H
hakan74: Blir ju inget bra att kapa rören heller. Leta efter en duschstång (mätt avstånd centrum till centrum idag mellan bäggfästen) som du kan justera avståndet på fästena. Då blir det bra. Annars låt det vara. Fattade inte att det var nytt kakel osv.
18 svar · 7,5k läst
·
D
Daniel 109: Det är inte ditt problem. Det är en fråga mellan fastighetsägaren och försäkringsbolaget. Det finns inget krav att följa branschstandard.
6 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Våtrumsmatta är ett tätskikt. Våtrumstapet i den betydelsen som användes på 80-talet finns inte längre. Så vad menar du med våtrumstapet, kan du länka till den produkten? Om man följer ett målat system (där våtrumsfärgen är en del) för att få det det tätt så blir det ett tätskikt. Bara färg är inte tätt.
6 svar · 6,8k läst
J
JeppeKa: Insåg att jag delat fel bild är alltså en sån här lucka jag menar.
5 svar · 2,4k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Kommer inte exakt ihåg, det blev ändrat en gång då de första var 90gr. Tror det kan varit Wellness premium mitt på och Milano orginal mot vägg.
10 svar · 2,6k läst
·
hscn
hscn: Här finns någon som kan passa. Vet dock inget om företaget. https://www.comforthuset.se/duschkabiner
1 svar · 1,1k läst
GoC
GoC: [citat] Beror väl på hur snett du monterar den. Är halva brunnen synlig bara så blir det nog svårt som i TS fall. Går ju alltid att kapa klinkern eller utgå från golvbrunnen med läggningen
16 svar · 2,1k läst
·
T
tank77: Ingen fara som sagt, det som har hänt är att där är ingen eller dåligt med fix på den nedersta plattan och sedan när skenan till duschdörren har skruvats upp så har den spräckt plattan som inte tål mycket tryck utan fix bakom.
4 svar · 1,7k läst
·
M
MaLew_65: Hej! Planerar att ställa en toppmatad tvättmaskin nära en dusch och en duschvägg av härdat glas. Vet att det finns bestämmelser kring el och avstånd osv, men fn undrar jag ffa hur centrifugeringen kan påverka glaset? Finns det risk för att glaset spricker av vibrationerna? Själva huset är gammalt i trä och duschrummet är på övervåningen, men golvet kommer vara flytspacklat och
0 svar · 906 läst
B
bsba: Vi har ett svart dubbelhandfat från Ikea som blivit väldigt smårepigt, förmodligen pga. fel städutrustning Det är inte keramik utan nåt mjukare, ca 5-10 år gammalt. Kan det vara akryl? Vad kan man polera upp det med? Det följde med nån soppa när vi köpte det, men den är slut och går inte längre att köpa på Ikea. Frågar man på Ikea får man bara "goddag yxskaft" Hittade detta
0 svar · 3,1k läst
P
Peete: ej, har en fm matsson duschblandare (runt 5år gammal) som det är läckage i mellan duschslang och duschhuvud. Har lossat och bytt packning och dragit åt men den läcker fortfarande. Har en provat dubbla packningar. Har ni något tips på vad jag kan göra eller är det bara byta duschslang? Mvh Peter
0 svar · 1,6k läst
T
tergo: kanske en ido från 1992 https://www.google.com/search?q=ido+wc+reservdelar&oq=ido+wc&aqs=chrome.2.69i57j0l5.11992j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
3 svar · 892 läst
·
L
Långholmen: :-) Klippa sladden. Alldeles för enkelt. Ibland är okunskapen för stor. Tack
2 svar · 10,2k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Sticker ju ut prisolrör i väggen också... De lär väl inte heller funnits på 30-talet...
8 svar · 2,6k läst
·
J
JohnFN: Det var ju inte så enkelt. Jag trodde att man kunde ta bort "hylsorna" och sätta dit ett blandarfäste men så var det ju inte. Efter lite sökande på nätet så var väl frågan om man kunde byta vägganslutningarna mot några som har mutter eller om det finns någon koppling man kan använda i mellan. Jag åkte till lokala vvs-butiken idag och förklarade problemet. Först undrade de om jag
1 svar · 3,9k läst
·
A
AlwaysAndForever: [citat] Jag frågade ut honom om hur det fungerar och vad det innebär. Protokollet har 2 felpositioner: Avvikelse som inte kräver åtgärd men där entreprenören blir ansvarig om något händer Underkänt = skall åtgärdas proffesionellt och gratis. I svåraste fall omläggning Oxh omläggning och allt vad det innebär ska ske snarast och all kostnad landar på honom. Så låter ju bra.
