H
hempularen: Det var en period under slutet av 200x talet som alla former av träskivor var förbjudna i våtrum. Man fick alltså inte ha OSB/Plywood bakom kaklet. Jag är osäker på när den regeln infördes, men typ 2005 - 2007 ungefär, och den avskaffades igen någon gång 2011 - 2014. Du borde kunna se hur det ser ut vid en eldosa. Ta bort en strömbrytare eller något och försök se hur kanten ser ut.
3 svar · 4,3k läst
A
AndreasWahlgren: Lite såna saker jag undrar över... nej inget märke jag känner till! Mer om någon annan vet?
5 svar · 2,9k läst
S
Plupp 170879: Hej, tänkte bara kolla om du har någon mer info kring hur du valde att göra med golvet tillslut och om du känner att du skulle ha gjort nånting på något annat sätt? Har själv ett pausat tvättstuge-/badrumsprojekt där jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra av golvet. Det lutar mot eps-cement trots att det ger mindre isolering. Anledningen är främst att det känns som att det blir
3 svar · 1,6k läst
·
H
hempularen: Jag vet att det inte är helt ovanligt att firmor gör så. Men det är avtalsbrott, såvida det inte framgår av avtalet att dokumenten kommer efter betalning. Dokumenten är en (väsentlig) del av tjänsten, som alltså inte är färdig förrän dokumenten är levererade.
5 svar · 2,0k läst
P
Pappa1986: [citat] Det enda tipset jag kan ge är att ta in referenser. Googla företagen. Låt kanske 3 företag komma och ge en offert. Ring och kolla så att de inte ha skulder mm.
1 svar · 732 läst
H
hempularen: En möjlig lite omständig lösning är ju att koppla in slangar till blandaren, som man kan koppla loss med snabbkopplingar och rulla ihop när inte badkaret används. Och på samma sätt rulla ut en slang från badkarets avlopp till golvbrunnen i duschen. För inkopplingen på blandaren, kan man antingen gå med en enda slang, istället för duschslangen, eller koppla in sig på inkommande till
6 svar · 3,2k läst
BirgitS
BirgitS: En toalett behöver 80 cm (eller mer) längs väggen för att man ska kunna städa sidorna av toaletten och inte slå i knän, axlar eller armbågar när man sitter. Vad är det för avstånd mellan badkar och väggen med dörren?
1 svar · 979 läst
·
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Avser VVS arbetet en bostadsrätt skulle jag först undersöka vad styrelsen eller era stadgar anger. Vanligtvis ansvarar föreningen för golvbrunnen. Men oavsett, jag skulle inte beställt just VVS arbetet under dem premisser du anger angående aktuell firma.
3 svar · 1,2k läst
M
maximm: Vi har exakt så. Blev mögelskadat i rummet bredvid. Fick riva upp tapet och golv.
7 svar · 3,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Frågan är ju även om det är 10-gänga eller 15-gänga på blandarens lekande muttrar? Om det är 10 (3/8") så passar det ypperligt med planadaptrarna enligt länken ovan. Är det inte det så är det lättast att bara gänga bort övergångarna till klämring!
2 svar · 1,2k läst
·
H
Hobbyfixarn: Tack för tipset. Kollade och det finns att beställa på deras hemsida.
2 svar · 8,6k läst
·
N
noupe: Corian eller motsvarande material kanske? Medger handfat helt integrerat och uppenbarligen då i samma färg också. http://simonthjerpe.se/badrum-bank-med-handfat-och-forvaring-i-corian/
1 svar · 4,3k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag köpte ett Noro massagebubbelbadkar, där följde det med en "blandare" men man fick borra hålen i karet själv... Det borde man ju bara kunna strunta i? (för övrigt var det en hot/cold-variant som är kass, så jag ångrar att jag borrade hålen... Jag hade gärna haft en riktig blandare på väggen)
1 svar · 995 läst
M
Mistywah: Har äntligen fått upp TV:en, fick byta ner mig till en 22 tums då jag hade en 24 först men som då inte kom runt hela vägen om man skulle svänga in den till bastun. Hade funkat med att köpa ett fäste med längre arm. Men jag orkade inte forska i detta. Funkar kanon, då jag har satt i en chromecast så jag kan jag köra via WI-FI och kolla på fotboll i bastun och dricka pilsner. Nu i
17 svar · 11,3k läst
·
H
hempularen: Om det strikt skall följa regelverket, så måste man följa ett givet system för tätskikt. Det finns typgodkända system för olika typer av ytskikt, kakel, våtrumsmatta eller målat. Nu säger du att det finns våtrumstapet som man målat på. Det finns såvitt jag vet inget typgodkänt system för målning på en våtrumstapet. I praktiken kan det säkert fungera ändå, men om du får en
1 svar · 3,4k läst
V
Villa1949: Det är inget som jag som köpare hade brytt mig nämnvärt om iallafall
8 svar · 3,9k läst
·
S
Superrobban: Väggmattan är i ett material som liknar en golvmatta i plast. Det var väl rätt vanligt på 70 och 80-talet att ha det i väggar? Den har ju hållit sig bra i 38 år nu. Problemet om jag ska riva bort den, är övergången till nya golvmattan. Då det tidigare även var duschrum, som vi inte använt, så har jag behållit golvbrunnen. Jag skar bort 5 cm av väggmattan som tidigare gick ned
8 svar · 3,7k läst
·
Matte Mattsson
Matte Mattsson: Hej på er! Jag har ett gammalt 4" markavlopp i gjutjärn som jag behöver sätta på en förgrening på, någon som vet ifall detta är samma mått som nya Gustavsbergs MA 110 avlopp?
