Nu är det många år sedan jag hängde på det här forumet. Byggde då om en sommarstuga till permanentboende. Nu ska jag köpa ett Gullringshus byggt på 80-talet, ni vet de där med extra tjocka väggar och något inbyggt ventilation/ värmesystem. Badrummet är idag med plastmatta på golvet och väggmatta. Väggmattan är lite ful och det finns skarvar som släppt. I golvet är det uppbyggt en ca fem cm hög och fem cm bred sarg som begränsar duschutrymmen. Mattan finns även på sargen. Man duschar alltså direkt mot väggmattan. De normer som fanns då är ju långt ifrån de som gäller idag. Det är väl sannolikt gips/spånskivor i botten. Är det nån som vet vad man behöver göra idag för att få ett godkänt system? Vi tänker sätta in en duschkabin och ta bort den där fula uppbyggda sargen. Är det en mattläggare eller en byggfirma jag ska kontakta?Tacksam för tips. Lär återkomma i fler trådar på forumet vartefter.
Vill du bara ha en ny plastmatta på golv/väggar finns det modeller som agerar både yt- och tätskikt vilket gör att det spelar mindre roll vad som finns under nuvarande mattan. Så jag hade nog pratat med en mattläggare först och be dem komma ut och titta på förutsättningarna. De kan sedan avgöra om du skulle behöva en byggare innan de kan lägga mattan.
Klicka här för att svara