Säkert en superdum fråga, men jag har iaf en badkarsblandare som börjat läcka och måste bytas ut.
Frågan är bara, finns det någon äldre standard man behöver ta hänsyn till eller kan jag köpa vilken blandare som helst med rätt cc-mått (160 i det här fallet) och bara skruva på befintliga anslutningskopplingar (blandarfästen?) eller behöver dessa också bytas? Skulle tro blandaren är sedan 2005 någon gång då badrummet renoverades däromkring.
Vore kanon om det fanns någon ny blandare att bara sätta dit utan att behöva byta allt för mycket
Frågan är bara, finns det någon äldre standard man behöver ta hänsyn till eller kan jag köpa vilken blandare som helst med rätt cc-mått (160 i det här fallet) och bara skruva på befintliga anslutningskopplingar (blandarfästen?) eller behöver dessa också bytas? Skulle tro blandaren är sedan 2005 någon gång då badrummet renoverades däromkring.
Vore kanon om det fanns någon ny blandare att bara sätta dit utan att behöva byta allt för mycket
Redigerat:
Jag lyckas inte hitta någonting som avslöjar vad det är för modell/tillverkare så det känns som det är någon typ av "biltemablandare" som det inte finns några delar till dessvärre.T tergo skrev:
Det läcker ur det högra tempvredet, tog isär och kikade och det verkar smita mellan lite vatten ur själva insatsen. Hade det varit en känd blandare hade man ju kunnat byta hela den delen. I övrigt är det inga fel alls på blandaren så det är lite trökigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Men, som sagt. Så länge du köper en med cc160 så skall det inte vara ngt. problem. Det är en svensk standard. Det är också inte helt ovanligt här med cc150 (så mät noga). De har helt andra gängor, de lekande muttern på blandaren istället för på fästet och tätar med en planpackning, cc160 tätar genom konisk koppling.
Tyvärr det finns verkligen inte en millimeter som berättar något om ursprunget. Den på Jula var lik men ändå inte riktigt samma. Hade såklart varit trevligt att laga den då det egentligen inte är något fel i övrigt förutom det lilla läckaget.A Andy78 skrev:
Ah där ser man. Trodde det var samma typ av gängor och sådär på 150/160. Ska mäta igen men rätt säker på att det är 160.H hempularen skrev:Men, som sagt. Så länge du köper en med cc160 så skall det inte vara ngt. problem. Det är en svensk standard. Det är också inte helt ovanligt här med cc150 (så mät noga). De har helt andra gängor, de lekande muttern på blandaren istället för på fästet och tätar med en planpackning, cc160 tätar genom konisk koppling.
Tänker jag rätt att det bara är att skruva bort muttrarna som håller blandaren och sen dit med den nya? Lite tätning i form av lin eller gängtejp kanske vore på sin plats också såklart. Men annars är det ganska rätt fram? Dvs allt man ser som sitter ”innanför muttern” mot väggen kan jag behålla?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Har bara den här bilden tyvärr. Tog inte isär den mer än sådär då jag ändå inte hade någon aning om vad för reservdel som behövs.A Andy78 skrev:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Ja, det är bara att skruva av den gamla och på med den nya. Nej, det brukar inte tätas med lin eller tejp, gängorna är inte gjorda för det. Det brukar vara en packning eller konisk tätning.berisen skrev:
Ah där ser man. Trodde det var samma typ av gängor och sådär på 150/160. Ska mäta igen men rätt säker på att det är 160.
Tänker jag rätt att det bara är att skruva bort muttrarna som håller blandaren och sen dit med den nya? Lite tätning i form av lin eller gängtejp kanske vore på sin plats också såklart. Men annars är det ganska rätt fram? Dvs allt man ser som sitter ”innanför muttern” mot väggen kan jag behålla?
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Det skall absolut inte vara någon ytterligare tätning. Antingen är det cc160 då tätar konorna, metall mot metall, eller så är det cc150. Då skall det vara en planpackning, som brukar följa med vid köpet.
Det kan mycket väl vara en standard oring som behöver bytas.