0 svar · 564 läst
J
JeLö: Finn ju idag fina draperistänger till badkar. Ex. https://www.sanova.se/produkt/badrumstillbehor/duschstang-sanova-nelus https://www.sanova.se/produkt/badrumstillbehor/duschstang-sanova-zeus
22 svar · 3,6k läst
·
L
larshede: När du ändå är och spettar i golvet, byt brunn. Det är tillfredsställande och faktiskt lite roligt. Men framförallt vet man att allt är schysst. Jag bilade bort en gammal gjutjärnsbrunn i källaren i höstas, jäkla monster till brunn, den var nog typ 40 djup inklusive låset. Helt felfri visade det sig, men när jag ändå höll på med annat avloppsrelaterat bytte jag till en modern.
11 svar · 7,7k läst
·
E
Ett_unikt_namn: OK. Tack! 1.Hoppas att klinkerskivan inte spricker om man nu skulle vilja ha badkar på den. 2.Vad det gäller inkommande vatten så vill jag baka in rören bakom en innervägg placerad mot den riktiga väggen, så det får nog bli någon inspektionslucka någonstans på väggen helt enkelt.
2 svar · 1,3k läst
Hennke85
Hennke85: [bild] [bild] Gräsänkling ikväll så då fick det bli ytterligare ett ryck. Frugan hjälpte mig med isoleringen och pappen i söndags, blev tyvärr inga bilder. Idag var det dags för glesning av väggen och snedtaket. Bara tre väggar kvar att rikta upp nu.
17 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag håller dock med någon annan skribent här, det skulle varit mycket bättre ifall allt detta blivit fixat innan klinker och kakel.. Dels hade tätskikt varit lättare att ansluta till varandra (nu är det ett plaströr där = tätt, så ingen ko på isen ifall plattsättaren har dragit på en manchett), dels hade kanske plattsättaren kunnat passa på och göra det hela lite snyggare.
41 svar · 5,9k läst
·
P
Peter_K: Smedbo skulle skicka en tub lim så jag provar med det men tack i alla fall.
18 svar · 7,1k läst
·
J
Jörgen Ö: Det som är viktigt för att det ska funka med dusch istället, är att brunnen är placerad på rätt ställe, samt att fallet är tillräckligt!
1 svar · 734 läst
whork
whork: Jag limmade allt i badrummet med tec7. Satte en tejpbit som fixerade grejen medan limmet härdade (12-24 timmar). Sitter som berget.
6 svar · 1,6k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Arbetsinsats matta eller väv plus målning (antal gånger) blir nog likvärdig. Lite svårare med matta om man inte gjort det förut. Antingen gör du en snabb fix med bara färg och står ut med att spackla igen hål efter skåp m.m. Eller så går du på väv om det känns enklare (förytsatt att färgaffären kan bekräfta att lim etc går att applicera med dins förutsättningar. Om
6 svar · 4,5k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Ja. Jag styrde upp en med skenor för gardiner i en lägenhet för 15 år sedan. Den var typ 2 x 0.8 meter. Problemet var att badrummet var mycket långsmalt, över 4 meter och badkaret (inkaklat) stod på fel ledd. Det fanns på den tiden ett modulsystem för gardinskenor på Jysk med räkor och böjar och grejor. Vet att jag fäste den i taket med någon specialpinne.
1 svar · 2,9k läst
nzsc
nzsc: Sitter och försöker klura ut hur jag kan stänga nischerna som jag monterat inbyggnadsblandare och wc-fixtur i. Har någon några idéer? Konstruktionsmässigt kan jag säga att nischerna och även alla väggar i badrummet består av plåtreglar 45x70, skruvad konstruktionsplywood 15 mm, skruvad vanlig kartongllädd gipsskiva 12,5 mm, tätduk över inkl. alla inner- och ytterhörn. En tanke är
0 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.