Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Har en toa 1,4 x 2 m med Toastol och handfat men INGEN golvbrunn och ingen dusch.
Planerar att byta toastolen och måla om och när jag pratar med HSB föreningen säger dom att jag måste fixa våtrumsmatta med uppvik 50 mm.
Idag är det orginalklinker med trälist längst ner på väggen.
Kan detta verkligen vara ett krav i gammalt hus?
Planerar att byta toastolen och måla om och när jag pratar med HSB föreningen säger dom att jag måste fixa våtrumsmatta med uppvik 50 mm.
Idag är det orginalklinker med trälist längst ner på väggen.
Kan detta verkligen vara ett krav i gammalt hus?
Vad gäller byggregler så gäller de som var i kraft när badrummet byggdes och det ändras inte för att du målar om eller byter toastol.
Men i och med att du pratar om en HSB-förening så kan ju egna föreningskrav gälla, t ex att man måste renovera sin toalett till modern standard med vissa tidsintervaller. Men det låter osannolikt. Kanske är det ett missförstånd mellan dig och föreningen där du har pratat om att renovera toaletten och de har trott att du helt tänker göra om och riva ut allt? Då ska du naturligtvis nybygga enligt samtida branschregler.
Men i och med att du pratar om en HSB-förening så kan ju egna föreningskrav gälla, t ex att man måste renovera sin toalett till modern standard med vissa tidsintervaller. Men det låter osannolikt. Kanske är det ett missförstånd mellan dig och föreningen där du har pratat om att renovera toaletten och de har trott att du helt tänker göra om och riva ut allt? Då ska du naturligtvis nybygga enligt samtida branschregler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det beror på om du vill kunna få ut något på försäkringen när det blir en vattenskada. Nu när du vet om att det inte är gjort enligt några som helst nutida krav kan det ev. bli så att du även får betala föreningens självrisk (några 10 000 kr) för skador på husets stomme.
Berätta mer om detta. Det låter lite underligt att bara för att man är ägare av ett toalettutrymme som inte uppfyller de senaste branschreglerna (som ju ändras vart och vartannat år) så ska man betala föreningens skador vid ett vattenläckage. Hundratusentals hushåll i landet lär ju vara i den sitsen. Hur är gången för detta?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I den här föreningen har det gjorts kontroller av status på badrum och får man då anmärkning förväntas man komma med ett besked om hur man tänkt att åtgärda t.ex. rör som kommer upp genom golv. Om man inte gör något åt felen inom rimlig tid säger föreningen att man är vårdslös och därmed har de rätt till skadestånd om det blir en vattenskada p.g.a. att man inte har åtgärdat. Obs. det är vad de säger, jag vet inte om någon har råkat ut för det och om det har blivit prövat rättsligt.
Jag har helt missat att föreningen ställer krav på att TS skulle bygga om sitt toalettutrymme. Jag trodde TS bara ville måla om och byta lite porslin, d v s underhålla befintligt toalettutrymme.BirgitS skrev:
I den här föreningen har det gjorts kontroller av status på badrum och får man då anmärkning förväntas man komma med ett besked om hur man tänkt att åtgärda t.ex. rör som kommer upp genom golv. Om man inte gör något åt felen inom rimlig tid säger föreningen att man är vårdslös och därmed har de rätt till skadestånd om det blir en vattenskada p.g.a. att man inte har åtgärdat. Obs. det är vad de säger, jag vet inte om någon har råkat ut för det och om det har blivit prövat rättsligt.
Jag undrar om ett dylikt skadeståndskrav skulle hålla i tingsrätten. Bedömningsfråga om det är vårdlöst att ha en äldre standard i toalettutrymme.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Problemet, som jag ser det, är att TS har pratat med föreningen om sin gästtoalett och då har föreningen sagt "Så här ska det inte vara", hade TS inte sagt något och inte fått besked på något annat sätt hade det antagligen varit bättre för TS. Men det är skillnad på HSB och privata föreningar så i det här fallet kanske TS ska fråga HSB igen "vad händer om jag inte renoverar min gästtoalett?".
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Jag ser detta som underhåll och inte renovering. Om det skulle bli en vattenskada kan jag leva med att jag inte får någon etsättning men att jag skulle bli skadeståndsskyldig till föreningen för oaktsamhet låter otroligt.
Läs stadgarna för din förening noga. Troligen är ansvaret vid vattenskador delat med ett stort ansvar för föreningen. Det är därför rimligt att föreningen ställer krav på uppgradering när man renoverar för att minska risken för kostnader för hela föreningen. Men drt är långt ifrån säkert att det är juridiskt hållbart för föreningen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Jag har följt era råd och läst stadgar och där står bl.a att lägenhetsinnehavaren ansvarar för ytskikt och att ha en försäkring. Allt arbeten skall göras fackmannamässigt och större renoveringar skall anmällas och man skall lämna kopia på våtrumcertifikat.
Står inget om man är tvingad att renovera t.ex.badrum för att uppfylla dagens krav.
Försäkringen täcker om man inte är vårdslös eller oaktsam. Står inget om att man måste renovera efter x antal år men att om ytskiktet är äldre än 30 år ersätter man inte detta.
Så jag tänker be en rörmokare byta toa stolen och måla om väggen för detta är underhåll och inte större renovering, däremot inte kakla om väggar för då kan det kanske ses som en renovering?
Sedan kommer nästa intressanta sak, stamrenovering är planerad inom 5 till 10 år.
Då återställer man badrummet till standard skick.
Har man ett gammalt badrum är 10 lång tid men man vill inte kasta pengar i sjön. Någon som har erfarenhet?
Står inget om man är tvingad att renovera t.ex.badrum för att uppfylla dagens krav.
Försäkringen täcker om man inte är vårdslös eller oaktsam. Står inget om att man måste renovera efter x antal år men att om ytskiktet är äldre än 30 år ersätter man inte detta.
Så jag tänker be en rörmokare byta toa stolen och måla om väggen för detta är underhåll och inte större renovering, däremot inte kakla om väggar för då kan det kanske ses som en renovering?
Sedan kommer nästa intressanta sak, stamrenovering är planerad inom 5 till 10 år.
Då återställer man badrummet till standard skick.
Har man ett gammalt badrum är 10 lång tid men man vill inte kasta pengar i sjön. Någon som har erfarenhet?
Ledningar för tex radiatorer tillhör föreningen och är inte medlemmens ansvar om inte stadgarna säger så. Tyvärr återställer föreningen till nuvarande standard, resten får medlemmen lägga till om man vill höja standarden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det händer att sådant skjuts upp i flera år för att föreningen just då inte klarar av den höga kostnaden. En stamrenovering kan betyda relining och då är det vanligt att man inte behöver göra någon åverkan på badrum över huvud taget (till skillnad från stambyte).S SEPEGOR skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Ja relining nämndes men ändå återställning, jag förstod som att man avser rör som går i golvet till stamledningen eller kan man relina dessa också?
Du brukar väl återställas till en grundstandard. Inte samma standard. Det är inte rimligt att föreningen ska lägga mer pengar för att någon har ett dyrt badrum.Jonatan79 skrev: