Badrum
Renovator 88: [bild] [bild] Så här blev det sänkte bara över spegeln pch sat gipsskivor målade med Beckers häftgrundg två stryker och målade med Nordsjö perform+ bathroom två stryk
Kennethen: [citat] Lite sent svar ser jag, men kolla in Fibo Trespo våtrumsskivor, som är en 12 mm björkplywood med olika färger och mönster som ser ut som kakel eller natursten.
nybyggarn3: Då är det iu som det är. Kraven på avstånd till vägg har väl att göra med tätskikt och det är uu redan gjort. Det är inte läge gör en vägghängd mugg?
williamhej: Hej. Har ett avlopp som går längs backen med flytspacklet. Jag satte i en gumminippel och sedan ett 40mm rör. sedan tätskiktade jag emot röret samt en manschett över. Är det godkänt eller har ni någon bättre idé? (På bilden sitter ingen gumminippel) det ända jag är rädd för är att det skulle bli stopp i avloppet sedan att vattnet trycker emellan nippeln/röret och sedan in under
Jiji: [citat] Tja vi har ingen centralvärme... Så visst kan det gå ner till minusgrader inomhus om man har otur. Lite kyligt är nog under 15 grader iof. Men kanske skulle vi kunna klara oss med en tork med lägre effekt? Det är inte meningen att det ska vara för varmt heller. Det är mest att jag vill förhindra frysta rör. När jag växte upp fick vi lämna vattnet på vissa vintrar för att
Acer767: [citat] Dessvärre inte med på spec. Som sagt så är jag inte orolig att det inte ska hålla. Specen angav för övrigt att badrummet ska vara enligt GVK men inte mer i detalj. Så allt verkar ok, tack för svar. [citat] Jag väljer att hålla det för mig själv då jag misstänker att det inte bidrar till min orginalfråga.
BirgitS: När jag har råkat ut för duschdraperier som är nära en dörr eller ett fönster så brukar jag börja med att dra in draperiet en bit längs väggen och duscha på det, då "limmade" det sig fast mot väggen och det blev tätt.
jonaserik: Bara att göra, inget fel i det, se bara till att röret är ankrat ordentligt , så det inte sjunker/halkar ur vinkeln i väggen.
Gert KTH: Har ett badkar av plast (skulle tro akryl) som har en trehålsblandare med sargmontage. Skulle vilja ha en termostatblandare i stället men det verkar inte finnas för trehålsmontage. Någon som har ett förslag? Nuvarande blandare är av fabrikat Damixa. [bild]
Raspa: [bild] [bild] [bild] [bild] Sedan en tid så har vi fått ”avlagringar” (inte vanlig smuts) på och kring fogarna på klinkergolvet utanför duschutrymmet i vårt badrum. Det är alltså inte i själva duschhörnan utan utanför den. Tvättar man bort dem, kommer de tillbaka efter ett tag. Jag har också märkt att ett par plattor sitter löst. Häromdagen skrapade jag bort fogen med en
Lisa Aurell: Vi renoverar vår gästtoalett (ej våtrum, enbart toa och handfat), Och förbereder för att lägga klinkers. Grunden är spånskiva och golvgips ovanpå det. Nu är frågan: för att fuktspärra, kan vi lägga ardex 8+9 direkt på gipset (som vi pirimat), eller måste vi lägga även en duk? Jag försöker hitta rätt info men på ardex sida står inte om det funkar direkt på gips? Är det
tank77: [citat] Ja, eller klinkerfog om du har klinker på väggarna vilket dom flesta har nu för tiden!
Freeloaders: Hur löste du det? Jag har ett snarlikt problem. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-duschvaegg-och-bastu.395904/
Freeloaders: Lägga 3 eller 4 reglar i stål (eller annat icke organiskt material) montera några tvärgående reglar som inte når ner till golvet svetsa en bottenplatta och bygga som en balja för att sedan gjuta i den. Då har vi ju inte tätskikt på tätskikt eftersom det är öppet utrymme med luft mellan tätskikten. Ingen risk för mögel då du inte använder organiskt material. Lösningen skulle
Arne999: utan svar blir det väll casco ändå eftersom jag kommer köra med deras tätskikt och man kanske får något för det extra man betalar..
Jörgen Ö: [citat] Ah, missade att du ville ha klinker. Oavsett så vill du ha underlaget i princip likadant innan folien, som om du skulle lägga matta! Underlaget är a och o för ett lyckat slutresultat.
gryden: Utmärkt. Tack för era svar, då kan jag släppa den lilla oroskänslan. Tätskiktet kommer inte bli några problem, även om det inte följer rekommendationen. Min tanke var om själva fixturen gjorde det omöjligt att montera närmre än 6cm, tex pga skruvlängd eller liknande. Men nu kan jag vara lugn. Stort tack.
ROSTIGASTE: [citat] Okej tack . Jag tänkte så det inte blir nått problem att mattan släpper av värmen (y)
Applecrisp: Känner att det är viktigt att varna för detta företag. Ägaren är fruktansvärt otrevlig och påtvingande. Hantverkarna är sura och otrevliga. De lägger på massa avgifter i slutfakturan som ej kommit överens om. De är också dyrast i Linköping. De bryr sig heller inte om detaljer utan väljer att lämna saker ofärdigt. De skadar grejer och blir sura när man ber dem fixa det. De är
Danfro: Hej! Håller på med ett badrum på övervåningen och vill stämma av med er innan jag kör vidare. I badrummet har jag tänkt att göra ett som ett litet rum för duschen. Tre väggar och den fjärde väggen, utåt, blir öppningsbara dörrar i glas. Bjäklaget är rena lustigs huset så det skulle underlätta enormt att höja golvet utanför duschutrymnet. Dvs att det blir som en kant ner till
Bo arnold: Köp en riktbar strålsamlare och rikta den inåt så det inte skvätter ut
nochl: Okej, tack för svar. Jag slänger in några extra kortlingar under själva karet då.
Pin: Ja det var fult. Föll in elen i väggen om du renoverar. Sänk taket om möjligt och dra elen ovanför nya innertaket. Eller dra om så att det inte blir så synligt, tex uttag till tvättpelare tex ovanför istf bredvid. Vad är det för kabel som passerar det dubbla uttaget?
BirgitS: Det är tillåtet att ha eluttag i kommoders lådor, det är t.ex. vanligt för eltandborste eller hårfön. Men det verkar jobbigt om man ska stoppa in och dra ut tvättmaskinens sladd varje gång man ska tvätta för det blir ju inte snyggt att alltid ha lådan på glänt för att sladden ska komma ut. Eller hur menar du? Det är nog också viktigt att snabbt kunna bryta strömmen, t.ex. genom
Mikedigitize: Ytterligare bild [bild] underifrån efter limning; här syns styrningen som sitter fastskruvad i handfatssilen med perfekt passform (oc).