Jag behöver lite input angående vår kommande renovering av badrum.

Lite info:
Hus byggt -54
4 plan i etage, källare + entréplan och andra etagen är källare + sovrum.
Detta gör det lite svårt med säker vattendragning, badrummet på ovanplan har ingen vägg som går att dra vatten i, vägg 1 är yttervägg, nr 2 är hall, nr 3 trappa, nr 4 är mot kök som ligger ett halvplan ned = vattenledningar kommer ut mellan köksbänk och överskåp, det som lämnar är golvet som det kommer in i dag, hur ställer sig det?

Handritad skiss över husets planlösning med sovrum och badrum, markerat mot kök och yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss över en husplan med badrum, kök, tvättstuga och gillestuga utmärkta.
Skapa konto

Handritad skiss av golvkonstruktion för övervåning och två badrumsalternativ, med dimensioner och material.
Skapa konto

Nästa fråga är, hur är mitt golv konstruerat?
Hela övervåningen är 3 sovrum och badrum, i sovrummen är golvet konstruerat enligt bild, gjutet valv, uppreglat spåntat undergolv, sedan parkett.
Hur gjorde de på 50 talet, gjutade de hela valvet och sedan drog avlopp och gjutade igen resten eller var avlopp mm redan fördraget i gjutningen?

Tanken är ifall jag kommer att kunna byta avlopp utan att komma igenom ned till tvättstugan?

Hur gör man med golvvärme när man byter ifrån element? Vart ska golvvärme schunt mm planceras? Bilden är emot yttervägg.

Gammalt element med synliga rörledningar och reglat spåntat golvet i ett badrum byggt på 1950-talet.
Skapa konto

Ja nu är det snart på gång, börjar riva ut i november tror jag. Någon som har tips?

Ev kan jag gå in genom väggen ifrån köket med vatten, blir då bakom kyl/frys, är det rör i rör man kör med nu?

Hur gör jag med golvvärmen? Kan den komma upp i golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.