Hej! vi har byggt vårt hus själva, även gjort badrummen själva vi har lagt underlaget Webers tätskikt! Sen har en kaklat åt oss som kan det men inte jobbar just bara med det utan är snickare i grunden! Vi mörker nu att det samlas vatten på två ställen typ att det rinner under klinkergolvet! Kan det komma från golvbrunnen i duschen?

• Hörn av ett badrumsgolv med klinkerplattor, synlig fuktmarkering nära en rosa tätningslist och blå skyddsfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller ett upprivet rosa papper framför ett klinkergolv, indikerar potentiellt vattenläckage.
    Skapa konto
  • Ett grått klinkergolv med ett rosa tätskiktsband och synliga fogar, eventuellt med vattenskada.
    Skapa konto
  • Närbild på klinkergolv med blått tätskikt vid dörrtröskel som lyfts upp.
    Skapa konto
  • Badrumsgolv med klinkerplattor som möter vägg, fokus på fog och potentiell vattensamling.
    Skapa konto
  • Närbild på en golvbrunn med tecken på vattenläckage och smutsavlagringar runt avloppet.
    Skapa konto
Hur nära duschen är det? Ibland rinner eller trycks vatten under kaklet genom fixet, fråga plattsättaren åt vilket håll han kammade fixet.

Där jag visar med trasan är ca 2 meter i från, andra stället är ca 1/5 meter ifrån! Måste man ta upp golvet igen då? :/

Ajdå, duschas det länge i er familj per gång ? Risken är att det måste upp. Är du säker på att fallet på golvet är bra gjort ?

Nej jag är ju inte det, för när vi duschar rinner det lite utåt!

• Gilla
19Anders57
  • Laddar…
S
S Sokar73 skrev:
Nej jag är ju inte det, för när vi duschar rinner det lite utåt!
Då har du förklaringen där

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Föregående har säkert redan besvarat frågan. Men jag förordar att du lägger någon hundring extra på att säkerställa att så är fallet.

Finns någon list man kan köpa som man har på golvet intill duschen som gör att vattnet stannar inne. Sätt upp en sådan eller något liknande, så du vet att vattnet kommer dit det ska.

Sedan kolla igen där du hittat vatten.

Badrummet ska ju oavsätt klara av att det kommer ut lite vatten på golvet.

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Det rinner inte från golvet utan i så fall under klinkersgolvet! Så mycket rinner det inte ut, och vi skrapar alltid efter. Utan det verkar komma underifrån??

Förmodligen kammat fixet på fel håll i kombination med dåligt eller felaktigt fall.

Vad gör man åt det? Hur kollar man om det är det?

Det finns tyvärr inga genvängar är jag rädd, bara att riva upp golvet om ni vill bli av med problemet, eller duscha fort som blixten...

• Gilla
GYogytorna1
  • Laddar…
Men om ni själva gjort allt i badrummet förutom ytskiktet så måste ni väl ha stenkoll på hur fallet ser ut?
Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och gå igenom utförandet.

Är det inte korrekt som du var inne på i inläggen ovan så är ju som sagt orsaken given.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi har inte gjort fallet endast satt på ytskikt och alla manchetter runt om alla vattenkopplingar och brunnar..

Räcker det med att plocka upp plattorna närmast duschen och göra om?

S Sokar73 skrev:
Vi har inte gjort fallet endast satt på ytskikt och alla manchetter runt om alla vattenkopplingar och brunnar..
Tätskiktet är det viktiga och om det är ok så är det andra mer kosmetiskt.

Vattnet kan röra sig långt under plattorna pga kapillärkrafterna. Speciellt om lutningen är liten och beroende på fixet (kamning, mängd, kvalitet mm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.