Byggahus.se

Byta duschblandare

1. M
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Vet någon vem som tillverkade dessa ? Vad är det för märke? Tror att det är en Fm Mattsson men är inte säker

Vill byta ut denna rackare till gamla badrummet till en ny duschblandare, ska renovera detta badrum men orkar inte vänta. Denna blandare blandar inte bra.

Behöver man någon adapter/övergång för att montera en modern dusch blandare. Skriv gärna vad det är man ska ha.

Tacksam för hjälp

MVH

malisan

2. Sammy_j
    Renoverare · Nivå 9
    Du får nog skicka med en bild på vad du vill byta

3. M
    Medlem Nivå 8
    Nu fnns bilden med, såg inte att den inte kom med :)

4. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Mät avståndet på rören. Ny standard är 160 mm, om det behövs finns excentriska kopplingar att montera.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
  6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Dom där blandarna från den gamla goda tiden brukar ha måttet enligt svenska standard, 160cc, mellan anslutningarna från vägg.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur är det med svenska standarden, är det alltid M26 gänga också? Jag har sett att på de internationella cc150, så verkar det kunna variera mellan R15 och R20 gänga.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Den svenska standarden 160cc är alltid M26.

Den europeiska standarden 150cc är normalt G20. 15-gänga är mer ovanligt och jag tror jag bara har sett det på "noname" blandare från Kina någon enstaka gång.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag har mätt avstånden från mitt till mitt på rören och vet verkar vara 18 cm

Se bild

Demmpa förstår inte vad du menar om muttern?

Kollade med Hornbach idag och dom är helt värdelösa på att ge info.

Funderar på att köpa en Gustavsberg duschblandare men vet inte vilka excentriska kopplingar man ska ha. Det ska ändå kortas 2 cm dom hornbach hade kortade bara typ 5mm

Fattar inte att det ska vara så här svårt att byta en blandare :)

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Med mutter menar jag dom två muttrar som håller fast själva blandaren på rörändarna som kommer ut från väggen, dom två som du har lagt talmetern på.

Tycker det ser ut som om muttrarna sitter fast på rörutloppen, då lutar det starkt åt att det är 160mm.

Änden på talmetern ser ut att vara lite förbi centrum på kallvattenanslutningen, lika mycket förskjutet får man läsa av talmetern på varmvattenanslutningen.

Ibland kan det vara enklare att lägga talmetern/mm-stocken så att man tex börjar mäta vid 100mm.

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 8
    Men om jag köper en ny blandare a la 160cc måste man köpa och montera en hållare också?
    Det är väl bara att skruva av och skruva på ny.

Sedan undrar jag hur termostaten kommer att hålla. Har bergvärme dvs får varmvatten från bergvärme panna

Mätte igen och fick det till 17,5cm

Redigerat 29 aug 2018 00:51
  12. L
    Medlem · Nivå 14
    Fanns även 180 cc för länge sedan. Det finns excentrar som omvandlar måttet till 160. Får kolla efter artikelnr i morgon.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Något väggfäste (hållare) behöver du inte eftersom du använder dom anslutningar du har idag. Det är bara att skruva bort den gamla och dit med den nya.

Hur du värmer varmvattnet spelar ingen roll för termostatblandaren. Det som kan hända med en termostatblandare är att om man har tex mycket kalk i vattnet så blir det avlagringar i blandaren så att termostaten inte klarar av att röra på sig.

14. M
    Medlem Nivå 8

Ok då förstår jag
    Tacksam om du kollar upp artikelnumret

Verkar som muttern sitter på röret

15. M
    Medlem Nivå 8