Badrum
tank77: [citat] Något skumt är det i alla fall då jag inte ens kan köpa det materialet för dom pengarna hos min leverantör och då har jag ändå ganska bra rabatt och köper billigare än typ Bauhaus.
virenoverarvilla: Hej! Jag har letat lite men inte hittat riktigt svar på min fråga. Vi bygger ett nytt badrum och har en gammal frånluftskanal. Dock var den inte tillräcklig så vi tänker att vi ska sätta en fläkt mot yttervägg. Det är på bottenplan, alltså 1 våning upp till taket - då borde det vara minimal risk för att det orsakar fukt på vinden? Man kanske kan sätta en kåpa på väggen och på
spiii: Nej, det skrev jag inte heller om du läser en gång till. Men mönstret ser likadant ut. Det kan möjligen betyda två saker: 1. Det är inte en Optima, utan en äldre matta med likadant mönster. 2. Det är en Optima, och då har TS matta bytts senare än 1970. Men du har säkert rätt i att den är senare med hänvisning till svetsen. Det kan dock inte jag avgöra på bilderna. Sen att direkt
KnockOnWood: Det finns ingen anledning till att du inte skulle kunna lägga matta på matta eller sätta tapet på tapet. Det gäller nog bara att välja rätt lim, dvs inget vattenbaserat, som måste kunna torka ut genom den underliggande ytan. Fråga i golv-, tapet- eller färghandeln!
Rabbithole: Sätt en termostat i badrummet, sen sätter du en strömbrytare på signalkabeln i golvvärmefördelarskåpet så kan du knäppa av den vid behov?
Långbro Fridhem: [citat] Ja, man ska känna sig trygg i sitt beslut. Det är det viktiga. Ibland får man inte allt exakt så som man vill ha det. Jag tror min lösning ska hålla både för klinker och ett större badkar. TarkoDry som jag nämnde är en plastmatta avsedd för kakel/klinkers. Så den borde vara säker även den som lösning. Du får gärna hålla tråden aktiv med bilder och info om ditt
Hillpinch: Jag bytte ut dem, ett djup suck och inse att man är kass :rolleyes: Men det blev lite bättre. All respekt till er som gör detta dagligen :strong: [bild] Som ni ser på bilden så har jag helt missat att det inte alls blir bra ovanför dörren! Fokuserade bara på fönsterväggen när jag bestämde vart jag skulle börja kakla. Hur tycker ni att jag ska göra? Det blir en bit på 2 cm annars
major_tom: tråden är fem år gammal...
tank77: Hela denna tråden är full av "killgissningar":thinking:
tank77: Lösningen är att inte lägga marmor alls i våtutrymmen men vissa lär sig ju aldrig:rolleyes:
chokonanana: Det är hårdplast men silikon tipset var ju smart :-)
Nathalie E: Hallå, Har problem med duschblandaren. Det kommer ut mindre vatten än vad som är önskvärt. Har kollat vattnet som går in i blandare, det rinner 0,4 l/s både från varmvattenröret och kallvattenröret Från blandaren får jag ut 0,25 l/s. Jag har tagit bort alla silar i slangar, duschmunstycke och de två inloppsilarna. Läste på en pdf att blandaren är strypt till 9 l/min (0,15 l/s),
Dinodoy: Bifogar bild på hur vi har gjort en tillfällig lösning i dagsläget. Frågan är dock varför det är kondens under plastkoppen där röranslutning mellan komod och avlopp. Det är varmt och tidigare har vi känt varm luft som strömmat upp genom avloppet.
Krokkodriljo: [citat] Ja, det har jag tänkt på men jag har ingen takfot och tänkte dra ut röret en bit från fasaden för att vara på säkra sidan.
ricebridge: [citat] Tänkte skriva något om djupet också, för när det gäller oss fullvuxna karlar är det oftast inte längden på karet som gör att delar av kroppen sticker upp ovanför vattenytan... och nu menar jag inte det ni tror, era snuskhumrar, utan den ofta utlösta airbagen runt midjan.
kikarhus: Gick in på byggahus för att fråga om dessa toaletter men ni har ju redan startat en bra tråd ;)
BirgitS: Kan ju vara limmat med silikon som man då kan skära igenom för att lossa handfatet från kommoden. Har Vedum kvar kommoden i sitt sortiment? För i så fall bör det ju gå att köpa ett nytt handfat från dem.
BirgitS: Är det inte risk för att det blir en vattensamling på baksidan av mosaiklisten som innehåller en det tvålrester och därmed blir en bra grogrund för mögel? En sån här rund duschdraperistång tycker jag ser rätt snygg ut. https://www.pricerunner.se/pl/1372-4360339/Badrumstillbehoer/Sanova-Duschdraperistaang-Orion900-priser
erik_1: [citat] tror ff att den är 155 , fanns vissa från just grohe och den tiden enligt den här tråden. Oavsett skönt att det funkar. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-duschblandare-med-cc155.320114/
Paasi: Hej köpte nytt vattenlås till handfaten i toan. När jag tog bort de gamla så märkte jag att avloppsröret kommer inte ovanför betongen hur ska jag ansluta dethär rätt? Tacksam för svar
Paul-Staffanstorp: [citat] Hade man kommunicerat kunde ni ju köpt nåt billigt att sätta där bakom men det är ju så dax nu...
Fixarnissen: [citat] [citat] Jag vill gärna göra detta i vårt badrum med snedtak som ska renoveras. Har du någon planlösning för hela badrummet att dela? Vårt utrymme är 180 x 260. Vi har lite knepigt att få till en bra planlösning eftersom vi på ena kortsidan har dörr till en bastu.
a.non: [citat] Det var skriftligt. Helentreprenörer tror att de kan ta vad som helst för att man ska slippa ha koll själv.
Paul-Staffanstorp: [citat] No prob... Man behöver inte lägga ner det i golvet om man kan stå ut med att ha röret synligt mellan väggen och stammen som ju redan är synlig ändå i tvättstugan...
nallepu: Samma problem som jag har. Ibland är den varm och så efter en timme kan den vara iskall. I resten av huset har jag termostater som drar ner temperaturen dagtid måndag till fredag. Samma sak på nätterna då temperaturen sänks till 18 grader. Verkar som om flödet i rören påverkas av hur varma respektive kalla elementen är i huset, Spelar ingen roll om jag ställer blandaren på en eller