Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Många BRF kräver att behörigt företag anlitas.
27 svar · 28,8k läst
H
hjalle74: [citat] Tack! Det enda jag egentligen inte är nöjd med är mjukfogarna, sjukt svårt att få till tycker jag, men de duger väl från 1m avstånd....
19 svar · 5,5k läst
·
D
Dinodoy: Blå pil visar en skarv till röret från denna utböj. Antar att vattnet från duschen rinner och följer den röda pilen och sen ner i huvudröret? Inte borde vattnet fasta vid blå pil och ligga kvar där? Borde väl rimligtvis åka i röd pils riktning? Röret är som ett y där utböjen kopplas in i avloppsröret.
24 svar · 6,2k läst
·
M
Melvig1419: Minst 12 mm på spångolv stämmer, det är vad riktlinjerna säger och vad spackelleverantörerna godkänner. Du ska alltid armera med stålnät eller glasfibernät. Men, för den som är intresserad så finns det en svensk standard även här, alltså från SiS, och den säger 15 mm på spångolv och inte 12. Dock är 12 mm vedertaget i branschen och står till och med i branschreglerna. På
9 svar · 9,5k läst
M
Melvig1419: Är det tätskikt inne i lådan? Det ska det vara. Det ska finnas en lucka så att man kommer åt kopplingar m.m, att den är ett ventgaller är lite udda. Kanske en efterkonstruktion då de märkt att det blir kondens på rören?
1 svar · 5,2k läst
·
slacker
slacker: Det där blev ju tamigtusan helt perfekt! [bild]
6 svar · 5,8k läst
·
slacker
slacker: [citat] Artens Grå Matt - Köpt på Hornbach 379/kvm. https://www.hornbach.se/shop/Klinker-Artens-gra-matt-19-5x121-5cm/6643744/artikel-detaljer.html Den där väggen växer på mig och jag gillar den verkligen! Men det är en klinker så lite av ett h-vete att borra/ta hål i dessa där.
214 svar · 81,1k läst
·
hscn
hscn: [citat] Alldeles riktigt man ska eller behöver inte ha manschetter för eldosor men det är inte förbjudet. Man kan fråga sig varför det inte krävs då allt i övrigt som bryter tätskiktet ska säkras, I mitt fall sitter uttagen ganska nära badkar och två av dem lågt, Då jag läst i flera trådar här om vatten som förflyttat sig långt mellan kakel och tätskikt tyckte jag att det
20 svar · 5,6k läst
·
Saga Fröjd Lee
Saga Fröjd Lee: Updpatering - FB har nu omprövat sitt beslut och vi kommer att få ersättning ut försäkringen, dock med 25 procents avdrag. Jag är nöjd med det. Tack för all hjälp med argumenteringen :)
39 svar · 5,2k läst
·
A
agsom44: [citat] och enligt dig: varifrån ska firman finansiera lön, semesterlön, soc.avgifter, firmabil, verktyg m.m? är det ett AB då man är tvungen att ta ut lön, för vinstutdelning det finns regler, man inte får ta ut vinstutdelning innan man har betalt ut lön. Om man har HB eller enskild firma, visst man tar ut överskott som "vinst" som i själva verket är lön därav man ska betala skatt
160 svar · 45,7k läst
·
S
Snickarflickan: Jag har byggt en halvhög vägg i duschen och ska sätta i en glasskiva i den övre halvan hela vägen upp till tak. Glasskivan är levererad och jag har passande u-lister i aluminium som jag tänkt sätta nertill, upptill och längs med väggen. Vill inte borra i kaklet utan har tänkt att limma dit aluminiumlisterna, men vilket lim ska jag använda?
0 svar · 1,4k läst
Björn Barrögård
Björn Barrögård: Hej! jag har gjort för stora hål i kaklet och behöver större fyrkantiga kromade täckplattor. Var kan man köpa det tro? mvh Björn
0 svar · 957 läst
tttomten
tttomten: [citat] (y) Hoppas du kan koppla av nu.
