt det vara bara. Trä tål vatten på det viset även om man kanske får hålla efter det mera och är inte användandet och stänkandet mer än det du beskriver så tror jag inte ni behöver våndas nå mycket.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Hur ser brädorna ut, är de murkna nånstans?
EDIT: Om du kollar lite längre ner i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-anno1973.246686/ så kan du se hur det såg ut bakom mitt egna badkar, efter 41år av badande ...
EDIT: Om du kollar lite längre ner i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-anno1973.246686/ så kan du se hur det såg ut bakom mitt egna badkar, efter 41år av badande ...
Jag misstänkte att jag kanske oroade mig för mycket. Då blir det nog tvätt och samma färg på hela panelen i badrummet.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden