Byggahus.se

Frågor kring våtrum

1. ChasedM
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Ny här.
    Jag bor i hyresrätt och fick bekräftat vattenskada/mögel i badrummet. Vid duschen. De ber att få ordna detta omgående så jag säger - självklart. Kommer sedan hem till det som bilden visar. Detta känns fel ? Har jag fel ? Jag fick meddelat att mögel finns under våtrumsmattan som har gått sönder och släppt från golvet. Byter man inte ut hela fuktspärren ? " skarvar" man den bara ? Bor hos privat hyresvärd.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Den som tillverkar tätskiktet brukar ange huruvida man kan skarva det, men i detta fallet säger jag lycka till att få det tätt. :thinking:

3. ChasedM
    Medlem Nivå 1
    Ja jag blir klart fundersam kring hur detta ska gå. Känns olustigt. Visst skall tätskikt utföras av behörig ?

4. C
    Renoverare Nivå 6
    Behöver inte utföras av behörig så länge det görs enligt branschreglerna .

5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Vem som helst får sätta tätskikt. Men försäkringsbolaget brukar kolla om det är fackmannamässigt utfört den dagen det blir en skada.

• Laddar…
  6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Och det är bara ett försäkringskrav. Ingen absolut regel.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 5
    Av bilden att döma så har man ju inte påbörjat något arbete mer än att konstatera skadan? Eller?

Sannolikt river man ur hela badrummet i ett läge som detta.

8. S
    Medlem · Nivå 14
    Fast hyresvärden gör väl som den vill? Har denne hantverkare som fixar och donar med det mesta så kanske de bara gör det bästa av situationen. Sen om det är lämpligt eller inte har ju ingen som helst betydelse..........

9. J
    Medlem · Nivå 9
    I detta fall finns ingen smitväg öht, endast totalrenovering, kommer dom med ngt förslag om att bara gör delar av golvet te.x, så
    protestera.
    Och jag håller med om att i detta skede har dom bara konstaterat att det är en fuktskada runt brunn.
    Denna skada är en klassiker
    Men som sagt, inget annat än en totalrenovering är aktuellt.

10. Raka
    Medlem Nivå 6
    Är åtgärden ens påbörjad?

11. A
    Medlem · Nivå 7
    Fastighetsägaren får ju laga det som den själv känner är okej. För din del så är det en funktionel dusch som är ditt intresse.
    Du kan inte kräva att hela badrumet byts ut. Men du kan kräva att det inte finns mögel i utrymmet du vistas i och du kan kräva att duschen fungerar.

12. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är väll klinker och ingen matta.

Nej arbetet har nog inte påbörjats, du ska inte duscha där nu m.a.o :)

13. J
    Medlem · Nivå 9
    Det är ju såklart inget lag på att man måste renovera hela badrummet pga den skada som nu TS blivit drabbat av.
    Men jag undrar hur många som skulle säga samma sak om TS ägde fastigheten....gör som du vill?
    Är det vem som betalar som avgör hur mkt som måste göras, för att det ska göras på rätt sätt?

14. S
    Medlem · Nivå 14
    Visst bör man göra på rätt sätt men man måste inte............Det beror väl på hur hyresvärden värderar det i övrigt. Ser ju inte ut att vara tiptop i övrigt heller så då kan man ju åtgärda det värsta på bästa möjliga vis. När det gäller privata hyresvärdar så kan man ju nästan se det som bra att de tar det så snabbt som möjligt och iallafall gör nåt..........En del gör ingenting förrän man klagat hos högre instanser trettielva gggr.......

• Laddar…
  15. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Det är skillnad för då vill man ju rekommendera TS att göra på rätt sätt...

I detta fallet har inte TS så lätt att ställa några krav och hyresvärden äger fastigheten så han gör vad han vill och bedömer är tillräckligt för hans del... tyvärr :cry: