Z
ZeroKnowledge: [citat] Nu har jag lyckats flytta runt lite på duschkabinen och det verkar som att det läcker precis under ballofixen på den övre vattenledningen. Är det sånt lingarn som ska användas där, ingen packning eller så jag kan stöta på? Diametern där är 25mm. Bör jag lossa på både den och den muttern ovanför ballofixen då för att få loss på grejerna? Behöver man kanske byta ut
6 svar · 8,1k läst
B
beerfueled: Tack för svar. Då är det nog så att originalspegeln gått i kras och det är en annan spegel som står där nu.
6 svar · 2,0k läst
·
M
MisoFranski: [citat] Precis så jag också tänkte. Om han påstår att det krävs nästan fyra dagars arbete så kan jag inte argumentera utan offert från någon annan som påstår annat, men att det kostar 20 000 för lite vattenrör kan bara inte stämma. Har varit i kontakt med två andra firmor som ska komma och titta :)
3 svar · 4,6k läst
Z
ZeroKnowledge: [citat] Bra att veta, kanske rent av köper en ny kabin då ifall härket ska krångla vid demontering. Tack för svar!
2 svar · 7,2k läst
S
SteelyDan: Har just flyttat till hus. Bara dusch i källaren, på markplan finns toalett. Intill toaletten finns ett sk halvrum, eller klädkammare på ca 1,5 x 1,5 m. Nu är frågan vad det skulle kosta att göra ett badrum av denna klk. Och hur. Alt 1) låta befintlig toalett vara och bygga nytt badrum med toa och dusch. Blir litet. Fördelen är två toaletter. Vår dotter är tonåring om bara några
0 svar · 3,3k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Visst kan det finnas dolda fel i en BR. Jag får väl villigt erkänna att jag är dåligt påläst om köplagen och dess begrepp. Man kan till och med köpa Dolda fel-försäkring till hund av tex Agria(Länsförsäkringar). ”Enligt konsumentköplagen är en person som sålt en valp skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos hunden. ... Dolda fel-försäkringen
22 svar · 4,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har du en länk till den armatur som lyser för dåligt och vad är det för lysrör som sitter där nu (längden på det ger information om hur mycket den lyser)? Det blir ju lite lättare om man vet vad för ljusstyrka du vill uppnå och ungefär vad för stil du gillar.
2 svar · 2,7k läst
S
StevieGee: Tack för alla svar! Fanns många bra alternativ i länkarna.
8 svar · 1,2k läst
Jonte_tonte
Jonte_tonte: [citat] Bägge badrummen ska renoveras så småningom. De är byggda 90 så det är dags. Inga bubblor eller svampig känsla i mattan så allt verkar lungt på den fronten. Jag kör på som det är ett tag till så river jag ut allt sen. Tack för svar!
3 svar · 2,3k läst
·
PetriP
PetriP: Det blev LK Väggdosor och 16mm rör i rör i duschrummet uppe. I taket i toaletten nere kapar jag befintligt kopparrör och ersätter det med en fördelningslåda med fördelningsrör som har inbyggda avstängningsventiler. Nu ska väggarna byggas igen och täckas med dubbelgips :-) [bild] [bild]
8 svar · 5,9k läst
·
J
Jörgen Ö: [citat] Du kan inte jämföra puts med fix, två skilda saker. Primer innan fix, spackel m.m är mer regel än undant
5 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Badrumsmöbler brukar man göra i fukttrög MDF.
3 svar · 2,0k läst
Marojo
Marojo: Så enkelt var det ja... Tack!
2 svar · 812 läst
·
D
dicliff: Suttit på plats nu snart en vecka och torrt som en öken undertill. Sååå tacksam för alla hjälpsamma på forumet som har hjälpt mig med olika frågor.
3 svar · 2,0k läst
·
P
Peter_K: Kapa skivorna så att de går in. Ska du kakla behöver du inte fasa kanter och spackla.
