4 278 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Tak i badrum
Hej, funderar på kommande badrumsrenovering. Vad har ni för sorts innertak / vad rekommenderas?
Förutom våtrumsfärg i taket vad finns det för alternativ? Det kan ju bli ganska immigt när man duschar, speciellt tonåringar tenderar ju att duscha länge.
Förutom våtrumsfärg i taket vad finns det för alternativ? Det kan ju bli ganska immigt när man duschar, speciellt tonåringar tenderar ju att duscha länge.
Våtrumsgips.
Reglar 45, glespanel, gips med infällda spottar.
Reglar 45, glespanel, gips med infällda spottar.
Jag hade betongbjälklag och ville ha infällda spottar. Så jag limskruvade upp "våtrums-plywood 22 mm" i taket som glespanel, drog elen och sen upp med vanlig takgips (120x60 cm). Byggde så lågt jag kunde för att spara takhöjd då det är i källaren och bara 210 cm högt. Sen spacklade jag alla kanter mot väggarna och sist körde jag två lager med våtrumsfärg och mjukfog mellan vägg-tak. Självklart har jag en PAX calima som tuffar och går där också hela tiden.
Så i ditt fall är det nog bara att välja och vraka över hur du vill att det ska vara. Har du vettig ventilation så är det oftast inget problem. Det blir ju inte "vatten-begjutet" på samma sätt i taket som det blir på väggar och golv. Det är ju luft-fukten som landar på taket och den tar ventilationen hand om ifall den är riktigt inställd.
Om du ändå är orolig så dundra på några lager med våtrumsfärg. Tar inte många timmar att rolla upp.
Så i ditt fall är det nog bara att välja och vraka över hur du vill att det ska vara. Har du vettig ventilation så är det oftast inget problem. Det blir ju inte "vatten-begjutet" på samma sätt i taket som det blir på väggar och golv. Det är ju luft-fukten som landar på taket och den tar ventilationen hand om ifall den är riktigt inställd.
Om du ändå är orolig så dundra på några lager med våtrumsfärg. Tar inte många timmar att rolla upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden