Soli
Soli: Då var det klart! Bara pyntet kvar...
17 svar · 12,0k läst
·
B
Bockstensmannen: har ett större hål i badrumsväggen ca 10x10cm där det kommer ut 2matarrör och 5st 12mm vattenrör i prisol. Finns någon lösning för ett sånt problem i manchettform eller är det till att fylla med nån massa?
0 svar · 1,0k läst
M
Matsa1994: [citat] Tyckte också det kändes lite som lathet. Returen från elementet går vidare till elementet i hallen (vägg i vägg) och returen från det är röret till höger i bild. Funderade på en annan idé igår, om jag ber han koppla ihop gamla stigaren och returen under golvet så det går direkt till elementet till hallen och sedan sätter vi shuntgruppen för golvvärmen i hallen istället.
3 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man får ju inte bort högre kalkavlagringar bara genom syra utan då behövs det mekanisk bearbetning också.
6 svar · 6,1k läst
·
R
rävlyan: Blir svårt att få bort sitter som berg , kanske du kan prova med en suddagumma på något ställe och rulla av det Troligtvis våtrumslim och det gulnar av ljuset , att dölja blir svårt , endast att täcka över med något , men blir nog fulare än det nu är
1 svar · 2,9k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Aha....ni hade en Entreprenör iaf….Bra! Trodde kanske ni skulle göra saker själva. Vad har Entreprenören sagt/tyckt om saken, dom borde förhoppningsvis veta/rekommendera vad som kan göras eller inte. Dom har ju ett stort ansvar i slutändan på att det blir rätt gjort, så är dom seriösa och erfarna så blir det nog bra. Lycka till.
15 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Sedan om din firma vill ha 10 000 för ett fördelarskåp, och dessutom verkar vara väldigt dåliga på att förklara behovet, eller se alternativ. Så kanske du skall prata med en annan firma. Här är en länk till Rinkabyrör's sida med fördelarskåp av kända fabrikat. Det relativt dyra prefabricerade skåpet är för golvvärme med många slingor och reglerventiler. Du behöver bara ett
10 svar · 5,7k läst
N
Nedro: Tack för era svar, det har blivit lite försiktigt duschande och undvikande av vatten på väggarna med handhållet munstycke. Golvet ser förvånansvärt bra ut och även golvbrunnen verkar vara bytt. Så hopp om att någon iallafall fräschat till detta de senaste 40 åren. Det kommer iallafall förbi en första VVS kille imorgon, så skall ställa lite dumma frågor och jobba vidare med
4 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Hur stort är badrummet? Skicka gärna en bild på hur det ser ut och var ni hade tänkt sätta maskinen.
2 svar · 1,9k läst
·
I
ipppe: Ska man ha något mellan betong och rör? Eller gjuter man direkt mot rören?
6 svar · 10,8k läst
·
F
fusion: Köpte de från Vedum och de var precis i samma patina som de ursprungliga. Passade på att köpa flera av varje. Med andra ord, dagens ris till den andra leverantören som har hutlöst överpris för dessa, nästa 10 gånger högre pris !!
2 svar · 2,2k läst
R
rävlyan: Öka med 1 C per dygn tills du är nöjd , men det tar lite tid att få upp värmen i badet alla väggar är svala
1 svar · 1,8k läst
K
Källingen: Tack! Formuläret nu nerladdat och sparat.
8 svar · 3,8k läst
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Oj det var trist och oväntat att dom rostat sönder. Ja då är det inte mycket annat att göra.
3 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Detta ligger lite utanför mitt område men jag kan i alla fall säga att våtrumsspackel definitivt inte räknas som tätskikt. Tätskiktet är som sagt våtrumsmattan. Om de finns en skada kan försäkringsbolaget skriva ner ersättningen om den beror på ett fel i utförandet. Hur mycket det skrivs ner beror på bolaget, skadan och felet. Det är sannolikt en bra idé att höra av sig till
20 svar · 19,4k läst
·
Goblinn
Goblinn: Tack för svaret! Det där med insyn är ingen fara! Vi bygger enskilt ute på en udde så det skulle vara rådjuren då som kikar in ibland! Det där med för mycket förvaring tar jag till mig, aldrig tänkt tanken på det ens. Är bara jag som alltid drömt om ett badrum med en "nischskiljevägg", om man kan kalla det så! Väggen mot duschen hade jag tänkt ska kaklas, sedan har jag kollat
2 svar · 1,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Normen är väl att fördelare för vatten och golvvärme ska sitta i godkända skåp med skvallerrör som mynnar på synlig plats? Så har jag fått lära mig i alla fall. Själva luckan är inte grejen. Tätskiktet förbinds med bakstycket i skåpet för att alla kopplingar ska vara inne i våtrum.
