985 läst ·
2 svar
985 läst
2 svar
Lågt tryck i nyinstallerad kallvattenskran
Imorse kom en hantverkare och installerade en kallvattenskran i mitt badrum. Var tvungen att skynda till jobbet så hann inte kontrollera så att den fungerade som förväntat. Nu när jag kom hem och testade så märker jag att det är oerhört lågt tryck i kranen, närmare bestämt 2 min 40 sek att få ut en liter.
Har pratat med han som installerade den och han ska komma tillbaka och fixa det. Men tänkte höra med er om det kan vara så att det är något annat som kan vara problemet?
Kranen är kopplad på den kallvattenledningen som går till handfatet och där är trycket som förväntat och påverkas inte heller när jag sätter på båda kranarna på max. Det som nojjar mig lite är att han satte kallvattenskranen drygt 40 cm ovanför vattenledningen och kopplade ihop med ett rör. Utan att vara det minsta insatt så tänker jag att dessa 40 cm är för högt för att det ska bli ordentligt tryck. Hoppas verkligen inte det krävs att flytta den då han borrat i kaklet för att fästa kranen
Har pratat med han som installerade den och han ska komma tillbaka och fixa det. Men tänkte höra med er om det kan vara så att det är något annat som kan vara problemet?
Kranen är kopplad på den kallvattenledningen som går till handfatet och där är trycket som förväntat och påverkas inte heller när jag sätter på båda kranarna på max. Det som nojjar mig lite är att han satte kallvattenskranen drygt 40 cm ovanför vattenledningen och kopplade ihop med ett rör. Utan att vara det minsta insatt så tänker jag att dessa 40 cm är för högt för att det ska bli ordentligt tryck. Hoppas verkligen inte det krävs att flytta den då han borrat i kaklet för att fästa kranen

Yes! Skruvade någon millimeter i skåran som är mot väggen och det pös till lite sedan var det bra tryck
https://media.lantbruksvvs.se/lantb...261/0/vatette-tappventil-vaggfaste-g15-bv.jpg
https://media.lantbruksvvs.se/lantb...261/0/vatette-tappventil-vaggfaste-g15-bv.jpg
Klicka här för att svara