Jag bor i en bostadsrätt. Efter en utvändig renovering (fasad och målning av tak) fungerar inte min golvbrunn i badrummet. Den töms och lukt från avloppssystem uppstår. Det uppstår främst när temperaturskillnaderna mellan ute och inne ökar.
Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag som säger att det är brf som ska utereda saken - och de säger att problemet är mitt. Renovera badrummet!
Jag har låtit besiktiga badrummet - ingen fukt i golvet. Alltså läcker inte brunnen. Har också kontaktat hälsovårsnämnden som gärna rycker ut för 1100:-/timmen

Historia: Efter lite efterforskningar verkar inte problemet nytt, det verkar vara som problemet flyttat hem till mig. ( Inga problem de första 10 åren jag bott här). Lägenheterna under mig har flyttat kök och renoverat badrum.
Jag har också förstått att ventilationen har dragigts ’olyckligt’ när huset var hyresrätt.

jag gissar på att avloppsventilationen inte fungerar som den ska. Vad tror ni? Hur ska jag gå vidare?

Buskfyggaren
Har du kollat så att vattenlåset är helt? Annars bör väl BRF kontrollera avloppsventilationen.

Vattenlåset är helt - ja. Bekostade en besiktning - allt fungerade som det skulle ända till för något år sedan isamband med ombyggnationen i fastigheten och i lägenheterna runt omkring. Man kan tydligt se att vattnet sakta strömmar ur golvbrunnen. Hur skulle de plötsligt sluta fungera utan att något skett i badrummet (som totalrenoverades 2003). Jodå jag ska renovera badrummet MEN om felet är utanför kommer det ju inte att hjälpa. Hade besiktning här som jag bekostade och de hittade inget fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.