Badrum
ola840: Håller på och river upp allt på vår gästtoalett för att lägga nytt klinkergolv. Vet inte när det är gjort från början så undrar om jag behöver fixa nåt med avlopp till handfat och toalett i golvet innan jag tätskiktar och lägger klinker? Röret till toalettavloppet som kommer upp är 110mm i diameter och sticker upp ca 60mm över betongplattan. Blir det bra eller ska man sätta
Acetonitrile: [citat] Tacka för svar! Har efter visst sökande kommit fram till detta också, de har alltså vart icke rostfria skruvar till en golvbrunn.... känns ju helt vansinnigt med tanke på att det byggdes av fackman... Varken jag eller besiktningsmannen kunde se något tecken på läcka i krypgrunden ( jag vet igentligen inte vad man skall titta efter, ,men jag antar att det är fuktfläckar = mörka
Krilleman: Tidig variant av Mora Term. Byte av 600382.AE bör göra susen i ditt fall! Snabb googling hittar jag den billigast här: 22:- med fri frakt. (y) https://www.vvsobygg.se/osorterat/vent-kagla-f-m20-g15-m22.html Sidan 54 i @Demmpa :s inlägg: http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/54 [bild]
BirgitS: Välkommen till forumet! Kan du tänka dig en cirkelformad stång i stället? Takfäste: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/duschtillbehor/duschstang/takfaste-sanova-till-orion-duschstang/p-416253 Stången finns i olika storlekar: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/duschtillbehor/duschstang/duschstang-sanova-orion-rund-krom/p-416249 Finns förstås i andra butiker också.
mikaelbe: Det har varit ett stopp i avloppet i badrummet så det har gått upp vatten från toaanslutningen ut på golvet. Avloppet blev rensat och filmat och det var inga sprickor där. Det mättes höga fukthalter i väggen.Han som kom och tittade på detta trodde att det var detta som gav problemet med att kakelplattorna lossnat. Nu drygt en månad senare är det fortfarande fuktigt längst ner på
A.G: [citat] Om möjligt, tajt mot röret. Vänd den upp å ned så att det balken blir ”hel”. Minst en på var sida. Plyfan kan även sticka ned nedanför golvbjälkarna.
Fritidshus östra Skåne: Hej, jag har köpt ett renoveringsobjekt till sommarstuga. Huset har en bastudel som ligger separat, är byggd på 70- eller 80-tal och har krypgrund. Detta lilla hus har förutom bastu även dusch, handfat och toalett. Duschen var någon slags hemmabyggd duschkabin som hade rasat samman så jag rev ner den. Dusch, handfat och toalett är alla i samma rum vilket täcks av plastmatta på golvet
tank77: Som sagt, prima golvet kvällen innan och lägg sedan slingan nästa dag, sedan flytspackla på detta samma dag eller så får man rolla/borsta golvet en gång till med primer om flytningen dröjer. MEN varför bryr du dig om detta, "killen" du har är väl en plattsättare och då sköter han väl sina arbetsuppgifter själv, om han nu vill lägga armeringsnät vilket är helt onödigt så låt
Krilleman: Vattenskador vid golvbrunn är överrepresenterat i statistiken, jag gissar att monteringsplattan tillkom därför. Helt enkelt för att brunnen ska vara helt stum med tätskiktet. "Förr" var det OK att bara ta ur ett runt hål för brunnen i träbjälklag (Golvspån), men inte längre. Purus har trevliga produkter enligt mitt tycke! Men både Faluplast och Jafo har samma system med
Åsa Lund: [citat] Med varm menar jag varmare än kroppstemperatur. Sorry om jag var otydlig...
least: Om du hade gjutit in rören med EPS-betong, så hade du fått isoleringen på köpet.
Stefan1972: [citat] den generella fukten ska ut genom ventilationen. Ett badrum utan sådant fungerar sällan bra i längden
Paul-Staffanstorp: [citat] Vad de kan och inte kan får du nog ta med dem själva... :thinking:;) Jag har ingen koll på deras regler och bedömningar.
Paul-Staffanstorp: För att styrka och förtydliga än en gång... Vanlig kartongbeklädd gips är godkänd. ;):p
Mlindahl: Se bara till att du får Kakel från samma batch. Så du inte köper vit kakel och får 40 plattor från batch 36 och sen ger dom dig 25 från batch 37. Kan skilja i nyans och de ser du tyvärr när allt sitter uppe. Köper man allt för billigt så finns risken att de kan bli så.
sam2018: [citat] Är detta fördelarskåp godkänd att placera i våtzon 1 i badrummet? https://www.bauhaus.se/rir-ford-skap-u-dorr-5-5
Mikael61: Vi kan stänga tråden nu. Frugan har ombestämt sig för en vit toastol så nu blev det enkelt ;-)
BirgitS: [citat] De enda krav på fördelarskåp som jag har sett är att det ska vara vattentätt och skvallerröret ska mynna på ett ställe där man upptäcker vattendroppar, t.ex. ska det inte vara i duschen, och förstås på ett ställe där det inte gör något att det kommer ut vatten. Någon vattentät lucka behövs inte utan tätskiktet för badrummet ska vara bakom skåpet (inne i väggen)
Stefan1972: Är alla väggar kortare än en normal skiva så hade jag nog lagt plyfan ner och sågat så skarvarna kommit längs med nån bräda. Sen gipsat normalt.
Stefan1972: [citat] fast vanlig väggfärg är fortfarande lika svår att torka av så det är ändå ett dåligt val i ett våtrum.
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma med övriga... Det där är bara att göra om och göra rätt... Slangar som sitter tätt ???? Är det rör-i-rör ska de ju sitta med bockstöd och vara fixerade. ALLA rör ut genom väggarna ska vara fixerade så de inte kan röra sig när rörläggaren ska koppla för då riskerar ju tätskiktet runt rören gå sönder ganska lätt och allt är ogjort arbete. Ska du hyra in
snuttjulle: Fjärren funkar ju säkert bra men en hygrometer som styr direkt när det blir fuktigt spar ju energi och frustration när någon glömmer.
Paul-Staffanstorp: [citat] Inga hål mer än avloppen i golvet Alltså lim eller nedre väggfästen också.
Staffans2000: Det hade jag definitivt satt dit. Så gjorde jag själv nämligen, med samma förutsättningar som dina. Litet extrajobb dessutom.
Matzzc: [citat] Ja eller lk pe-x, ja blandaren är över fördelaren. Så egentligen ska man enligt nya regler installera det enligt bilden som du bifogat? Kan man begära att de gör detta? Vad det gäller vvs-arbetet håller vi inne med pengarna då det ju också glömt att koppla in brädden på handfatet, det i kombination med tävkbrickorna har gjort mig ganska skeptisk till vvs-firman, men som sagt
Kromo: @Demmpa Någon rökkanal är det väll inte som går från badrummet idag utan det är väll en frånluftskanal? Helt rätt från början var en rökkanal nu är en frånlufts kanal. Bilder på murstocken, dels i badrummet dels uppe i mynningen underlättar. Bifogar bilder från badrummet,Bilder på taket har jag ej men en bild på huv nerifrån iallafall. Är murstocken kontinuerligt varm (eldas
VidarH: Har ni kollat något i andra änden av projektet? Jag menar om det finns några bra ställplatser på rimligt avstånd från studierna... Det finns en hel del projekt på youtube vill jag minnas, men de flesta är amerikanska så jag misstänker att det inte är samma regler. Micro cabin tror jag är termen? Oavsett är det spännande mycket att planera och grunna över. Pizzakartonger är bra
largab: En Dremel. Alltså, fila ned höjden på inre list försiktigt med en roterande fil så den blir lägre än yttre. Ta sista ytfinishen manuellt med slipduk och hård slipkloss.
ZeroKnowledge: [citat] Nu har jag lyckats flytta runt lite på duschkabinen och det verkar som att det läcker precis under ballofixen på den övre vattenledningen. Är det sånt lingarn som ska användas där, ingen packning eller så jag kan stöta på? Diametern där är 25mm. Bör jag lossa på både den och den muttern ovanför ballofixen då för att få loss på grejerna? Behöver man kanske byta ut