5 svar · 1,7k läst
snoooze
snoooze: Jag håller på och renoverar badrum på övervåning och har rivit bort gammalt golv för att se hur regelverk går samt för att förbereda ny rördragning. Avlopp från toan ska flyttas och jag skulle vilja dra igenom 110 mm rören genom golvreglar där det tidigare gått 75 mm rör. Reglarna är ca 220x75 mm och tidigare 75 mm hål ligger ca 40 cm från yttervägg där golvreglarna är
0 svar · 1,2k läst
·
4integration
4integration: Har en inte så gammal Infästning - Ifö WC-sits Pressalit Sign Art där själva mekanismen för mjukstängningen har gått sönder och den ibland "ramlar ner". Finns dessa mekanismer att köpa löst? Det är ju inte så billig WC-sits så lite surt...
0 svar · 726 läst
E
Evamargit: Satte bara igen dörren. Får lösa förvaringen på annat sätt.
6 svar · 2,3k läst
·
G
gronko: [citat] Väldigt sen uppdatering här, köpte aldrig en släplist då det aldrig hade fått plats. Har istället varit i kontakt med tillverkaren av duschväggen då det inte läcker underifrån(där silikonet sitter) utan ovanifrån, där list och profil är. Väntar på att dem ska återkoppla, gissar att jag får ny profil + list.
6 svar · 4,0k läst
S
SvanteC: Väggarna är byggda -57. Reglar med ordentligt med kortlingar. Så gipsen kommer hålla. Vi ska ha matta, dvs inte kakel. Spelar det mindre roll då? Här är en bild på väggsnutten...
3 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ifall det är korrekt vad gäller zoner och att man vill fortsätta med skarvsladd så är det rekommenderat att ha en bra sådan, och såpass kort att man inte har en massa sladd över som ligger ringlad på golvet.
8 svar · 8,6k läst
G
Gårdsboende: Kan vara bra att kolla så du har rätt mått på grejerna med. Stolen ska du försöka tömma på vatten INNAN, spola flera gånger. Se till att du stängt av vattnet till stolen också! Så tråkigt att lossa grejer och det sprutar vatten. Rekomenderar att ha nån plast, skräphandduk eller liknande på golvet bnär du ställer ner stolen under själva bytet/monteringen av manchetten, dom
11 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vad är det för storlek på gängan? Ser ut som 15 (1/2"), men det är min gissning. https://www.hornbach.se/shop/Reservpackning-for-Flexslang/3820627/artikel-detaljer.html Eller om det är 10 (3/8"): https://www.hornbach.se/shop/Reservpackning-for-Flexslang-3-8/3820626/artikel-detaljer.html Sen är det ju som redan nämnts oerhört viktigt vad du ska ansluta detta på?!
3 svar · 1,1k läst
·
S
Svedjemo: Så här såg det ut bakom gips och kakel :( Som tur är så verkar det inte ha droppat mer något vatten i isoleringen under golvet utan spånskivan har sugit upp allt. Det blir till att byta ut delar av golvet. Eller, behöver jag ta bort allt golv och stärka upp om jag vill ha kakel på golvet? Det ser ut att vara reglar cc60. Förresten, tanken är att jag ska göra det mesta själv och ta
1 svar · 1,6k läst
·
L
largab: https://www.vvsochbad.se/VVS-Avlopp-Golvbrunnar-Purus-Avlopp--Purus-Golvbrunn-Minimax-130x50-mm-479823.html Purus golvbrunn minmax med vattenlås bygger 70mm
10 svar · 5,6k läst
·
J
J_o_C: Ja det verkar den ha. Tanken är ju att fylla på med fog i alla håligheter igen.
2 svar · 4,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är nog något liknande denna: https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitetsarmatur-utrustning/reservdelartillbehor-till-sanitetsarmatur/kaglor/8591372-9 [bild]
15 svar · 4,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Den här duschstången är tänkt att limmas på kaklet: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/duschtillbehor/duschstang/duschstang-ericsindustrier-rundad-for-horn/p-486198-459539 Där finns det länkar till lim och själva väggfästena. Annars kanske det räcker med att limma en krok på bakre väggen och inte trä upp ena halvan av duschdraperiet på befintlig stång utan hänga upp
1 svar · 4,6k läst
K
Kromo: @largab tack
6 svar · 3,8k läst
·
K
6 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.