Säkert en superdum fråga, men jag har iaf en badkarsblandare som börjat läcka och måste bytas ut.

Frågan är bara, finns det någon äldre standard man behöver ta hänsyn till eller kan jag köpa vilken blandare som helst med rätt cc-mått (160 i det här fallet) och bara skruva på befintliga anslutningskopplingar (blandarfästen?) eller behöver dessa också bytas? Skulle tro blandaren är sedan 2005 någon gång då badrummet renoverades däromkring.

Vore kanon om det fanns någon ny blandare att bara sätta dit utan att behöva byta allt för mycket :whistle:
 
  • Badkarsblandare från cirka 2005 med synliga anslutningskopplingar och handdusch upphängd på kant av badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
en ny blandare med c/c 160 ska passa, men om blandaren är från ca 2005 så bör där finnas reservdelar till den.
var läcker det?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
T tergo skrev:
en ny blandare med c/c 160 ska passa, men om blandaren är från ca 2005 så bör där finnas reservdelar till den.
var läcker det?
Jag lyckas inte hitta någonting som avslöjar vad det är för modell/tillverkare så det känns som det är någon typ av "biltemablandare" som det inte finns några delar till dessvärre.

Det läcker ur det högra tempvredet, tog isär och kikade och det verkar smita mellan lite vatten ur själva insatsen. Hade det varit en känd blandare hade man ju kunnat byta hela den delen. I övrigt är det inga fel alls på blandaren så det är lite trökigt. :confused:
 
  • Demonterat tempvred på en badrumsblandare som visar vattenläckage från insatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns lite onödigt att byta hela blandare, det borde ju kunna gå och identifiera den på något sätt och få fram en reservdel.
 
Men, som sagt. Så länge du köper en med cc160 så skall det inte vara ngt. problem. Det är en svensk standard. Det är också inte helt ovanligt här med cc150 (så mät noga). De har helt andra gängor, de lekande muttern på blandaren istället för på fästet och tätar med en planpackning, cc160 tätar genom konisk koppling.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Kan det vara en Curaqua från jula du har, står det något på kåpan som täcker skruven?
[länk]
Tyvärr det finns verkligen inte en millimeter som berättar något om ursprunget. Den på Jula var lik men ändå inte riktigt samma. Hade såklart varit trevligt att laga den då det egentligen inte är något fel i övrigt förutom det lilla läckaget.
 
H hempularen skrev:
Men, som sagt. Så länge du köper en med cc160 så skall det inte vara ngt. problem. Det är en svensk standard. Det är också inte helt ovanligt här med cc150 (så mät noga). De har helt andra gängor, de lekande muttern på blandaren istället för på fästet och tätar med en planpackning, cc160 tätar genom konisk koppling.
Ah där ser man. Trodde det var samma typ av gängor och sådär på 150/160. Ska mäta igen men rätt säker på att det är 160.

Tänker jag rätt att det bara är att skruva bort muttrarna som håller blandaren och sen dit med den nya? Lite tätning i form av lin eller gängtejp kanske vore på sin plats också såklart. Men annars är det ganska rätt fram? Dvs allt man ser som sitter ”innanför muttern” mot väggen kan jag behålla?
 
Du tog ingen bild på delen när den var lös?
Har grannarna samma blandare?
 
A Andy78 skrev:
Du tog ingen bild på delen när den var lös?
Har grannarna samma blandare?
Har bara den här bilden tyvärr. Tog inte isär den mer än sådär då jag ändå inte hade någon aning om vad för reservdel som behövs.
 
  • Duschhandtag delvis isärmonterat som visar inre mekanism och reservdelar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
berisen berisen skrev:
Ah där ser man. Trodde det var samma typ av gängor och sådär på 150/160. Ska mäta igen men rätt säker på att det är 160.

Tänker jag rätt att det bara är att skruva bort muttrarna som håller blandaren och sen dit med den nya? Lite tätning i form av lin eller gängtejp kanske vore på sin plats också såklart. Men annars är det ganska rätt fram? Dvs allt man ser som sitter ”innanför muttern” mot väggen kan jag behålla?
Ja, det är bara att skruva av den gamla och på med den nya. Nej, det brukar inte tätas med lin eller tejp, gängorna är inte gjorda för det. Det brukar vara en packning eller konisk tätning.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ja, det är bara att skruva av den gamla och på med den nya. Nej, det brukar inte tätas med lin eller tejp, gängorna är inte gjorda för det. Det brukar vara en packning eller konisk tätning.
Tack för hjälpen :)
 
Det skall absolut inte vara någon ytterligare tätning. Antingen är det cc160 då tätar konorna, metall mot metall, eller så är det cc150. Då skall det vara en planpackning, som brukar följa med vid köpet.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Det kan mycket väl vara en standard oring som behöver bytas.
 
Ja ni ser ju hur bra koll jag har på vvs-standarder och sådär. :thinking::crysmile: Ska se om man kan se om det sitter nån o-ring där bakom som är kass. Vore ju skönt om det var så enkelt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.