Badrum
Cheesen: Allt går men det är svårt att få till lutningen med så stora plattor.
sam2018: [citat] räckermed bara bilder eller bättre filma finns ett sådan steg för steg hur gör man badrum enligt branschreglerna så kan kolla ev. avvikelse
BirgitS: Det är ju bra om du kan kolla lite i någon affär hur gångjärn och öppning fungerar för olika fabrikat.
Lärospånet: Ok, ja men då låter det ju rätt ok! Tror nog ändå jag skulle gå på linoljefärg för säkerhets skull som ju är avtorkbar också - det kan ju inte öot vara i någon högre grad tänker jag.
Claes Sörmland: Följ manualen. Så här ser det ut på s. 13 i Bostik Tätskikt Universals manual (finns Pro också, annan manual): [bild] https://www.bostik.com/sv/sweden/markets--applications/waterproofing/waterproofing-bostik-universal/
tergo: eller så har de dragit silikon på mattkanten prova tvätta med klorin
NHermansson: [citat] Köpte hos min lokala kakelhandlare, de heter rocks silver black, de verkar finnas på dekora! Riktigt snyggt när spottar träffar plattorna då det e glitter i dom :D
Anonymiserad 235903: [citat] Det finns dock vissa besiktningsgubbar som hävdar att du måste dra rör från dosans övre stussar för att sedan gå neråt.
Mikaeland: Den andra bilden kom inte med men här kommer den!
JanneJanne123: In med röret och lägg under någon/några distanser så att det blir ungefär lika stor glipa runt om och sedan dit med fogskum. Provfoga på något annat först innan du ger dig på röret för att lära dig mer om hus skum funkar. Du behöver mindre än du tror och om det expanderar för mycket kan det göra åverkan på dit rör. Är också väldigt kladdigt så se till att maskera bra runt
Daniel 109: Lägg på 2% men var medveten om att osäkerheten i siffrorna är mycket större än så.
raffe1234: Enligt https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/rorgenomforingar/ror-i-golv-ror-som-kommer-upp-genom-golv-maste-de-flyttas/ "Undantag från flyttning av rör genom golv, dvs fackmässig avvikelse från branschreglerna, må accepteras om rören sitter fast och fixerade, om rören sitter vinkelrätt mot golvet och så monterade att man kommer åt att montera tätskiktet så att täthet mot
HittePå: Nu har det gått ett bra tag sedan detta, men glömde bort :). Jag kontaktade en vvs firma som tog hem ett lock i plåt och betalade ca 100kr totalt. Så till den som letar liknande eller kommer hit via google pga av samma sak. Ring en vvs firma ;)
Mikael_L: [citat] Blå är bara en färg - inte en funktion. Du måste helt enkelt ta reda på vad de olika ledarna har för funktion, vad de är kopplade till i andra änden, och att de är kopplade. Skaffa en redigt bra livförsäkring där det utbetalas ett mycket trevligt belopp till en förmånstagare du gillar. Slicka sen på ett finger och ta i en tråd i taget så har du snart tagit reda på vad
tank77: 28 dagar efter att senaste cementprodukten är lagd, fogen då alltså.
steelcenter: kör en Silicon som innehåller ättika. gulnar inte. å tvätta med t-röd innan. yes-diskmedel i spruta är de bästa när man drar ut fog. fått både från snickare/kakelgubbe/röris.
BirgitS: Fixen till klinkern kan påverka mattan kemiskt så att den blir sämre på att hålla tätt.
patriklarsson: Försöker förklara vidare, om man sätter två lådor enligt följande bild alternativt en större: [bild] där ena lådan innehåller inkommande kallvattenledning med avstängningskran. Den andra fördelare till badrummens golvvärme dvs två kretsar. Kallvatten ska in genom vägg till värmepumpen och vidare till 2st handfat, 2st duschar, 2st WC och 2st kök. Sedan ska varmvatten ut från
AlwaysAndForever: [citat] Det är fastpris. Men nu ska de eg vara klara bortsett ifrån elektrikern. Som även då är löpande. Har ringt min snickare som hyrde dom så att sägs och han var ju också chockad. De har aldrig varit så här slarviga sa han. Han trodde de haft för mycket att göra och skickar ut de yngre lite mindre kunniga. Sa till honom att vi får prata med deras chef för jag är så otroligt
Anonymiserad 235903: Var noga att fota sånt som brukar vara boven i dramat, tex tätskikt ut på karm, manschetter vid rör utlopp, toalett osv. Annars är det ganska lungt. Har du gjort rätt blir det ju aldrig några problem
perlundstrom: Tack, tänkte nästan att det borde räcka pga att det är i taket. Då kör jag nog på att grundmåla ett varv och måla två varv sen med våtrumstäck.
Tosse: Nej, det är ingen nackdel. I alla fall givet att han sätter plyfa bakom gipsen.
Ordning&Reda: Intressant fixtur! I en närbesläktad tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-toastol-foer-tranga-utrymmen.335999/#post-3330871) fann jag denna utmärkta lilla toalettsits. (https://www.e-ciupk.lt/catalano-pakabinamas-wc-zero-45-1vp45005v45stp00) [bild] En sådan toalettsits skulle jag gärna ha vägghängd, och sedan ha en extern cistern inne i utrymmet, med anledning av tätskikten.
KarinMahammar: Såhär kommer bi först och främst att ansöka om (har inte skrivit dit måtten än) men rullstolscirkeln finns till höger inne i duschen, det är minst 1100 från toalett till vägg, och 800 från center på toan till center på handfat. Det som oroar är måttet framför toaletten, drygt 70 cm bara men mäter man snett från toa till dörrkarm så är måttet mer än 80 cm. Får vi bakläxa
Paul-Staffanstorp: [citat] Det känns ju märkligt och tragiskt att det då kan gå fel... :cry:
BirgitS: Du kan ju ringa deras kundtjänst och säga att du har en 15 år gammal toalett från dem och nu läcker det alltid vatten så du behöver en reservdel eller kontakta en rörmokare och fråga vilka gamla toaletter som hen har reservdelar till.
Paul-Staffanstorp: Varken 75mm eller någon renslucka är nödvändig till ett vaskavlopp... 50mm räcker gott och väl. Kila fast det med ett par skruvar innan du spacklar över det med bruk/spackel bara.