Hej!

Känner mig som en jobbig kund nu, hantverkarna har varit bra men idag när jag kommer in o badrummet ser jag att vatten ligger kvar på ena sidan av golvbrunnen efter GÅRDAGENS dusch. Lägger dit ett kort vattenpass (se bild). Ska det se ut såhär? Passet ligger ju på golvbrunnens kant iofs...

Kan tillägga att det lutar bra på övriga tre sidor.

Vad säger byggregler?

Hur mycket måste ev göras om?

Med vänlig hälsning,
uppgiven

• Vattenpass på golvbrunn i badrum visar lutning, med vatten kvarstående på kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det ska inte se ut så där. Det ska definitivt inte vara bakfall i duschen.

Ska det åtgärdas ordentligt får man riva upp plattor och tätskikt, förmodligen runt hela brunnen. En enklare lösning är att lyfta plattorna och bygga upp med fix så man åtminstone har fall ovan plattorna så vatten rinner undan, men det är inte rätt. Det löser dock problemet rent visuellt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Okej, tack. Pallar fan inte med en ny renovering ovanpå denna

• Gilla
Olof.s
  • Laddar…
Fadai
Det går i o f att leva med sånt. Ta för vana att alltid skrapa bort vatten efter dusch. Problem kan det bli om man säljer fastigheten.

Är det klinkerramen som ligger för högt eller även plattorna närmst brunnen? Hur är fallet i övrigt åt det hållet, ”bara” lokalt bakfall?

Fadai Fadai skrev:
Det går i o f att leva med sånt. Ta för vana att alltid skrapa bort vatten efter dusch. Problem kan det bli om man säljer fastigheten.
Fast om man pröjsar ganska stora pengar (brukar det vara) på att renovera ett badrum som sedan skall vara där i säg 15-20 år åtminstone, då vill man inte efter varje dusch behöva skrapa bort vatten för att det inte skall vara en pöl bredvid brunnen.

Fadai
Såklart man inte vill. Men ibland väljer man det minst onda (dyra) alternativet. För det svider ju att göra om.

Det är bra lutning på övriga tre sidor. Verkar vara ett par-tre plattor som har dålig lutning.

och ja, betalar man en godkänd firma för att göra jobbet förväntar man sig ett resultat som åtminstone klarar kraven. Visst kan man skrapa men...

Fattar bara inte hur svårt det kan vara. Har gjort om ett badrum själv och då tyckte jag fallet var bland det enklaste att få till bra...och då är jag ändå amatör.

Det där hände hos oss också. De som gjorde badrummet spacklade ett jättefint fall i hela badrummet, och runt golvbrunnen hade man små plattor med fint fall där okså, problemet var på ett antal stora plattor som istället lutade bort från golvbrunnen, och om vi hällde en spann vatten mitt i badrummet rann det mot dörren istället. De fick lägga om ett antal plattor, var antagligen för mycket fix där och de hade slarvat med att kolla lutningen på de stora plattorna.

bror nog mycket på vilket tätskikt man har. Vi hade en riktigt tjock gummimatta (Armstrong) som tätskikt, den tålde i princip vad som helst. Värre med rollade och tunna foliebaserade tätskikt.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.