Hej

Jag håller på med renovering i av badrum och tvättstuga i källare.

Huset har en oisolerad platta så jag tänker endast sätta tätskikt i duschhörnan och runt golvbrunnar.
Men behöver jag våtrumsgips i duschutrymmet eller kan jag sätta tätskikt direkt på väggarna? (både innervägg och yttervägg består av murblock och puts).
Huset är dränerat.

Ska jag använda rörmanchetter till wc rör och vask fast jag inte ska lägga tätskikt på golvet just där?

Tacksam för svar

Skulle inte satt gips.

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Hej

Jag håller på med renovering i av badrum och tvättstuga i källare.

Huset har en oisolerad platta så jag tänker endast sätta tätskikt i duschhörnan och runt golvbrunnar.
Men behöver jag våtrumsgips i duschutrymmet eller kan jag sätta tätskikt direkt på väggarna? (både innervägg och yttervägg består av murblock och puts).
Huset är dränerat.

Ska jag använda rörmanchetter till wc rör och vask fast jag inte ska lägga tätskikt på golvet just där?

Tacksam för svar
Sätt inte gips. Tätskikta direkt på putsen.
Rörmanschetter kan du montera om du vill.

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…

Bästa svaret

Våtzon 1 bör det tätskiktas om det är innervägg (är det yttervägg används ett mineraliskt diffusionsöppet tätskikt för fuktvandringen ska fungera ordentligt), Manschetter skulle jag använda vid rör genomföring i vägg om dom går i våtzon 1. Det går bra att tätskikta direkt på puts, men undvik gips, lux skivor kan också användas. Vid tveksamhet brukar det finnas steg för steg instruktioner från tillverkaren av tätskikten.

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Våtzon 1 bör det tätskiktas om det är innervägg (är det yttervägg används ett mineraliskt diffusionsöppet tätskikt för fuktvandringen ska fungera ordentligt), Manschetter skulle jag använda vid rör genomföring i vägg om dom går i våtzon 1. Det går bra att tätskikta direkt på puts, men undvik gips, lux skivor kan också användas. Vid tveksamhet brukar det finnas steg för steg instruktioner från tillverkaren av tätskikten.
Så för att sammanfatta:
På innerväggar och golv använder jag tätmenbran och sedan våtrumsduk som är vattentät.
På yttervägg av källaren använder jag ett diffusionsöppet tätskikt... Som t.ex Ardex 7+8? Eller finns det någon våtrumsduk som tillåter fukt att passera?

Precis, verkar som ardex har rätt produkt för det, jag har ingen egen erfarenhet av just den produkten men ardex är ju kända för att skapa bra produkter. Fråga gärna i butik (eller ring ardex) för att säkra med både "hängslen och livrem" så att säga. Helt tätt mot innervägg är okej men inte mot yttervägg så att säga. Den mineraliska massan är i sig ett tätskikt och då behövs ingen duk.

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.