Byggahus.se

Limma eller skruva toalettstol på våtrumsmatta

1. M
    Medlem Nivå 6
    Vi har renoverat ett litet badrum på ovanvåningen.

Konstruktion:
    Golvspån, elvärmeslingor, flytspackel och golvmatta.

Vi ska nu montera en golvstående toalett. Vad är att föredra på våtrumsmatta - limmad eller skruvad toalett?

Vi har en hörndusch i samma utrymme, men inte direkt intill, så liten risk att vatten hamnar under toaletten.

Golvvärmeslingan går "långt" utanför toaletten, så ingen risk att ev. skruv träffar denna.

På vår andra toalett med klinker/kakel valde vi limmad och är väldigt nöjda med denna, främst då det kändes bra att slippa göra hål i plattorna och toalettstolen är lättstädad.

Limmad känns däremot lite mer definitivt och kanske risk att stolen blir svår att byta ut sen om den är limmad mot mattan? Risk att mattan släpper?

Hur hade ni tänkt med toalettstol på våtrumsmatta?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191120_181701.jpg

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    När jag gick skola så lärde vi oss att man inte får enbart limma på matta då mattlimmet är mycket svagare och riskerar att släppa. Om dom riktlinjerna är ändrade sedan dess vet jag inte då det är några år sedan.

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Limma med silikon. Det går att skära med en ståltråd under toan om man vill ta bort den. Det är dumt att göra hål i tätskiktet på golvet.

4. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Har stött på 2 toaletter där mattan lossnat från golvet, som Rickard.ag beskriver.

5. B
    Medlem · Nivå 22
    Försäkringsbolagen ser många badrum där droppläckage orsakar stora skador, typ att det droppar lite sakta från toalettstolens vattenanslutning som rinner ner inunder toastolen och sen följer skruvarna ner i bjälklaget. Det är väl huvudanledningen till att man brukar limma i stället för att skruva, inte att det rinner vatten från duschen.

6. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Limmar man fast stolen och sedan tätar skruvarna kan det inte bli dåligt om det inte börjar stå flera cm vatten på golvet, och då får man ändå andra problem.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Krävs det inte numera att man ska limma fast stolen. Då skruv gör hål på våtrumsskyddet. Sedan om du bara har en gästtoalett så är det väl inte så farligt. Sedan kan man väl limma med olika typer. Där silicon är mycket mildare än klister som rörmokare använder/använde.

De klistrade tidigare avloppsrör. Där man då måste såga bort rören exempelvis under diskhon om de hade klistrat dem.

8. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Vore intressant att höra av något som gått säkervatten tex.

Det jag hittade snabbt var att just säker vatten skriver att toastolar med armstöd måste skruvas fast och det gör att jag tolkar det som att det är godkänt (om det görs rätt) när det behövs men avråds när det inte behövs.

Redigerat 26 nov 2019 11:46