B Baskavoda skrev:
Hur menar ni att manchetten inte ska ligga under klämmringen? Man lägger väl duken som man sedan gör hål i med puruskniven tex för att sedan trycka ner klämmringen som klämmer fast tätskiktet mellan brunn och ring?

Alltså den ska inte synas under ringen. Den ska vara dold under klämringen.

P
S shomakie skrev:
Alltså den ska inte synas under ringen. Den ska vara dold under klämringen.
Det är väl så att på vissa brunnar ska tätskiktet bara gå ner på sidan av klämringen. Hamnar det under kan det hindra att klämringen klämmer tillräckligt hårt och tätt. Det då som att trycka ihop två konor. Är det något i botten kläms det inte åt.

B
Erik_Hansson skrev:
Det är väl så att på vissa brunnar ska tätskiktet bara gå ner på sidan av klämringen. Hamnar det under kan det hindra att klämringen klämmer tillräckligt hårt och tätt. Det då som att trycka ihop två konor. Är det något i botten kläms det inte åt.
Ok. Så i det här fallet har man förmodligen inte skurit hålet med puruskniven utan typ en mattkniv eller liknande

Närbild på en öppen avloppsbrunn med vatten och delvis synlig blå rörkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en toalettstolens avlopp med synlig slang och kalkavlagringar.
Skapa konto
Närbild på smutsigt vatten i en brunnsöppning omgiven av en blå ring och en betongkant.
Skapa konto
Blandning av grå betong i en blå hink med synlig visp eller omrörare.
Skapa konto
Närbild på en öppen avloppsbrunn med vatten och delvis synlig blå rörkoppling.
Skapa konto
Adderar lite bilder till

• Närbild på en smutsig toalettskål med kalkavlagringar och fläckar.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen avloppsrörskoppling med synliga tätningar och smutsavlagringar.
    Skapa konto
  • Öppen avloppsröranslutning från en toalett med synliga försämringar och rester.
    Skapa konto
Kan tilläggas att det är en golvbrunn för ett badkar

Mikael_L
Klämringen är åtminstone sprucken, lite till vänster om skarven. Syns tydligt om man förstorar bilden.

P
Klämringen är sprucken och borde då sakna funktion.

• Sprucken klämring markerad med rött inuti en toalettstol, vilket indikerar en potentiell funktionsbrist.
    Skapa konto
Mikael_L
Jag tror inte att den på något vis säkert saknar funktion.
Inte heller är någon skada säker.

Det kan ju hållit tätt och bra ändå.

Visst går den här klämringen att lyfta?
Jag tror att det kan vara läge att göra en fördjupad undersökning genom att (mycket försiktigt) lossa och lyfta klämringen och kolla att manschetten är hel och verkar ha hållt tätt.
Och sen skära till den korrekt och montera en ny klämring.
Förutsatt att den går att lyfta då.

• Gilla
anpa01 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är respektlöst och ett hån mot kunden att göra bort sig så fatalt med något så viktigt. Hur tänker hantverkaren strax innan han ska skära tätskiktet och trycka dit klämringen? Är hantverkaren så självgod att... ”Specialverktyg? Skämtar du? Det där skär jag rundare på frihand med min halvslöa morakniv! Och klämringen... ja, den ger jag en ordentlig kyss med min 20 oz hammare. Då blir det tätt vet du!” Blir förbannad varje gång jag ser ett besiktningsprotokoll där det är anmärkning på brunnen... Så svårt kan det väl inte vara?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den som gjort den installationen har ju uppenbarligen ingen koll alls, förmodligen inte på övriga moment heller. Räkna med rivning så är du på säkra sidan.

S
Klämringen ju sprucken och verkar stå upp 1cm på vänstersidan? Och ser nästan ut som fix mellan klämringen och brunnen?

Mikael_L
A anhack skrev:
Jag tycker det är respektlöst och ett hån mot kunden att göra bort sig så fatalt med något så viktigt. Hur tänker hantverkaren strax innan han ska skära tätskiktet och trycka dit klämringen? Är hantverkaren så självgod att... ”Specialverktyg? Skämtar du? Det där skär jag rundare på frihand med min halvslöa morakniv! Och klämringen... ja, den ger jag en ordentlig kyss med min 20 oz hammare. Då blir det tätt vet du!” Blir förbannad varje gång jag ser ett besiktningsprotokoll där det är anmärkning på brunnen... Så svårt kan det väl inte vara?
Jag, såsom hantverkare själv faktiskt, är också ofta lite förundrad.

Jag var och la golvvärme i ett badrum, plattsättaren var samtidigt där och la sista handen vid tätskiktet.
Vi snackade runt lite medan vi jobbade på med varsitt, han nämnde att han fick problem i det där badrummet då golvbrunnen inte var Jafo eller Purus, så han fick en del besvär med att få fram rätt tillbehör. Sen gled vi in på golvbrunnar i allmänhet då jag frågade vilken han föredrog.
Då tyckte denne plattsättare att
"Jag gillar Jafos golvbrunnar, men det är jobbigt att de i anvisningarna kräver att man inte skruvar med skruvdragare utan för hand, så jag måste ju skruva försiktigt med dragaren".

Jag blir liksom lite mållös, karln är ju absolut fullt medveten om vad instruktionerna föreskriver, och väljer ändå att strunta i detta, av någon anledning.
I övrigt verkar det vara en duktig och ambitiös kille, och helt renrasigt svensk, om nu någon trodde något annat. Men att slösa bort någon timme av hela sitt liv genom att skruva för hand ibland, det passar inte.

Jag var på ett annat jobb. Där satt en elektriker och klämde ändhylsor med polygriptång, och sa till mig "jag vet att man inte ska göra såhär, men jag orkar inte gå och hämta ändhylstången..."

Och en kollega till mig, när jag råkade komma förbi där han och en lärling höll på att koppla in en motor.
"Har du några ringkabelskor?"
Jag, "Japp, häng med till bilen så får du"

Nere vid bilen
Jag. "här har du några, och ta den här presstången!"

Nej det ville han inte, han ville klämma med sin polygrip. Nämen för fan, tyckte jag. Ta nu tången, jag har två, du kan lämna den på lunchbordet sen så tar jag den i em eller imorgon bitti.
Men han totalvägrade att ta med tången ...

Det är ganska ofta jag inte riktigt förstår mig på folk i den här branschen. Det är som en blandning av högt och lågt i samma person, rätt ofta.

• Wow
  • Gilla
inspectah44 och 3 till
  • Laddar…
Och när det tar samma tid att göra rätt.

Paul-Staffanstorp
Ser ut som klämringen inte gått ner tillräckligt på vänster sidan "bara".

Borde gå att ta bort den och montera dit en ny om inte den fastnat i fixet. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.