Jag är helt okunnig, och bor i en hyresrätt som hyresvärden började ”renovera” för mer än ett halvår sedan, ungefär ca 8 månader har gått tror jag.
Badrummet är i stort sett orginal från 50-60-talet ( enligt mig verkligen inte fräscht.. ) och anledningen till denna så kallade renovering var en vattenläcka.
Det enda de gjorde var att de tog bort all färg och slipade hela taket. Sen dess har det stått stilla..
Inga restriktioner om duschning osv, inga byggfläktar för att torka upp ( det gjorde de i en annan lägenhet som var fuktskadad, där var det helt annorlunda ).
Så nu har det alltså i 8 månader ”regnat” cementgrus och småsten i detta badrum sen dess. Det är som ett kristallager i taket på sina ställen ( ser ut som saltavlagringar eller något ) samt att det är stora rostfläckar på de ställen där jag antar att armeringsjärnen sitter, som droppar ner på golvet med rost.. Det är så vidrigt att jag knappt finner ord..
När man frågar hyresvärden så skyller han bara på att det är vaktmästaren som har koll på det där, och när man frågar honom så är det ingen fara.
Jag börjar bli rädd att taket kommer rasa. Kanske låter fånigt, men men.. Detvär ju inte direkt roligt att ta in barnen och duscha av dom därinne.. Och först måste man spola rent badkaret från sementgrus som rasat ner.. usch..
Och ja, så klart jag letar med ljus och lykta efter vad som helst istället för detta, men det är ju inte lätt med dessa bostadsköer..

Så.. är det någon som vet hur lång tid det tar innan det rasar?

Jag vill inte lägga upp bilder, om hyresvärden känner igen och slänger ut oss innan jag hittat något annat..
 
Nja att taket skulle ramla in är inte troligt (det är ju även golv en våning upp). Däremot så är det ju otrevligt med dammet som släpper. Fastighetsägaren vill tydligen torka ur taket/golvet nedåt och det tar tid.
Man kan ju tycka att dom borde skynda på lite men gör det bästa av det så länge, bind dammet med en genomsläpplig färg.
 
surris
Det där låter verkligen inte okej!!
Det är alltså ett betongbjälklag med en annan lägenhet ovanför dig?
Svårt att säga iaf, betongen tål ju vatten och även armeringen så länge den inte exponeras för luft. Alltså så länge den är ingjuten i betongen så ska den inte rosta.

Men oavsett så rasar der inte i första taget
 
Du ska inte bada eller duscha i badrummet förrän det är uttorkat och renoverat. Använda toalett och tvättställ är okej.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Det där låter verkligen inte okej!!
Det är alltså ett betongbjälklag med en annan lägenhet ovanför dig?
Svårt att säga iaf, betongen tål ju vatten och även armeringen så länge den inte exponeras för luft. Alltså så länge den är ingjuten i betongen så ska den inte rosta.

Men oavsett så rasar der inte i första taget

Ja, det är en lägenhet ovanför också.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du ska inte bada eller duscha i badrummet förrän det är uttorkat och renoverat. Använda toalett och tvättställ är okej.
Man kan ju tycka det, men inga restriktioner har getts alls..
 
tttomten TomasJor skrev:
Nja att taket skulle ramla in är inte troligt (det är ju även golv en våning upp). Däremot så är det ju otrevligt med dammet som släpper. Fastighetsägaren vill tydligen torka ur taket/golvet nedåt och det tar tid.
Man kan ju tycka att dom borde skynda på lite men gör det bästa av det så länge, bind dammet med en genomsläpplig färg.

Men det kan ju aldrig torka om det helatiden är fuktigt..? Eller?
 
P Pallkragen skrev:
Men det kan ju aldrig torka om det helatiden är fuktigt..? Eller?
Det beror ju på varifrån vattnet kommit. Helt torrt blir det ju inte om du duschar men det är bara ytligt, förstod det som att det varit en skada och då är det helt andra volymer som ska torka ut.
 
tttomten TomasJor skrev:
Det beror ju på varifrån vattnet kommit. Helt torrt blir det ju inte om du duschar men det är bara ytligt, förstod det som att det varit en skada och då är det helt andra volymer som ska torka ut.
Förstår fortfarande inte hur det kan torka ut om det tillförs fukt hela tiden..? Vattenläckan har de lagat, men ändå.
Tänker på förra lägenheten där vi inte fick spola med vatten alls på två veckor och det skulle stå en byggfläkt på dygnet runt.
Där är det ju logiskt att det torkar, men här..?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.