Byggahus.se

Våtrumsintyg

1. Snok
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Skall sälja en bostad, där badrummet blev anpassat för 2 år sedan. Kommunen hjälpte med bostadsanpassning. Företaget som utförde anpassningen skickade inte våtrumsintyg. Nu behöver jag får tag i intyget. De är certifierade. Företaget hävdar att de har skickat ett och att de inte spar kopior, då det är en "personlig handling". Fråga 1: Hur kan det vara en personlig handling då det avser ett intyg på att ett arbete är korrekt utfört i en bostad, på uppdrag av kommunen? Fråga 2: Är det inte regler kring dessa intyg, så att de vet kring vilka arbeten de utfärdat intygen? Tips emottaget tacksamt.

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Intyget i sig är ju inte värt nåt? Är det nåt som inte är korrekt utfört eller vad? Det är ju inte så att man måste ha ett intyg att visa om det händer nåt.

3. D
    Medlem Nivå 4
    Är det kommunen eller du som beställt arbetet?

Verkar konstigt att man inte kan skicka en kopia på intyget.

4. B
    Medlem · Nivå 23
    Välkommen till forumet!

Bestod verkligen kommunens anpassning av en totalrenovering av badrummet med nya tätskikt osv.?

• Laddar…
  5. Snok
    Medlem Nivå 1
    Jag vände mig till kommunen och ansökte om bostadsanpassning. De beviljade. Företaget kontrakterades och utförde jobbet. De skulle skicka intyg, men det har inte kommit. Nu skall jag sälja bostaden och köpare vill ha våtrumsintyg för att bekräfta att det är korrekt utfört. Företaget hävdar att de inte spar kopior som sagt. Tänker att kommunen som uppdragsgivare, även om jag blir beställare, kanske har någon sorts kvalitetskrav för de företag de har upphandling med. Jag vet inte vem som skall ses som beställare/uppdragsgivare? I min värld är allting gjort enligt boken, för det är den information jag fick, men vad vet jag?

6. Snok
    Medlem Nivå 1
    Japp, för att det var ett badrum samt en klädkammare som skulle bli ett större badrum pga för litet i storleken för barn i rullstol. De rev ut rubbet. Hela regelverket och allting och började om i stor sett. Det enda som inte revs ut var golvet. Tillkommande yta fick annan golvvärme. El på den delen. Vatten på den gamla. Och sedan började de från grunden med våtskikt osv.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 14
    Ja köparen behöver iallafall inget intyg på att det är korrekt utfört. Det är långt ifrån alla som får nåt sånt. Blir det skador så gör ju förs bolaget en besiktning och beror skadan på nån felaktighet i utförandet så får man ju inget oavsett intyg.

8. B
    Medlem · Nivå 23
    Vem slöt ett avtal med företaget?
    Till vem skickade företaget fakturan?

9. Snok
    Medlem Nivå 1
    Nej, i min värld är allting toppen. Det är köpare som vill ha intyg på att allting är korrekt utfört med ett våtrumsintyg. Tror inte att det är något som helst fel på jobbet som är gjort.

10. Snok
    Medlem Nivå 1
    Huvudfakturan gick till kommunen. Sedan gjorde jag lite tillval av materialet, så som lite finare stengolv och kakel. Det fick jag betala. Resten, dvs själva "våtrumsjobbet" och konstruktionen betalade kommunen.

11. B
    Medlem · Nivå 23
    Då kan ju intyget ha gått till kommunen och de slängde det antagligen i så fall.

Fråga firman efter ett dokument där de skriver att köparen tar över garantier och reklamationsrätt. Förhoppningsvis gör ett sånt köparen gladare.

12. Snok
    Medlem Nivå 1
    Innebär det att de här intygen egentligen är verkningslösa? Vad har de för funktion? Om jag skall analysera lite i så fall, tänker jag att det finns en ekonomisk dragkrok i det här för byggföretagen, där de kan presentera ett intyg OM de är certifierade, men att det oavsett är verkningslöst för är jobbet dåligt utfört så är det. Inget intyg i världen kan ändra på det. Å andra sidan kanske det skall hända mindre frekvent om de är certifierade. I så fall borde det vara certifieringen i sig som ger den lilla "garanti" som finns att få i form av att de vet vad de gör och gör det bra. Eller?

13. Snok
    Medlem Nivå 1
    Attans, det låter inte bra. Fast firman sa till Mäklaren att de skickat det till mig (fast att de inte har det) och om det vore så att de skickat det till kommunen så borde han ju veta vart de skickade det tänker jag. Och om jag inte minns fel, sa han att de skulle skicka intyget till mig. Lite moment 22 i det här känner jag.

14. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Firman har väl garantier för arbetet.

15. B
    Medlem · Nivå 23
    Fast det är inte alltid så att en garanti övertas av en ny köpare.