3 svar · 993 läst
M
moew: [citat] Men då blir det 15 plyfa på de två väggarna som duschen hamnar vid och OSB på de övriga två väggarna. Glad för sådana tips:)(y). Man ska inte betala/lägga mer jobb om det inte behövs. Och tack vare detta forumet och er kunniga byggare blir man både glad och erfarnare.Tack så mycket för alla bra inputs:)
14 svar · 5,6k läst
K
KLEMENTiN72: Hej! Har haft en bekant som gjort plattsättning (hans arbete till vardags) i vårt nya badrum, jag gjorde alla övriga tätskikt enligt konstens alla regler. Efter att min bekant åkt och jag började syna arbetet så hittade jag några saker som åtminstone jag tycker är lite knas. Lite förklaring till bilderna: Bild 1: Flammig fog samt att bruket sticker fram. Bild 2: Fog i olika nyanser.
0 svar · 2,2k läst
·
R
ramafred: Det är ju lite klurigt att lägga fräst golvspån med plåt och sedan flytspackla på det. Skall man vara noggrann ska dessa korrosionskyddas, i varje fall med Ardex system, tror nog det är lika med flera andra fabrikat av spackel också. Enligt Ardex behövs också en golvgips som skall hellimmas med S48. Dyr lösning.
1 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Varför över huvud taget hålla på med flytspackel om man inte kan ordna fallet? Då är det väl nästan bättre med plant spånskivegolv, så slipper man i alla fall bakfallet. Kollade av nyfikenhet här hemma. Med en golfboll, har ingen nickeldank. Perfekt fall mot golvbrunnarna i de två duschrummen och tvättstugan. Trots att det är helt tröskellöst.
12 svar · 4,7k läst
L
Larsson93: Våtrumsgips funkar till plastmatta men är ej att föredra. Gäller att ”vänta ut” limmet så det torkar till och blir hugg, annars torkar limmet väldigt väldigt långsamt, snudd på aldrig :)
144 svar · 60,6k läst
·
T
TildaV: Tusen tack för att ni tog er tid att svara
3 svar · 2,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag vet att det gällde det förr men gäller det fortfarande nu när Gustavsberg inte tillverkar något själva?
3 svar · 818 läst
M
myrstack: Hänga ett duschdraperi längs den väggen? Allt rinnande vatten längs den luckan riskerar att leta sig in där oavsett hur du kör på silicon
16 svar · 11,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man kan kolla tillgänglighetskraven för vad som krävs vid nybyggen och andra tillfällen som kräver bygglov: http://infobank.nacka.se/Handlingar/Miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2010/20100519/25_bygglov_Riktlinjer_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf Annars brukar det räcka till med 40 cm från mitten av toaletten till vägg/handfat etc. för att man ska komma åt att städa och sitta
1 svar · 1,6k läst
Ankarstjärna
Ankarstjärna: Givetvis får man fixera vattenledningen.
2 svar · 2,9k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Givetvis tätar ni ordentligt när ni gör en genomgång genom golvet och det kommer nog fungera utmärkt. *Men* kommer det vara godkänt av försäkringsbolaget? Jag är väldigt skeptisk till att du får nån golvgenomföring (utan klack) godkänd med dagens regelverk. Och blir den genomföringen inte godkänd spelar det ju ingen roll om försäkringsbolaget godkänner inspektionen av
10 svar · 3,5k läst
M
mlkjhr: Är det så att du har bra tryck i varmvattnet direkt när du öppnar en varmvattenkran, alltså typ första tiondels sekunden, för att sedan direkt avta? I så fall så är det mera troligt ett flödesproblem än ett tryckproblem.
9 svar · 2,7k läst
C
cpalm: [citat] Är rätt övertygad om att det är kladd från mattlimmet, sen har det fastnat smuts i det och börjat mögla. Jag har lyckats skrubba bort sådant mekaniskt, det var i mitt fall segt och korvade sig när man bearbetade det, så ett suddegum kanske funkar bra.
3 svar · 893 läst
·
Demmpa
Demmpa: Varken ramen eller knappen behöver lossas vid montering av toastolen. Knappen fäller man upp för att lägga i doft-/rengöringsstaven. På våran 6260 så lyfter man knappen på ”lillspolningen”. [bild] [bild] Den blåa ”staven” håller fast sargen mot behållaren, knappen hänger i två piggar i sargen.
2 svar · 12,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.