Badrum
pjo65: Är du inte behörig elektriker får du inte koppla in den själv. Det låter som du inte riktigt vet vad du sysslar med. All el i våtutrymmen kan orsaka död om du gör fel.
Hibbi: [citat] Det var så jag hade tänkt, men tänkte kolla vad ni andra tycker och tänker, tänkte ha takdush men tror mera att spottarna kommer vara dimmrade och tända när man badar. Annars är det som ni andra sagt att spegelskåpets belysning kommer att räcka gott och väl. Mvh
BirgitS: [citat] Oavsett om handdukstorken tål spolning med vatten så är det ju lite opraktiskt att ha handdukarna hängande på ett ställe där det är stor risk för att de blir blöta under duschandet.
Paul-Staffanstorp: [citat] Vilken fukt "i väggen" ??? Självklart är förklaringen ovan den absolut bästa och stabilaste lösningen. Till en hel vägg blir det i min värld rent för klent med Wedi och varför blanda in lättbetong när det andra är reglade väggar.
Åsa Lund: Kan man komma åt uppifrån/ utifrån och spola röret?
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag tycker de är bra om man är ovan och ifall man har lite ojämnt underlag men de ska helst användas ihop med flytfix.
tank77: 80 cm till badkar och 110 cm till dusch!
hullan: har en oöppnad tub Bostik Våtrumssilikon Vit hemma så den ska väl duga. Får kratsa ur och snygga till så mycket det går och sedan på med den istället. tack för svaren
Krilleman: Du har en gammal Mora-blandare. Ser ut att vara en variant av en tidig Mora Term. http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/49 Den kan du ersätta med vad du vill. Antingen köper du en "färdig" blandare med 4cc anslutning, tex: https://www.bauhaus.se/duschblandare-mora-cera-t4-40cc https://www.bauhaus.se/duschblandare-fm-mattsson-9000e-cc40 Eller så köper du ett
Blund: Blandaren kan inte upp fylla säkervatten om den inte är stämplad. Men bygger du en installationsvägg där alla skarvar blir med pexrör och väggdosor så blir installationen godkänd, men med avvikelse mot säkervatten. Säkervatten är ingen LAG. Det är mer en riktlinje på hur man skall göra för att undvika skador. Dock har nästan alla FB bolag säkervatten som riktlinje för om nått
Manfreds: Har inte gjort det men har haft idén. Dela gärna om du genomför det.
asaguden: Jag kan uppdatera ännu mer. Hittade att jag skapat denna tråden för läänge sen. Iaf; - jag valde endast husets ångspärr/plast - sedan lades en gummimassa på spikreglar - satte förmålad pärlspont direkt på - spikade i gummimassan (tanken är att den tätar spikens åverkan) - klart Jag pratade även med en person som jobbade med husvård (man kunde fråga om husvård i vår Stad
nikasp: Ta Dåderman! Jag är sjukt nöjd med hela resan från säljbesök till sista dag och resultatet blev extremt bra. Finns en orsak till superbra betyg på Reco. Vi lät bygga 6 kvm helkaklat badrum och det var klart på 18 arbetsdagar i juni 2018. Jag rev själv och sparade ca 11000 på det. Inget tillkom utom det vi gått igenom och kommit överens om utfördes på mycket bra sätt.
Demmpa: Ja, våra stängdes genom att vridas medurs. Sitter som berget om personen som öppnade den senast inte skruvade tillbaka 0,5-1varv efter att ha öppnat den fullt. Man ska nämligen (normalt) aldrig lämna en ventil (med ”ratt”) fullt öppen.
Kallebo: Hela cisternen sitter utanför det vanliga tätskiktet, därför ska den byggas in i en läckagesäker låda.. Någon sådan har inte tidigare funnits för standardbruk så där fick man göra bästa möjliga...
ruffrider: [citat] Skall tillägga att det är våtrumsmatta som skall läggas som ytskickt
Lattjo-Snickaren: Tack för era svar. Ser snyggt ut Janne. Då lär jag göra likadant!
Garningen: [citat] Det är ett befintligt badrum som redan har spånskiva som skivmtrl på väggarna.
jonaserik: [citat] Har inte sett någon VVS skruv med platt skalle, men finns nog rostfria grova träskruvar med platt skalle, sen det med dubbel/gipsväggen ´, går att ha Molly/Star eller rowslnut ( en gummiexspander finns i olika grovlekar och sitter som berg ), den exspanderar bakom gipsen, samt att den går att ta bort om så är, oavsett Molly/Star/Rawlnut så blir det stora hål, bäst om du kan ha
BirgitS: Kan ju tipsa om badbaljan för vuxna som oftast går att ställa in i duschen: https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna
backstad: Glöm inte att stänga av vattnet först - missade det själv vid motsvarande byte och fick springa in i angränsande tvättstuga och i panik hitta rätt kran :D Som tur var hade den lilla skruven som håller fast termostaten inte sköljts ner i avloppet... Bytet var i övrigt mycket enkelt och jag vill minnas att Tapwell skickade den nya termostaten helt utan kostnad för min del!
HMX: [citat] Hej, Jag har samma problem med att vattnet spolar över. Jag har en Grohe Solido, 5 in 1. Vet inte om din lösning kan hjälpa mig, men undrar, vad är det för ”delar” som du hittade? Om du har kvar din monteringsanvisning har du möjligen tillgång till reservdelsnumner? Mvh Annick
Bassrunner: Glabete blev jag rekommenderad av VVS-butik. Men jag har inte testat själv ännu. http://www.glabete.se/products.asp?cat_id=166
Patzie: Kan bli så om man har ”stora” plattor nära brunnen, då kan de bli att plattsättaren får medla in grejerna för att plattorna inte ska tanda för mycket runt brunn. Då kan de hända att någon platta får dåligt fall, men är det bara korrekt gjort under dvs att det är rätt fall när man lägger folien/duken så är det inget som förstör funktionen , förutom att det är drygt/