Badrum
KarroZoo: [citat] Damixa ingår i FM Mattson/Mora Group.... (nu har det dock blivit 2019) https://www.fmm-mora.com/sv/varumarken/damixa/
Demmpa: Då ska du inte behöva någon separat frånluftsfläkt från badrummet. Däremot kan det vara bra att både rengöra frånluftskanalerna samt mäta upp & justera frånluftsdonen så att det blir bra frånluft i hela fastigheten.
stefand: Ja det krisar med utrymmet =) Ett badrum i ett gammalt lägenhet och jag vill inte hälsa på nere hos grannen, eller höja golvet i badrummet med typ 5-10 cm. Tycker inte det är snyggt. Hittade att en dusch skulle ha 0.2l/s i vattentryck på varm och kallvatten, så då borde ju 0.5 vara lugnt. Bara tänkte om någon hade praktiska erfarenheter att dela med sig av. Det är ju inte alltid
Härryda2015: [citat] Rördragningen luktar hempul lång väg, bla. gängtejp för att få det att funka :crysmile:
Loccon: Alternativ A. Gillar det extra utrymmet man får i "duschkabinen". Kändes lite smalt på alternativ B. Dock båda snygga alternativ. Lycka till!
NHermansson: [citat] Antingen väljer man det mest praktiska eller det man gillar mest. Det gäller att hålla efter bara :)
steve5432: Tackar för bra svar, nu har vi lite att fundera på!
Loccon: Tack för synpunkter. Jag hade tänkt stående torkställ, men det är ju klart mer platskrävande än att kunna hänga på galgar i taket. Tror inte jag får in torkskåp här. Tanken är att en bänk ska kunna få plats för lite luft emellan bastubadandet.
Baskavoda: Tycker själv inte om när personer frågar om hjälp utan att återkoppla om hur utförandet blev, så nu kommer en bild på det färdiga resultatet. Valde en enkel lösning som jag blev rekomenderad i tråden. Rak dusch på 90x110cm och ett badkar bredvid. Både jag och badpojken är supernöjda
BirgitS: Det är ju ingen utom du som kan värdera om 3500 kr är för mycket i förhållande till att få mer kunskap om badrummet. En del planerar att göra om badrummet rätt snart i vilket fall som helst och då är det en onödig utgift. En del har inga problem med att betala för en badrumsrenovering tidigare än de tänkt sig utifall att det snart skulle bli en vattenskada och då är det också en
SSSS: Nu har alla inblandade varit och kollat på vårt badrum. Det verkar som om skivan på fixturen har slagit sig på något vis som ingen kan förklara. Dom ska iaf byta skivan till en 20mm LUX skiva. Och kakelfirman tar kostnaden för detta (y). Nu blir problemet att hitta samma kakel som vi har, vi ska få några plattor och jämföra kulören mot de plattor som sitter uppe.
Mac_attack: Tror det blir ifö 6860 och att man köper en mjukstängande sits till.
Stefan N: Ja, silikon brukar det va lite längre upp.
Gissemisse: [citat] Oj, det vet jag inte riktigt. På vitvarorna/vask/blandare sparade vi nog över 20 000. Uppskattar att vi sparade minst 10 000 kr för de 70 kvm parkett vi köpte. Sen köpte vi varor på IKEA (främst garderober med inredning, 8 stycken dubbelgarderober och 5 enkelgarderober, 3 kommoder, någon vask, någon blandare, speglar, handdukshängare etc.), där sparade vi in många tusen
Drsnuggels: [citat] Haha ok :) tänkte första ha samma som förut men inser hur larvigt det är att eftersträva.
fb35523: Hej! Ja, du bör kunna ha fläkten där vill jag påstå. Jag vet inte om det är krav på jordfelsbrytare för att få ha den där, men jag skulle aldrig i livet koppla in en fläkt så utan JFB. "Alla Intellivent (SKY, S, P, 2.0 & "1") har IP klass 44 och får därmed monteras i zon 1." Regler för zon 1 mm: https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum Möjligen blir
BirgitS: Välkommen till forumet! Hantverkskostnaden varierar beroende på var i Sverige man är och med kvaliteten på den hantverkare man anlitar. Sen kanske du kan riva själv eller göra något annat för att hålla nere kostnaden. Normalt är att det tar en hantverkare 3-4 veckor att totalrenovera ett badrum så där kan du få lite hum om arbetskostnaden. Det finns åtminstone en tråd där många
BirgitS: [citat] Det finns fogfärg att köpa, vi har det ovanför handfatet på gästtoaletten men jag vet inte hur pass bra det skulle sitta inne i en dusch där det är mer utsatt. https://www.hornbach.se/cms/sv/se/projekt/renovera_rum/kakel_klinker/foga_kakel_klinker/foga_kakel_klinker_1.html https://www.byggahus.se/forum/threads/fraescha-upp-fogar-till-kakel-och-klinker.131557/
GoC: Nej Min Ifö är fäst med två små skruvar. Har inte trillat ner på 15 år
Akke9: Hej, det är så att jag tänkte foga kanterna i toaletten för det ser förjävligt ut men frågan är om jag måste ta bort det resterande som är kvar eller inte hoppas någon som kan ge mig tips så att jag bara kan foga över direkt, tack på förhand:)
FRESTAH: Läste ngn gammal instruktion om att det bara finns en packning? Och att man byter den sk käglan?
tank77: Besiktningsmän alltså, man blir ju mörkrädd för mindre, hur i helvete kan man missa att där är en klämring på TS bild:thinking: och nej brunnsmanschetten ska inte sticka ut och springan som är där ska vara så. Din brunn är alltså helt sin ordning. Har du kollat vattenlås till handfatet eller så att toan sitter ordentligt på sitt avlopp med gummitätning.
Dan_Johansson: Det beror väl på hur man gör fallet antar jag ... När jag spacklade fall i mitt badrum lade jag en träregel längst ut mot varje vägg, och drog sen av spacklet med en rätskiva mot golvbrunnen som satt lagom långt under nivån för träreglarna .. när spacklet härdat lite grann så det gick att gå på tog jag bort träreglarna och fyllde upp ... Jag har alltså en helt vågrät kant
MAczea: Hej! Tog kontakt med Justus här på forumet som gav mig lite input. Jag förstärker mitt med en till 45*145. Inte mycket extrajobb när jag ändå har golvet rivet. Siktar också på en sånär man kommer, självbärande flytspackling på det. Fick en fuktskada i badrummet som byggdes 2004, så undviker gärna det till varje pris igen.
klimt: Kolla med försäkringsbolaget vad de rekommenderar
tacika: [citat] Lite känns det trångt, jag bad honom att fixa till, men han verkar inte vill göra det. Det innebär extrajobb och dessutom extramaterial med rören . som jag inte skulle vilja betala för eftersom det är han som gjorde fel.
TildaV: Stort tack för snabbt svar :) Inga fler frågor för tillfället.