2 057 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Toleranser på uppreglat golv
Reglat upp golvet i badrummet. Jag har skruvlimmat 45x145or på befintliga 150x190 golvbjäkar för att få allt i våg (eller snarare mer fokus på att få allt i ett plan) och har dessutom satt kortlingar för att få cc 30 så nu är golvet ett rutnät på ca 42x30cm
Lite smått hopplöst att få allt helt i ett plan dock. Lägger man riktskivan på så kan man hitta lite vipp mellan reglarna. Gissar att det inte gör så mycket men finns det några generella regler som gäller. 1mm 2mm 3mm??
En regel är ju inte 100% rak så det går ju inte att få det perfekt. Bjälkarna va ju inte heller helt ideala så även om rikskivan låg perfekt så drog skruven/tvingen ändå regeln någon mm.
Det enda ja "oroar" mig för är att spånet hamnar med en liten liten luftspalt mot underlaget någonstans och att det då kan bli en knäck men jag kanske nojjar mig för mycket. hade man haft ett cc60 golv så hade 60 spånet alltid haft fullt stöd av regeln men när det hamnar massor med stumpar under varje skiva känns det som att dom aldrig kommer få 100% kontakt
Lite smått hopplöst att få allt helt i ett plan dock. Lägger man riktskivan på så kan man hitta lite vipp mellan reglarna. Gissar att det inte gör så mycket men finns det några generella regler som gäller. 1mm 2mm 3mm??
En regel är ju inte 100% rak så det går ju inte att få det perfekt. Bjälkarna va ju inte heller helt ideala så även om rikskivan låg perfekt så drog skruven/tvingen ändå regeln någon mm.
Det enda ja "oroar" mig för är att spånet hamnar med en liten liten luftspalt mot underlaget någonstans och att det då kan bli en knäck men jag kanske nojjar mig för mycket. hade man haft ett cc60 golv så hade 60 spånet alltid haft fullt stöd av regeln men när det hamnar massor med stumpar under varje skiva känns det som att dom aldrig kommer få 100% kontakt
Ta lite grålumppapp och lägg imellan golvregel och spånskiva på de ställen det diffar.A Arne999 skrev:Reglat upp golvet i badrummet. Jag har skruvlimmat 45x145or på befintliga 150x190 golvbjäkar för att få allt i våg (eller snarare mer fokus på att få allt i ett plan) och har dessutom satt kortlingar för att få cc 30 så nu är golvet ett rutnät på ca 42x30cm
Lite smått hopplöst att få allt helt i ett plan dock. Lägger man riktskivan på så kan man hitta lite vipp mellan reglarna. Gissar att det inte gör så mycket men finns det några generella regler som gäller. 1mm 2mm 3mm??
En regel är ju inte 100% rak så det går ju inte att få det perfekt. Bjälkarna va ju inte heller helt ideala så även om rikskivan låg perfekt så drog skruven/tvingen ändå regeln någon mm.
Det enda ja "oroar" mig för är att spånet hamnar med en liten liten luftspalt mot underlaget någonstans och att det då kan bli en knäck men jag kanske nojjar mig för mycket. hade man haft ett cc60 golv så hade 60 spånet alltid haft fullt stöd av regeln men när det hamnar massor med stumpar under varje skiva känns det som att dom aldrig kommer få 100% kontakt
kan man ju göra men frågan kvarstår vad "diff" är
Ytan ska ju flytspacklas så det enda som är viktigt är att det blir ett stabilt underlag och då vill ja ju inte ha en spånskiva som "svävar i luften" över en regel
Ytan ska ju flytspacklas så det enda som är viktigt är att det blir ett stabilt underlag och då vill ja ju inte ha en spånskiva som "svävar i luften" över en regel
Jo det kommer ja ju göra men jag är ju nyfiken på vilka toleranser som man bör sikta på.useless skrev:
Om man tex köper reglar så står ja och väljer ut så noga det går och när jag monterar så velar man ju ganska mycket för att få det "exakt" vore intressant med acceptabla +/- x mm toleranser
Redigerat:
Det närmaste som jag kan hitta vid en googling är att vid läggning av parkett så får golvet som mest bukta med 3mm över 2 meter. Golvspån är mycket mer förlåtande än vad parkett är så om du håller din kring 3mm bukighet så är det inget problem alls.
Klicka här för att svara