5 926 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Fukt från badrummet
Är det ok att släppa ut all fukt från badrummet till sovrummet när man duschat? Eller är det bättre att låta utsugningsfläkten ta hand om fukten, även om det tar nån timme eller två. Vi har för dålig värme i vårt badrum så fukten stannar kvar rätt länge efter duschning. Jag tror inte det är så bra att släppa ut all fukt på andra våning, fönstren blir immiga och det tar en stund innan fukten försvunnit.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jonatan79 skrev:
Inte så mysigt att öppna fönstret nu på vintern för att vädra ut fukten. Alla i famljen har inte lust att göra det! Det är enklare att öppna badrumsdörren på vid gavel och släppa ut all fukt på andra våning istället. Och det är inte lite fukt som smiter ut från badrummet. Det blir imma på alla fönster på andra våning och luften känns rejält fuktig en bra stund.
Jonatan79 skrev:
Fläkten är ny och går hela tiden. Och har tillräcklig kapacitet för storleken på badrummet. För min del är det hel ok att det är fuktigt i badrummet eftersom fläkten vädrar ut det, även om det tar en stund. Badrummet är byggt för att klara fukt.
Min fråga är fortfarande om det är skadligt att släppa ut all fukt på andra våning. Jag tänker att det inte är så nyttigt för gardiner, sängar, kläder, fönster att bli rejält fuktiga och immiga varje dag. Kan det blidas mögel?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om fläkten fungerar korrekt så ska det inte lägga sig en våt matta över hela övervåningen.
har ni tillräckligt med tilluftsventiler?
vad händer t ex om ni sätter ett fönster i ett annat rum på glänt och öppnar badrumsdörren halvvägs?
har ni tillräckligt med tilluftsventiler?
vad händer t ex om ni sätter ett fönster i ett annat rum på glänt och öppnar badrumsdörren halvvägs?
Jo, fläkten funkar bra. Och vi har tillräckligt med tilluftsventiler. Och vi har oftast öppet fönstret i sovrummet lite men det blir väldigt mycket fukt i sovrummet om dörren får stå öppen och all fukt vädras ut till sovrummet. Att ha dörren halvöppen är inget alternativ eftersom dörren inte går att ställa på glänt. Det är öppen eller stängd som gäller.
Frågan är om det är skadligt för textilier, fönster, möbler att få så mycket fukt på sig varje dag?
Frågan är om det är skadligt för textilier, fönster, möbler att få så mycket fukt på sig varje dag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Man brukar säga att badrummet är tillräckligt ventilerat om imman på spegeln försvinner på ungefär en kvart (med stängd dörr).M monica m skrev:
Det du beskriver är inte normalt i alla fall. Även om man har väldigt fuktigt i ett badrum och släpper ut den i ett 5 gånger större utrymme så ska det ju inte bli så fuktigt där att det upplevs som fuktigt. Kan vara bra att mäta vad den relativa fuktigheten är i luften.M monica m skrev:
Det är väl inte mer fukt i mitt badrum än vad det är i andra badrum. Vårt problem är att vi får rätt mycket fukt i badrummet eftersom vi har för dålig värme där inne. Så även om utsugsfläkten funkar bra blir det immigt. MEN badrummet är byggt för att tåla fukt så även om det tar en stund att vädra ut så är det ok. (Och ja, vi försöker att åtgärda värmen men har inte kommit på nån bra lösning än men det är inte det frågan gäller.)
MEN jag är orolig att det skadar möbler, textilier osv i sovrummet att få mycket fukt varje dag. Gör det det? Kan det bli mögel på gardinerna till exempel?
MEN jag är orolig att det skadar möbler, textilier osv i sovrummet att få mycket fukt varje dag. Gör det det? Kan det bli mögel på gardinerna till exempel?
Med en fungerande ventilation så uppstår inte dina problem. Fläkten suger ut den fuktiga luften och den sprids inte ut i huset, även om dörren är öppen.M monica m skrev:Det är väl inte mer fukt i mitt badrum än vad det är i andra badrum. Vårt problem är att vi får rätt mycket fukt i badrummet eftersom vi har för dålig värme där inne. Så även om utsugsfläkten funkar bra blir det immigt. MEN badrummet är byggt för att tåla fukt så även om det tar en stund att vädra ut så är det ok. (Och ja, vi försöker att åtgärda värmen men har inte kommit på nån bra lösning än men det är inte det frågan gäller.)
MEN jag är orolig att det skadar möbler, textilier osv i sovrummet att få mycket fukt varje dag. Gör det det? Kan det bli mögel på gardinerna till exempel?
Fläkten ska dra uppvärmd luft från huset via badrummet, och då hålls även badrummet varmare.
Det måste finnas ett överluftsdon, galler eller glipa i badrummets dörrkarm som kan släppa in samma mängd luft som fläkten suger ut.
Går fläkten upp i varv när det blir fuktigt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jo, men om luftfuktigheten är hög under lång tid kan man få mögelpåväxt, särskilt i duschen där hudceller och tvålrester fungerar som näring för möglet.M monica m skrev:
Det beror på vad den relativa fuktigheten är sett över dygnet. Om det bara är fuktigt i en kort stund men sen 30 % luftfuktighet under resten av dygnet lär det inte bli mögel.M monica m skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om luften börjar strömma ut genom fönstret i sovrummet med öppen dörr, då är det för dålig luftflöde vid fläkten.M monica m skrev:Jo, fläkten funkar bra. Och vi har tillräckligt med tilluftsventiler. Och vi har oftast öppet fönstret i sovrummet lite men det blir väldigt mycket fukt i sovrummet om dörren får stå öppen och all fukt vädras ut till sovrummet. Att ha dörren halvöppen är inget alternativ eftersom dörren inte går att ställa på glänt. Det är öppen eller stängd som gäller.
Frågan är om det är skadligt för textilier, fönster, möbler att få så mycket fukt på sig varje dag?
vår fläkt drar ut ungefär 100m3/h vid full fart.
Som BirgitS skrev: det är luftfuktigheten över dygnet som styr huruvida det blir ngt mögel eller inte. Principiellt skulle jag säga att det inte är några som helst problem att öppna dörren och låta fukten blanda sig med resten av luften på ovanvån.
Dock, oavsett temp i badrummet, så ska det inte finnas ngn imma på spegeln efter en halvtimme, och för hela ovanvån så borde det inte bli ngn märkbar nerfuktning öht, (möjligtvis en kort stund i rummet direkt utanför badrummet). Om detta inte uppfylls så är ventilationen för dålig.
Dock, oavsett temp i badrummet, så ska det inte finnas ngn imma på spegeln efter en halvtimme, och för hela ovanvån så borde det inte bli ngn märkbar nerfuktning öht, (möjligtvis en kort stund i rummet direkt utanför badrummet). Om detta inte uppfylls så är ventilationen för dålig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
