L
Limesmak: Hej! Har läst några trådar om detta och ett bra alt att montera saker i i gips med hjälp av snaptoggle. Men undrar om någon använt sig av Gipssankare ESSVE Duck Foot och är nöjd med den? Detta är i våtrum med kakel ytterst. Ni som gjort detta innan, gör ni samma procedur, borra, silikon, plugg, silikon och skruv? Funkar det isåfall bra? [bild] Mitt tvättställ väger ca 60kg och
0 svar · 1,7k läst
·
O
Oxymoron: Tack för alla svar. Jag tror jag ska försöka ge mig på att måla över mosaiken i vitt och se hur det blir först.
11 svar · 2,2k läst
·
Spett och slägga
Spett och slägga: Funderar på att sätta in Fibo skivor i oinrett badrum på övervåning (Älvsbyhus) som idag endast är reglat och isolerat. Enl. monteringsfilmer går det att sätta direkt mot reglar utan fuktspärr i och med att skivorna är i sig själva är en fuktspärr. Fråga: Hur blir det med innertak och snedtak då, där saknas ju fukt spärr?
0 svar · 1,8k läst
A
AlwaysAndForever: [citat] Jag hade visst glömt lägga med bilden först. Lade in den nu. Men såg du kanske bilden i den tråd jag lade på fel ställe först?
2 svar · 1,3k läst
·
S
Squall Leonhart: [citat] Det blir ju så när man pratar om ämnen där ena lägret säger: "Du och hela din familj kommer dö om 0,1 attogram kommer ut i luften och asbest användes inom alla byggmaterial som fanns under de första 70 åren av 1900-talet. Även tvåtumfyror innehöll spår av det så rör inte dem heller!" medan det andra lägret säger: "Jag har minsann jobbat med manuellt krossarbete av
10 svar · 8,1k läst
A
AlwaysAndForever: [citat] Jaså.. Hmm
7 svar · 2,9k läst
H
HannaLa: [citat] Ja, det är sant. Blir cleant och snyggt...
21 svar · 5,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Lite jobbigt med två trådar med samma frågor och bilder. Du kanske kan be en moderator att slå ihop de två trådarna. Inom 3 timmar kan man redigera sina inlägg och t.ex. ta bort onödiga bilder.
9 svar · 1,7k läst
·
A
A-Man_08: Länken https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-stomme-vit-00245917/
9 svar · 3,3k läst
A
Autodidak1: Om det inte är extremt mycket jobb skulle jag utan tvekan byta ut 50 år gamla ledningar. Kan hålla 50 år till eller gå sönder imorgon
2 svar · 1,9k läst
·
K
kentakofot: Badrummet står färdigt och kan berätta hur dom gjorde. *Hela rummet fick tätskickt matta *slät väv från tak och en bit ner under kaklet *väv blev målad *kakel Alla 3 firmorna ville sätta tätskickt matta, men på olika sätt
12 svar · 3,0k läst
·
N
Nickesågen: [citat] Hej för att kunna få plats med en bock fixtur för pex 20mm så krävs minst 70mm regel. Mvh
1 svar · 2,2k läst
Rickard.
Rickard.: Nu verkar det finnas positiva försök på detta men när jag gick skola och gick igenom komplitering så lärde vi oss att det inte var ok att bara limma på plastmatta då mattlimmet inte höll helt enkelt. Om vvs-branchen ändrat sina riktlinjer sen dess vet jag inte då jag inte är aktiv i den.
4 svar · 1,1k läst
P
Phasio: Hej! Jag har precis gjutit klart badrummet i källaren och börjar så smått fundera på lokalt tätskikt vid duschplats. Mina tankar går åt diffussionsöppet rollbart tätskikt. Som jag förstår det så ska det vara cementbaserat. Skulle gärna vilja använda brunnsmaschett samt band mellan golv å vägg och hörnskarvar. Någon som har erfarenhet av detta som kan dela med sig?
