Hoppas vi att denna passar i badrumsdelen av forumet.

Jo, jag håller på att renovera badrummet. Har kört på bra, och smält upp Plyfa och gips på väggarna. Nytt golvspån och ett nytt dörrhål har gjorts. Måtten på hålet är 9x21. Nu ska golvet snart flytspacklas, blir runt 33-35mm vid dörren (vi ska ha golvvärme) och jag har stött på patrull. Nämligen badrumströskeln. Jag har inte satt upp dörrkarmarna (118mm bred och i måtten 9x21) än, tänkte göra det i helgen. Men hur tusan gör jag med tröskeln? Överallt jag tittar hittar jag endast ”låga” trösklar som går upp en 25mm.

Ska jag sätta karmarna, låta flytspackla ut i dörrhålet, sen på med en vanlig badrumströskel och sen kapa av en 35mm på dörren? Eller ska jag tillverka en egen tröskel och vilka bitar behöver jag isf? Att höja karmen undviker jag helst då jag redan satt plyfa/gips inne i badrummet.

Eller har ni andra tips?

Enda rätta är att höja dörrhålet. Du flyter sedan till utsida regelstomme dvs in i dörrhålet. Sen monterar du blindtröskel i linje med färdig gips på insidan. Denna drar du upp golvtätskiktet på. Lämpligt material är mineritskiva eller formplyfa. Höjden bör vara lika med vad klinker och fix bygger. Sen lägger du ditt tröskelplank ovanpå detta så du täcker skarvarna mellan golv inne och utanför badrummet. Är badrummet högre får man fälla in en bit under planket på utsidan.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Gör det någon skillnad iom vi ska ha plastmatta som ytskikt?

JLyck JLyck skrev:
Gör det någon skillnad iom vi ska ha plastmatta som ytskikt?
Jag har inte koll på de reglerna. Aldrig jobbat med plastmatta eller haft det i något av mina projekt, men principen borde vara den samma.

Man kan ju alltid använda en traditionell badrumströskel också, men oavsett ska den ju stå uppe på flytet om du ska dra upp mattan på den istället. Ditt dörrhål måste höjas om du inte vill kapa blad och karm.

F falkn skrev:
Jag har inte koll på de reglerna. Aldrig jobbat med plastmatta eller haft det i något av mina projekt, men principen borde vara den samma.

Man kan ju alltid använda en traditionell badrumströskel också, men oavsett ska den ju stå uppe på flytet om du ska dra upp mattan på den istället. Ditt dörrhål måste höjas om du inte vill kapa blad och karm.
Jag drog ner 2skivor gips och en liten plyfa bit och höjde hålet med 43mm. Tack för engagemang!

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
JLyck JLyck skrev:
Jag drog ner 2skivor gips och en liten plyfa bit och höjde hålet med 43mm. Tack för engagemang!
Det var garanterat det bästa du kunde göra och snyggast med.

Sen flytspacklar du som någon nämnde ut i dörrhålet.
Monterar dit karm och tröskel.
Lägger matta med uppvik snyggt och prydligt utan att behöva hoppa höjdhopp när du ska in i badrummet.

Nåja, ett mindre höjdhopp lär det bli då det ska flytas en 33-35mm vid dörren. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.