9 svar · 9,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Se till att du får bra ljus i båda delarna av L:et så att det går att städa rent.
6 svar · 2,1k läst
S
seniorkonsult: Det ska vara en 45 gr böj direkt efter vägg -genomgången så blire’ inte stopp.
90 svar · 41,8k läst
·
J
Jörgen Ö: Kan bara rekommendera att handla från en butik där du kan se, klämma o känna på plattorna, och samtidigt få tips o råd från personal! Ang kvalietet så är det som lekman svårt att bedöma oavsett, märks först vid sättning hur plattorna är i kvalitet. Dock så fungerar det mesta i ett vanligt privatbadrum, men självklart med vissa undantag. Är det väldigt billigt, så kan även
1 svar · 624 läst
J
Jörgen Ö: Det bästa är ju trots allt att sätta karm o tröskel på plats innan flytspackling, och höja tröskeln på den nivån den hamnar gentemot färdigt golv.
4 svar · 3,0k läst
·
H
hempularen: Rent tekniskt borde det gå att "vrida om" så att det nya badrummet blir inkopplat som det befintliga badrummet. Och jag tror att det kan vara en fördel, att ha ett någorlunda förberett förslag när man pratar med föreningen. Det borde minska risken att styrelsen instinktivt säger nej. Men det är ofta problem att dra avlopp till ett nytt rum, det kan vara ett större problem än
4 svar · 1,0k läst
R
rävlyan: Mycket fall , och brunnen kanske lite på centrum , då är bäst med små plattor annars svårt att få till det , lite valfritt att ta nätbundna som är klistrade i exakta fogar och i flak , lättare att lägga mot lösa plattor , lösa plattor ska ju läggas fogrätt , blir många då , för min del inte fel att ta nätvarianten Kanske lite dyrare men lättare att lägga , mindre arbetstid
1 svar · 705 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Är det samma c/c på blandaren och väggfästet?
1 svar · 1,9k läst
·
ricebridge
ricebridge: Jag la just klinkers på betong-förstubron, och kapade därvid samtliga med vinkelslip med diamantklinga. Funkar hur bra som helst. Kapskiva för sten funkar däremot INTE, det blir bara makadam av alltihop. Vänder du den kapade sidan mot fogen så syns det inte att den är kapad — fast jag kanske ska tillägga att det är mycket mindre än man tror som syns överhuvudtaget, på sånt som
14 svar · 5,1k läst
·
E
etompau: Ett tips är att du anger var någonstans i landet renoveringen ska ske.
1 svar · 1,0k läst
R
RoBo: Tänk även på att dom flesta vattenutkastarna som har både varmt och kallt inte dränerar om typ en Gardenakoppling är skruvad på den. Så skruva av den inför vintern. I övrigt håller jag med ovanstående dra dit silicon så kommer det att funka bra sedan.
10 svar · 3,5k läst
M
mlkjhr: Trä, målat. Det finns färdigmålade vita om man inte vill måla själv.
5 svar · 2,7k läst
·
T
Tommynorskens: Varför göra det omständigt och kiva om limma/skruva när hen har skruv/plugg redan. jag hade nog tagit skruven och förstärkt med lim bakom fästet.
26 svar · 7,4k läst
·
C
claesborjesson: [citat] Om det är rost så kan du skaffa lite oxalsyra, lösa upp i liten mängd varmt vatten (får gärna vara en gröt). Smeta på detta på det roströda. Oxalsyra är en syra som dels löser upp järn och dels binder sig till järnet (rosten) så att den försvinner. Skölj sedan rent med vatten. /Claes
13 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.