Hej!
Jag får tillgång till min nyköpta lägenhet i april och har under en tvåmånadersperiod tänkt renovera det mesta. Det är väl mestadels badrumsrenoveringen som ger mig huvudbry och där många frågor dyker upp. Eftersom en totalentreprenad för badrummet är över vår budget har jag tänkt sköta så mycket jag kan själv och sen dela upp resterande på olika hantverkare. Under planeringsfasen har flertalet frågor dykt upp som jag hoppas kunna få hjälp med.
Kan tillägga att badrummet är va 5 kvm med betonggolv och väggar förutom den högra väggen.
Rivning.
Det första steget blir att riva ner allt och detta är ett arbete som jag tänkt utföra själv. Hur brukar det se ut med vattentillförsel och avstängning av denna i lägenheter (Hus byggt år 1970), finns det möjlighet för mig att stänga av vattnet lokalt eller måste jag få tillgång till hela husets vattensystem? Eftersom toalett och dusch ska vara kvar på samma ställe men handfatet flyttas till den högra väggen, borde jag då kapa vattenrören nära väggen till höger och sen sätta en ballofix där under hela renoveringen? Kan hantverkare senare lägga tätskikt och kakel runt detta?
Hur tar jag enklast ner radiatorn? Tror ni även här att en lokal lösning funkar eller behöver jag ha tillgång till det större systemet? Tanken är att ersätta radiatorn med en handdukstork av samma effekt.
Bilning och rördragning
En firma kommer få bila upp för byte av brunn samt för avlopp till ny placering av handfat och inkoppling av tvättmaskin och torktumlare. Sedan får en rörmokare ta vid och lägga dessa rör.
Efter att bilning och rördragning är gjort, vad används för att fylla igen uppbilningen? Betong? Går detta att göra själv eller krävs det ytterligare en inhyrd firma?
Golvvärme.
Jag funderar på att dra in golvvärme (el) då det känns smidigast, men har såklart många frågor gällande detta. Vad är era erfarenheter gällande detta? Finns det golvvärmemattor eller liknande som enkelt kan läggas på befintligt betonggolv och som en hantverkare sedan kan lägga tätskikt direkt ovanpå? Eller behövs det gjutas in på något sätt?
Hur brukar elburen golvvärme läggas?
Det är några av alla frågor som dykt upp hittills, är riktigt tacksam ifall någon tar sig tid för mina funderingar.
Tack på förhand!
Jag får tillgång till min nyköpta lägenhet i april och har under en tvåmånadersperiod tänkt renovera det mesta. Det är väl mestadels badrumsrenoveringen som ger mig huvudbry och där många frågor dyker upp. Eftersom en totalentreprenad för badrummet är över vår budget har jag tänkt sköta så mycket jag kan själv och sen dela upp resterande på olika hantverkare. Under planeringsfasen har flertalet frågor dykt upp som jag hoppas kunna få hjälp med.
Kan tillägga att badrummet är va 5 kvm med betonggolv och väggar förutom den högra väggen.
Rivning.
Det första steget blir att riva ner allt och detta är ett arbete som jag tänkt utföra själv. Hur brukar det se ut med vattentillförsel och avstängning av denna i lägenheter (Hus byggt år 1970), finns det möjlighet för mig att stänga av vattnet lokalt eller måste jag få tillgång till hela husets vattensystem? Eftersom toalett och dusch ska vara kvar på samma ställe men handfatet flyttas till den högra väggen, borde jag då kapa vattenrören nära väggen till höger och sen sätta en ballofix där under hela renoveringen? Kan hantverkare senare lägga tätskikt och kakel runt detta?
Hur tar jag enklast ner radiatorn? Tror ni även här att en lokal lösning funkar eller behöver jag ha tillgång till det större systemet? Tanken är att ersätta radiatorn med en handdukstork av samma effekt.
Bilning och rördragning
En firma kommer få bila upp för byte av brunn samt för avlopp till ny placering av handfat och inkoppling av tvättmaskin och torktumlare. Sedan får en rörmokare ta vid och lägga dessa rör.
Efter att bilning och rördragning är gjort, vad används för att fylla igen uppbilningen? Betong? Går detta att göra själv eller krävs det ytterligare en inhyrd firma?
Golvvärme.
Jag funderar på att dra in golvvärme (el) då det känns smidigast, men har såklart många frågor gällande detta. Vad är era erfarenheter gällande detta? Finns det golvvärmemattor eller liknande som enkelt kan läggas på befintligt betonggolv och som en hantverkare sedan kan lägga tätskikt direkt ovanpå? Eller behövs det gjutas in på något sätt?
Hur brukar elburen golvvärme läggas?
Det är några av alla frågor som dykt upp hittills, är riktigt tacksam ifall någon tar sig tid för mina funderingar.
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Det varierar. Fråga styrelsen vad som gäller. Du måste ju i alla fall ha godkännande av dem för att bila i föreningens golv, ändra i deras uppvärmningssystem etc.W walkabout skrev:
Om det är ett relativt tunt betonglager ner till grannen under kan det vara nödvändigt att få komma in till grannen och sätta upp skydd i taket där utifall att bilningen går igenom betongen.W walkabout skrev:
Klicka här för att svara