0 svar · 1,1k läst
Muppe
Muppe: [citat] Många bud här Har ingen aning men jag får ta långpasset och mäta. Skönt med folk som kan svara när man själv är helt novis
4 svar · 1,6k läst
M
maverik: Kör själv med T2 Röd samt Devireg smart termostat på ett par ställen i huset, kabeln känns väldigt pålitlig och ger i stort sett hur mycket värme man vill, Deviregen tycker jag är clean och att man kan ratta allt från telefonen tilltalar mig. [bild]
1 svar · 855 läst
·
K
KjellTimell: Vad det är för puts vet man inte utan att göra lite åverkan. Kalkputsen är nästan vit, ju mer cement som finns inblandat ju gråare och mörkare blir putsen. Man kan även ta en bit mellan fingrarna, kalkputsen är hyfsat enkel att smula ner till sina beståndsdelar medan puts med cementinblandning är hårdare. I en källare vill man ha en öppen färg som andas så att man kan få en
3 svar · 2,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det ser ut som om han sågat i en trälist. Fult det också.
9 svar · 4,7k läst
·
T
Tvättmaskinutanrisk: Tack för hjälpen! Det har blivit himla bra. Blev en kinesisk billig magnetventil från UK för 225 kr inkl. frakt. Svårt att förstå vad för ström man ska koppla, den blev väldigt varm med 12 V 1.8 samt 1 ampere, köpte nu en 0.6 amp. 12 v och då funkar den fint och blir inte så varm. (På nätet och i butik menade man att det inte går att tänka så, köpa en annan adapter med lägre
14 svar · 2,7k läst
·
K
kgu: Hej Håller på och renovera ett badrum. Har en firma som sköter detta. Ser nu att mattläggaren har inte spacklat över skruvskallarna på gipsskivan. I övrigt är det ordentligt gjort i skarvar och vid mötet av golvmattan. Vill bara försäkra mig om ifall det är ett gängse förfaringssätt att sätta våtrumsmatta över skruvskallar utan att spackla över dessa? Skruvskallarna är
0 svar · 1,1k läst
Immobil
Immobil: Kan vara begynnande stopp i stammen.
4 svar · 727 läst
L
Lotols: Håller på med ett litet badrum. Det har ett gammalt betonggolv som redan har rätt lutning och höjd mot tröskel. Det har dock några ojämnheter, som grunda korta sprickor som jag skulle vilja laga. Kan man spackla småfel på golvet innan man rollar på tätmembranet? Eller måste man alltid spackla hela golvet för att det ska hålla? Hur tunt och hur små områden kan man spaka och det
0 svar · 760 läst
S
Slevin: Undrar hur Ikeas Odensvik tvättställ i kvalitén och passar dom med popup-bottenventil? Annars finns det andra tvättställ som nån vet passar till deras Godmorgon kommod, måste ha just den för ska ha bänkar och högskåp i samma högglans :)
0 svar · 2,0k läst
R
RL1: Tror inte d finns golvbrunn, och just nu bara målade väggar samt vanligt golv(tanken ör att vi ska renovera) men skulle då vilja bygga till en dusch.
2 svar · 2,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Känns tiden helt orimlig? Be då om en specifikation, inget konstigt alls
1 svar · 1,2k läst
M
Mistersvan: Till slut blev detta projekt bara fler och fler frågor så vi fick helt enkelt avstå.... Tack för alla svar. Några månader av stora lärdomar.... [citat]
51 svar · 6,4k läst
nikasp
nikasp: Vi tog bort råglas både från badrum och på båda sidor av ytterdörren och blev ruskigt nöjda. Dock har vi skog och noll insyn i badrummet. I tvättstugan satte jag horisontella remsor av fönsterfolie mot tvättstugan där man ibland befinner sig näck. På håll går det inte att se in men jag tycker att det gör stor skillnad att kunna se ut på riktigt om man vill. Edit: Sådär ser
1 svar · 7,4k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Utvidga den inte om du inte behöver senare. *Måste* du använda duschen innan den besiktigats så kan du ju dra en bit silvertejp över för att skydda från flödande vatten. Besiktningsmannen kommer även ha mätare som induktivt kan kolla efter fukt i området runt utan att skada tätskiktet.
6 svar · 7,9k läst
·
M
mhugo: Hej, Ska bygga en litet toa/dusch utrymme i en oisolerad källare. Det krävs macerator pump för avlopp. Toa och handfat är inget problem, men då utrymmet är litet så skulle jag vilja undvika en duschkabin. Tanken är att placera en macerator (typ sanidouche) för duschen i utrymmet brevid där det skall vara ett pentry. Den kräver brunnen sitter 15 cm över den. Kan jag höja golvet med
0 svar · 2,5k läst
P
Peter_K: Nej inte ännu men kanske till hösten. Tycker golvet varit lite för kallt nu under våren då värmen inte har varit igång.
8 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.