Badrum
Gårdsboende: Ja nu vet jag inte hur dom rören du ska ansluta till ser ut men i den änden med gängad mutter är det en klämring.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är bättre att borra i kaklet än i fogen eftersom fogen mycket lättare spricker med tiden och då blir det glapp i hålen. Sen bör du veta vad som är bakom kaklet, alltså hur väggen är konstruerad för att veta var det går att sätta upp saker och hur det ska sättas upp.
eppeee: [citat] Tanken har varit klinker. Men nu när jag läst i tråden kanske jag måste göra om bjälklaget. Men det ska ju inte påverka jobbet se Skulle ha gjort?
Anonymiserad 284245: [citat] Nä fyfan, det har man upplevt. Verkligen käckt att hållas med:rolleyes:
tank77: [citat] Hört talas om google:rolleyes: https://www.aeservice.se/pdfer/T2quick.pdf
Timberman88: [citat] Sant insåg nu att jag bara kan köpa ventilringen. Tack
BirgitS: Välkommen till forumet! En kortsiktig lösning kan vara en duschkabin och den långsiktiga är en renovering av badrummet där fall och golvbrunn görs utifrån att det är en dusch och inte ett badkar.
prototypen: Toalett med P-vattenlås, dvs utloppet bakåt isf ner i golvet + lite rör och krökar. Protte
Köttisar: [citat] Haha Shit vad dåligt, kanske skulle ha lagt in den i teknik och vvs forumet. Mod kanske är nyktrare och kan flytta tråden
Kalasson: Skulle snygga till fogen i duschen då denna skiljde sig mycket från övriga golvet, både i färg o djup, precis som att vattnet tagit med sig fog. Var nästan helt färdig med ansiktslyftet av badrummet. Lite chockad lossa klinkern, den hade suttit på plats enbart i fogen. Fixen är färgad röd av klinkern antar jag, den sitter som en kaka bakom var platta. Lika så fogen, fenomenet
Skandiamannen: Din diabetes gör varken till eller från vad gäller eventuellt mögel
anders07: Det har inte blivit av ännu då annat i huset prioriterats... :) Drömmen lever dock...
Fredthom: Där kanalstammen förgrenar sig, dvs där både badrumskanalerna går ihop ska du ha fläkten, du har ingen möjlighet att montera fläkt på tak? Och nej, du ska aldrig ha 2 fläktar på samma stam, förstör hela funktionen.
BirgitS: Man ska väl beräkna skruvlängden så att skruven inte går igenom plywooden.
Arne999: Hmm ok men jag avvaktar nog då för säkerhets skull. Känns ju som det borde vara lungt att täcka dom få cm som kantbandet är men...
KJD: Vår vvs-firma som monterat avlopp och gjutit igen har lämnat för lite ovanför golvet, bara mm kvar. Vi får ju jaga dom för att fixa detta, men vad är alternativen? Är det uppbilning och trycka på ny rörstump? Lite orolig för ligger elgolvvärme i spacklet.
BirgitS: Eftersom det är på insidan av tätskiktet bör man ju bara använda sånt som tål vatten och dit hör ju inte plywood. Det kan ju bli så att något går fel och det kommer vatten på plywooden under lång tid utan att det märks.
jonaserik: Då det inte finns någon special för T -kopplingen ( kort om plats ) Det är inga problem med att koppla som på bild 1 , det behövs bara 1cm fall för att vattnet ska gå ut från duschen.
avdpos: Vet inte hur det är med Camaurges innebad - men vi har ett spabad med samma namn - så då tror jag att Denform är tillverkare av dem också. Har försökt ha kontakt med supporten i år, och den svenska supporten har fortfarande inte kontaktat mig sedan juli. Däremot så har jag fått tag på de danska tillverkarna - och de gjorde sitt absolut bästa för att hjälpa - även om hela
Tobias86fransson: Riv ner allt och gör det ordentligt, då finns det möjlighet att få det bra ist, sen har man juh möjlighet att rikta väggarna om man vill, samt förstärka för eventuella belastningar, lycka till
PergolaChristian: [citat] Ingen dum idé alls! Tack för tipset!
seniorkonsult: [citat] Ingen rörskarv får finnas dold i väggen. Det kan vara svårt, ibland kanske ogörligt att skarva tätskiktet säkert. Det är enl våtsäker installation vanligt att rören dras i takvinkeln och ner till tappventilen/blandaren. Bestämmelserna har kanske rev sedan jag var inblandad i installationer.
tergo: RSK-Nr 711 35 95 - Vattenlåsinsats, Alfa-75 - Purus AB (rskdatabasen.se)
amini1984: Hej, Efter renovering av badrummet har de börjat kommit brunaktig, klibbig olja eller lim från vissa kakelplattor på väggarna. Det ser ut att komma från fogarna, men jag är inte säker. Torkar jag bort det kommer tillbaka efter några dagar, vet något vad detta kan vara? Vi har granitkakel 60x60. Bifogar några foton.
Mazen: Enklast är väl att slå på 45x45 på dom befintliga. Varför just 70 djup? En 70 regel kan du montera bredvid bef. 45 där det jackas ur för tvärgående 45 regel. Eller kör med 28x70 gles ovanpå bef så får du 73 mm..
Seaman 64: Hej! Tack för alla svar. Tog lös och rengjorde blandaren som var igensatt till visss del. Blev mycket bättre. Sknar dock en aning mer tryck, tror det beror på "justeringsbrickorna", hålen i dem är sätt små. Byter blandaren till rätt cc avtånd senare. Tack för all hjälp./Berra
Paul-Staffanstorp: 13 år sedan och inga svar men företaget verkar leva fortfarande... Någon erfarenhet... ? Verkar ju extremt billiga men hur är kvalitet
Sjodin: Nja jag kommer inte ihåg vad det heter, men är typ järn i vattnet som verkar vara boven i dramat här hemma hos mig. Det är dock en slutsats jag dragit själv efter att ha läst lite på internet. Fick ingen bra förklaring från leverantören iaf.