3 246 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Emaljerat tvättställ med stålkärna
Jo som rubriken antyder. Emaljerat tvättställ med stålkärna?
Finns det några fördelar med ett sånt här tvättställ?
Nackdelar? Jag inbillar mig att porslin tål mer än emaljerad stål? Nu ska man ju inte använda slipmedel och sånt, men om man sprayar med ättika och yes tex så är det rätt surt och det fräter väl på emalj?

Finns det några fördelar med ett sånt här tvättställ?
Nackdelar? Jag inbillar mig att porslin tål mer än emaljerad stål? Nu ska man ju inte använda slipmedel och sånt, men om man sprayar med ättika och yes tex så är det rätt surt och det fräter väl på emalj?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det är ju inget ovanligt att emaljerade badkar har skador i emaljen därför att någon har tappat något i badkaret och risken att det händer är nog större i ett handfat där man hanterar mer tunga saker (fön, eltandborste, rakapparat) än i ett badkar där man inte har så mycket mer än tvål och schampo i mjuka flaskor.
När det gäller sura ämnen borde det finnas skötselråd till handfatet där det står med vad du inte får använda till det.
När det gäller sura ämnen borde det finnas skötselråd till handfatet där det står med vad du inte får använda till det.
Emaljen är i princip en glasbeläggning på ytan av stålet. Den tål således syra mycket bra. Den är något känsligare för starka baser, t ex höga koncentrationer av kaustiksoda i kombination med värme (men varför skulle man använda det i ett handfat?).
Svagheten kan vara porer i glaseringen som gör att underliggande stål inte skyddas som det ska. Rimligen borde kvalitetskontrollen vid produktionen hantera det problemet.
Svagheten kan vara porer i glaseringen som gör att underliggande stål inte skyddas som det ska. Rimligen borde kvalitetskontrollen vid produktionen hantera det problemet.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Vilket fint handfat! Jag har ingen aning om hur emalj är som handfat men jag tänker direkt på om det klingar som plåt när man ställer grejer på det? Vad är det för märke som har plåt i sina handfat?!
Klicka här för att svara