2 020 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Isolering yttervägg tegel badrum
Hej,
Hus fr 1920. Gammal plastmatta läckt i skarv, fuktskada. Nu rivit ut allt. Fasaden är en dubbel tegelfasad. På putsen satt gullfiber o därefter plast före gips o våtrumsmatta. Vattnet hade läckt mot hörn yttervägg/innervägg, men förutom 2 genommurkna bräder så verkar det mest behövs torkas upp. Kör värmefläkt dag o natt.
Det blir våtrumsnatta,igen men först ska väggar tak o golv på plats. Tips på isolering mot yttervägg? Fått rådet att köra endast lättbetongskivor, då de andas.Tänker att det sätter ju mattan stopp för...Behöver man luftspalt? Någon rek våtgips o mineralull eller liknade. Endast tunn gips kvar golv mot "källaren",= grott-tvättstuga o sedan krypgrund.
Tips o råd mottages tacksamt.
Hus fr 1920. Gammal plastmatta läckt i skarv, fuktskada. Nu rivit ut allt. Fasaden är en dubbel tegelfasad. På putsen satt gullfiber o därefter plast före gips o våtrumsmatta. Vattnet hade läckt mot hörn yttervägg/innervägg, men förutom 2 genommurkna bräder så verkar det mest behövs torkas upp. Kör värmefläkt dag o natt.
Det blir våtrumsnatta,igen men först ska väggar tak o golv på plats. Tips på isolering mot yttervägg? Fått rådet att köra endast lättbetongskivor, då de andas.Tänker att det sätter ju mattan stopp för...Behöver man luftspalt? Någon rek våtgips o mineralull eller liknade. Endast tunn gips kvar golv mot "källaren",= grott-tvättstuga o sedan krypgrund.
Tips o råd mottages tacksamt.
Ok, formulerar om lite...lutar mot att sätta lättbetong direkt mot tegelväggen, därefter våtmatta. Känns som bäst idé då lättbetong inte binder fukt, men verkar isolera skapligt?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Kingspan säger att deras isolering kan monteras på insidan av väggen. Isolerar antagligen bättre än lättbetong. Den här modellen är färdig med gipsskiva så att man slipper det momentet.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
Luftspalten ska du ha kvar. Lättbetongblock funkar väl och har hyffsat lambda ca 0,1 men regelvägg med mineralull är betydligt bättre ca 0,04J Joselifine skrev:
Fick höra att högt isolervärde gör att fukthalten i väggen kan bli för hög....
Ok, så m tanke på tegelhus med skalfasad/tegel äldre hus 1920, renovering badrum. Plastmatta. Allt nu utrivet pga en fuktskada som verkar torka upp fint. Vad är då det optimala för isolering yttervägg:
Reglar vägg, luftspalt, mineralull, gips???
Blev själv lite tveksam till lättbetong direkt mot teglet då jag förstått att luftcirkukationen i väggarna är viktig...rnen tydligen dränerar betongen fukt i stället för att isolera fukten...?
Reglar vägg, luftspalt, mineralull, gips???
Blev själv lite tveksam till lättbetong direkt mot teglet då jag förstått att luftcirkukationen i väggarna är viktig...rnen tydligen dränerar betongen fukt i stället för att isolera fukten...?
Ja precis. En regelvägg med isolering 200mm har snabbt räknat ett U-värde på 0,2 medans en lättbetongvägg har 0,5. Så regelväggen med mineralull är alltså mer än dubbelt så bra.J Joselifine skrev:Ok, så m tanke på tegelhus med skalfasad/tegel äldre hus 1920, renovering badrum. Plastmatta. Allt nu utrivet pga en fuktskada som verkar torka upp fint. Vad är då det optimala för isolering yttervägg:
Reglar vägg, luftspalt, mineralull, gips???
Blev själv lite tveksam till lättbetong direkt mot teglet då jag förstått att luftcirkukationen i väggarna är viktig...rnen tydligen dränerar betongen fukt i stället för att isolera fukten...?
Förstår inte det resonemanget riktigt, skillnaden är ju att betong inte är ett organiskt material och således inte kan ruttna etc medans trä kan göra det.
Tack för värdefullt råd. Behöver köra igång med detta nu.
Vanlig gips? Finns ju teorier om att våtrumsgips inte är bättre???
Klicka här för att svara