Hej alla trevliga forumiter!

Vi går i tankarna om att "ytrenovera" vårt badrum genom att måla om golvet med en grå färg och snygga till i övrigt. Bifogar tre bilder.

1. Är det möjligt att måla över den gamla vita färgen på golvet som flagnat på vissa ställen?

2. Den lösningen tidigare ägare haft med röret ned från vattnet av tvättmaskinen - finns det någon anledning att de valt att göra den fula lösningen? I andra lägenheter har jag sett slangen gå direkt ner i brunnen som sticker upp längst ned.

3. Är det svårt att måla ett badrumsgolv med våtrumsfärg själv, eller bör jag absolut ta in någon?

Tack på förhand!

Anton

• Flagnande vit våtrumsfärg på badrumsgolv med brunnslock och del av badrumsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avflödesrör och slang för tvättmaskin med flagnande vit färg på badrumsgolv.
    Skapa konto
  • Vitmålat badrumsgolv med flagnande färg och en vit tvättmaskin bredvid rör och golvbrunn.
    Skapa konto
Det går, frågan är dock hur bra det kommer sitta om den gamla färgen börjat släppa, såvida du inte får bort den innan. Antar att det är gummimatta. Mattorna har ett mjukgörande medel som är av ondo för färg. Jag målade själv en rasande ful gummimatta i ett badrum (brf)med våtgrund + våtrumsfärg, blev faktiskt bra och ett rejält lyft. Höll fint i de 5 åren jag bodde kvar trots så gott som dagligt duschande. Den mattan var dock inte målad innan, tror det kan bli lite halvsvårt om du har färg som börjar släppa nu. Men får du bort den och kan rengöra ordentligt skulle jag tro att det går bra. Knappast ett jobb jag skulle anlita någon för, och generellt tror jag det kan va svårt att få en seriös målare att göra det.

Angående avloppet så är det ju till för tvättmaskinen. Kan ju döljas med exempelvis en möbel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.