15 svar · 6,4k läst
·
K
kimtommy: Jag tror inte EPS betongen tillför så mycket i ett träbjälklag . Kör på spårad spånskiva med plåtar. Det sägs väl att plåtarna inte skall spacklas in. Men med primer borde det fungera. alternativt en golvgips uppepå innan flytspacklet. Beror på vad för bygghöjd du kan ha.
1 svar · 4,2k läst
·
anders07
anders07: Ta bort plattan medför nog att du får ta bort listen runt fönstret också så jag skulle sälla mig till de som säger att den får vara kvar och be om kompensation. Du kan också försöka måla i lite i sprickan så den är mindre uppenbar. Det går förstås att byta den men det kräver försiktighet och tålamod så man inte river sönder tätskikt och skadar fler plattor!
4 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom Ahlsells riktar sig till företag, t.ex. vid renovering av hyreshus och inredning av offentliga toaletter kan man nog anta att produkterna är tänkta att vara hållbara i alla fall. Sen kan kvalitén skifta mellan olika produkter eftersom Ahlsells köper in dem från olika håll. Jag tror det är få forummedlemmar som satt in dem hemma eftersom de trådar som
1 svar · 3,2k läst
K
kimtommy: Jag tror du kan fixa det med gott resultat, sila ur finmaterialet från samma betong som du gjutit skivan i. Applicera ner på torr skiva tills det verkar fullt. Lägg sen på fukt så kommer det bli fint. Kräver nog att du kan demontera skivan å vända den för att det skall gå smidigt. Är ytan så grov som den ser ut? Putsa den lite med smärgelduk så kommer den bli lenare.
7 svar · 6,7k läst
·
janwide
janwide: Enkla skivor. Förstärkte med träregel bakom där jag hängde handfatet Där blandaren sitter är det en bit lättbetongvägg så den sitter skruvad med plugg.
6 svar · 4,0k läst
louise_t
louise_t: Lite småting saknas men nästan färdigt.
31 svar · 6,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du får troligen inte förstärka ventilationen på något sätt eftersom det är föreningen som är ansvarig för den och den är injusterad enligt de regler som gäller. Om det finns ett fönster i badrummet kan du förstås öppna det under/efter bad. Du behöver tänka på att det går att få in badkaret, inte bara att det får plats. Du behöver ta hänsyn till att blandare sticker ut, att
1 svar · 3,9k läst
T
trasighammare: Stort tack!
3 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Självklart är det bättre att avvakta om man kan styra det så att det sedan blir lagt en latexfog i samband med att taket målas. (y)
22 svar · 16,8k läst
S
Stefan1972: problemet är ju marknaden kontra tillverkningskostnader........ett pressverktyg för ett dubbelbadkar i plåt kanske är flera miljoner och sen kanske man säljer 10kar om året om ens det eftersom marknaden inte söker sånt.
14 svar · 4,6k läst
B
Bobbobula: [citat] tack för tipset! :)
7 svar · 3,3k läst
S
swirve: Jag var skeptisk också köpte istället ett tassbadkar i gjutjärn. Det är stabilt som tusan! Och har bättre proportion än något akryl eller gjutmarmor badkar jag sett, tycker alltid tassarna ser överdimensionerade ut.
5 svar · 1,7k läst
·
surris
surris: [citat] Beror på vad du har för förutsättningar i golvbjälklaget för klinkersen. Eller du kanske hade gjuten platta
5 svar · 1,4k läst
A
ankan_84: Misstänker att jag använt för torr fog...
4 svar · 1,9k läst
·
S
Sepp: Tack alla för synpunkter. Det lutar åt alternativ 3 då, eventuellt med några förstärkningar kring hålet. en följdfråga: kan vara så att hustillverkaren varit så snäll och gjort 75mm hål redan (åtminstone fanns såna hål i bjälkarna vid trappöppningen, flera 75 mm hål med ca 1,5m avstånd i takstolen både till höger och vänster om trappan). Om det redan finns 75mm hål antar
8 svar · 1,3k läst
D
Derbyboy: Tack! du har inte sett en sådan där insats utan vinkel, dvs att avloppet går rakt ner under brunnen?
23 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.